Rijdt nu al uitstekend: Skoda Kodiaq prototype

0

De tweede generatie Skoda Kodiaq wordt officieel gepresenteerd in oktober. De marktlancering vindt plaats in het voorjaar van 2024. Maar Autointernationaal.nl heeft al verschillende pre-productieserie exemplaren die nog gecamoufleerd zijn, van dichtbij kunnen bekijken en zelfs kunnen uitproberen. Hier lees jij de eerste indrukken van de 7-zits SUV die gaat concurreren met onder andere de Mercedes GLB, de Nissan X-Trail en de Renault Espace.

Na een lange periode van rust bereidt Skoda zich voor op een groot product offensief. Daarbij zal de Tsjechische dochter van de Volkswagen Groep op 2 fronten de aanval openen: enerzijds nieuwe volledig elektrische modellen lanceren en anderzijds enkele van haar thermische bestsellers vernieuwen. In de laatste categorie valt de Kodiaq: een gezins-SUV waarvan de eerste generatie, gelanceerd in 2016 en gerestyled in 2021, tot nu toe bijna 800.000 keer over de toonbank ging. Terwijl Skoda de ontwikkeling van de tweede iteratie voltooit, kon Autointernationaal.nl hem al ontdekken en uitproberen. Lees hier het verslag van het eerste contact achter het stuur van verschillende gecamoufleerde pre-productieserie exemplaren van de nieuwe Kodiaq!

SkodaKodiaqPrototype10

Wat de camouflage niet verhult, is een nogal conservatieve stilistische evolutie van de Kodiaq. De SUV behoudt een holle motorkap, terwijl dit aanvankelijk het voorrecht zou worden van elektrische Skoda’s. De thermische modellen zou in de toekomst een uitpuilende kap moeten krijgen. In plaats daarvan zal het logo op de voorkant een herkenningspunt worden voor de benzine- en dieselauto’s van Skoda, terwijl de elektrische types de merknaam in zijn nieuwe spelling zullen bevatten. De 2-traps koplampen keren terug. Daartussen zal de nieuwe Kodiaq een nieuwe, optisch breder ogende grille inwijden. Op een lager niveau bevindt zich een meer hoekige en prominentere bumper dan nu het geval is. Volgens Skoda zal dit de Kodiaq een gespierder uiterlijk geven.

SkodaKodiaqPrototype11

De zijkanten ogen verfijnder en gebogen dan momenteel het geval is. Zij zijn een expressie van de designtaal Modern Solid die eerder werd geïntroduceerd op de elektrische conceptstudie Vision 7S. Onder het camouflagemateriaal kunnen we een accentuering van de achter stijlen raden, waarvan de visueel overdreven helling dynamiek moet brengen en tegelijkertijd de indruk van robuustheid moet accentueren. De achterlichten blijven horizontaal en hebben een grote C-vormige signatuur.

SkodaKodiaqPrototype6

De nieuwe Kodiaq is 6 cm langer dan zijn voorganger. Hij is van bumper tot bumper 4,76 meter groot, met een onveranderde wielbasis van 2,79 meter. De breedte van het voertuig verliest 18 mm om uit te komen op 1,86 meter dankzij minder prominente deurgrepen. De SUV levert daarnaast 3 mm aan hoogte in (voortaan 1,66 meter), maar Skoda belooft 15 mm meer hoofseuimrw voor de inzittenden op de derde rij. De tweede generatie wordt aangeboden met 5 of 7 plaatsen, net als zijn voorganger. De uitsparing van de achterdeuren en de verschuifbare zitbank op de tweede rij zijn herzien om de toegang tot de achterste stoelen te verbeteren. Dit neemt niet weg dan alleen kleine kinderen daar comfortabel kunnen zitten. Voor volwassenen zijn de achterste zitplaatsen alleen voor korte ritten geschikt. Skoda kondigt een koffervolume aan van 910 liter in de configuratie met 5 zitplaatsen, hetgeen 75 liter meer is dan het vorige model bood.

SkodaKodiaqPrototype5

Onder de carrosserie is het technische gedeelte ingrijpeld veranderd. De tweede generatie Kodiaq is gebaseerd op het modulaire MQB Evo platform, geïntroduceerd in 2019 op de jongste Volkswagen Golf ter vervanging van de MQB onderstel waarop de huidige Kodiaq is gebaseerd. Hierdoor kan het nieuwe model met name worden uitgerust met de 1.5 TSI Evo2 viercilindermotor (type EA 211) met verschillende niveaus van elektrificatie. In tegenstelling tot zijn voorganger zal hij dus verkrijgbaar zijn in mild hybride (MHEV) en oplaadbaar hybride (PHEV) uitvoering.

SkodaKodiaqPrototype14

In deze nieuwste stekker-hybride configuratie ontwikkelt de 1.5 TSI Evo2 viercilinder 150 pk en wordt hij gekoppeld aan een elektromotor van 54 pk om een ​​gecombineerd vermogen van 204 pk te bieden. De batterij heeft een capaciteit van 26 kWh, hetgeen volgens Skoda genoeg is om meer dan 100 km (WLTP) in elektrische modus te kunnen rijden. Helaas zal de Kodiaq ‘Hybrid Charge’ , vanwege het batterijvolume alleen worden aangeboden met 5 stoelen, wat een zware commerciële handicap dreigt te vormen ten opzichte van de Hyundai Santa Fe en de Kia Sorento, die erin slagen deze 2 eigenschappen te combineren.

