In de Verenigde Staten is een patenttekening van Mazda gepubliceerd. Daarop is een sportwagen met 3 elektromotoren, een rotatie krachtbron en vierwielaandrijving te zien. Betekent dit dat de Japanners nog steeds van een moderne Wankel atleet dromen?
Wankelfans moeten misschien niet te veel hopen. De onlangs gepubliceerde patenttekening is namelijk een document van 2 jaar oud. Maar misschien streeft Mazda nog steeds naar een sportwagen met een Wankel motor. Bovendien zetten de Japanners nog steeds in op de verbrandingsmotor en wordt die techniek uitgebreid beschreven.
Het patent bevat echter geen duidelijke details over de zuigermotor zelf. Maar het laat zien dat er een verbrandingsmotor verborgen zit onder de motorkap van de atleet. Die maakt deel uit van een complex hybride systeem dat ook gebruik maakt van verschillende elektromotoren. In totaal zijn er 3 elektrische machines, verdeeld over beide assen: vooraan en zowel rechts als links van de Wankel motor. Daar zitten 2 kleinere inductiemotoren met eigen aandrijfassen voor de voorwielen. Achter de verbrandingsmotor zit daarentegen een permanente synchroonmotor, die net als de Wankel krachtbron zijn vermogen naar een automaat stuurt en vervolgens naar de achteras.
De verschillende machineconcepten leveren op zeer verschillende manieren koppelkrommen op. Zo zou bijvoorbeeld het koppeltekort van de verbrandingsmotor bij lage toerentallen kunnen worden gecompenseerd. Zoals bij veel moderne hybride auto’s zou de automatische transmissie als starter kunnen dienen.
Als het gaat om gegevens over de prestaties blijft Mazda terughoudend. In het verleden spraken de Japanners over in totaal 80 pk extra. De 2 voorste elektromotoren, elk met 23 pk, zullen waarschijnlijk worden uitgerust met de nieuwste siliciumcarbide-omvormers en werken dus bijzonder efficiënt. Doordat ze dicht bij de verbrandingsmotor zijn geplaatst, kunnen ze zelfs hun koel circuit delen.
Omdat de achterste elektromotor een vermogen van slechts 36 pk heeft, wordt de sportwagen waarschijnlijk een kleine en lichte auto. Mogelijk een opvolger van de MX-5? Deze roadster-icoon moet immers ook geschikt worden gemaakt voor de energietransitie. Alleen de beschreven automatische transmissie zou dit overigens vrij aantrekkelijke idee verstoren.
Technisch wordt er nóg een aspect uitgediept in de patentspecificatie voor de Wankel sportwagen: de batterij. Er worden in totaal een 4-tal 48 volt modules genoemd, die in één pakket zijn ondergebracht en bij normaal bedrijf parallel werken als een enkel 48 volt blok. Als de belasting maximaal is, schakelen elektrische elementen vervolgens 2 modules in serie zodat er 96 volt beschikbaar is. Dit optimaliseert het vermogen bij een lager gewicht; een krachtig koopargument voor een roadster uit de klasse van de MX-5.
Hoe specifiek het patent ook de elektrische aandrijfcomponenten omschrijft, Mazda is zeer terughoudend als het om de wankelmotor. De huidige MX-30 (zie foto boven) laat zien dat Mazda de techniek al lang gemoderniseerd heeft. In deze cross-over is hij al leverbaar met een kleine Wankelmotor als range extender.