SkodaKodiaqPrototype4

Elders in Europa zullen ook verschillende 2.0 TDI dieselmotoren (150 pk met voorwielaandrijving of 193 pk met 4×4 techniek) beschikbaar komen voor de nieuwe Kodiaq. Ook de 2.0 TSI versie goed is voor 204 pk en standaard over vierwielaandrijving beschikt gaat vermoedelijk aan onze neus voorbij. Eind 2024 zal een sportieve RS versie de catalogus komen verrijken; er zijn echter nog geen details over deze uitvoering onthuld. Wel is bekend dat een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling altijd standaard is. Ook op de mild hybride basisuitvoering. De stekker variant beschikt ook over een dergelijke transmissie, maar dan met 6 versnellingen.

SkodaKodiaqPrototype2

In het passagierscompartiment zullen de verschillen tussen de 2 generaties Kodiaq het meest opvallen. Het ontwerp van het dashboard weerspiegelt dat van de motorkap en sommige details accentueren de breedte ervan, zoals de vorm van de ventilatie openingen aan de zijkant. Tegenover de bestuurder staat een 10,25 inch digitaal instrumentenpaneel. Zonder kap, maar geïntegreerd in het dashboard. Het kan worden aangevuld met een head-up display. Boven de middenconsole zit een touchscreen van 10,4 inch of 12,9 inch; afhankelijk van het uitrustingsniveau. Hieronder zullen 3 draaiknoppen die elk een klein aanraakscherm integreren (Skoda Smart Dials genaamd en exclusief voor het Tsjechische merk) de temperatuur aan boord regelen, Daarnaast is er sprake van bepaalde aanpasbare functies die digitaal en analoog via bedieningselementen combineren. Lager naar beneden maakte het verdwijnen van de versnellingspook, die werd vervangen door een stuurwielschakelaar in Tesla-stijl, ruimte vrij voor 2,1 liter extra opbergruimte en een dubbele inductielader van 15 Watt voor smartphones, uitgerust met een eigen koelsysteem.

SkodaKodiaqPrototype8

Autointernationaal.nl heeft de nieuwe Kodiaq kunnen testen in verschillende benzine- en dieselconfiguraties, met voorwiel- en vierwielaandrijving, maar niet als plug-in hybride. Wat de versie ook was, het voertuig was uitgerust met 19 inch velgen, progressieve stuurbekrachtiging en de nieuwe DCC Pro gestuurde ophanging (in de normale modus). Er waren geen parameterwijzigingen mogelijk en veel van de instrumentarium was verborgen. De auto’s hadden een zeer geavanceerd afstemmingsniveau. De ingenieurs verzekerden echter dat er nog enkele aanpassingen mogelijk zijn vóór de massaproductie start.

SkodaKodiaqPrototype12

Op de testroute met afwisselend berg- en stadswegen, toonde de nieuwe Kodiaq zich, ongeacht de motor, opmerkelijke dynamisch. Zonder écht sportief te zijn, heeft de SUV daarmee het voordeel dat hij goed handelbaar is. Het ontwikkelingsteam van Skoda zegt dat zij de geometrie van de multilink-achteras heeft herwerkt voor meer dynamiek, en dat is te merken. Het voertuig aarzelt niet om in een haarspeldbocht in te duiken, zonder wreed te worden voor de passagiers. De neiging om over te hellen wordt zeer goed beheerst en je moet een erg zware rechtervoeten hebben om onderstuur te provoceren. Het dynamische karakter van de ophanging heeft geen invloed op het comfort, aangezien verkeersdrempels en andere oneffenheden in het wegdek voldoende gefilterd worden en daarmee schokken en sprongen van de Kodiaq voorkomen. De besturing verdient het om minder licht te zijn buiten de stad, en een beetje minder bekrachtigd. De precisie is correct, maar het contact met de weg is onvoldoende. Autointernationaal.nl wacht daarom nog even met het testen van de andere rij modi (van de standaard) Kodiaq om een ​​completer oordeel te krijgen.

SkodaKodiaqPrototype9

Vermogen en koppel van de 1.5 TSI Evo2 motor zijn voldoende om nooit in de problemen te komen, maar hun afgifte is te lineair en het geluid te alledaags om voor werkelijk plezier te zorgen: in deze aandrijfvorm brengt jou op functionele wijze van A naar B, maar reken niet op akoestisch genot of een vermakelijke duw in jouw rug. Dezelfde observatie geldt met betrekking tot de 7-traps DSG automaat, die zacht van versnelling wisselt en weet wanneer hij dat moet doen, terwijl er ook een goede respons op gaspedaal comman’s wordt geboden, maar echt indruk maken? Nee. Hij blijkt namelijk een beetje lui te zijn in de handmatige modus, oftewel als hij aangestuurd wordt via de peddels aan het stuur. Maar gelet op het feit dat wij hier te maken hebben met een auto voor het hele gezin en niet met een sportwagen, is dat niet erg.

SkodaKodiaqPrototype3

 

Reageren is niet mogelijk.