Het is een feit: nooit meer een nieuwe Seat

0

Nu is het officieel: “De toekomst van Seat is Cupra”, zegt Thomas Schäfer, de CEO van zustermerk Volkswagen in een interview. Daarmee bevestigt hij talloze geruchten en eerder gepubliceerde informatie van onder andere Autointernationaal.nl .

Uiterlijk in 2030 zal Cupra het traditionele merk Seat vervangen. Maar wat is de toekomst voor Seat? Is er een plan ‘S’? Tijdens het gesprek op de IAA in München legde de baas van Volkswagen uit dat de bestaande Seat modellen tot het einde van hun modelcyclus geproduceerd zullen blijven. Sommige Seat modellen staan ​​gepland tot ver in het huidige decennium, maar op de lange termijn zal het merk echter een nieuwe rol op zich nemen. Dat is het enige positieve aan het besluit van Schäfer: het merk Seat zal niet worden gesaneerd.

SchäferCupraSeat

Schäfer (foto) zei dat het bedrijfseconomisch niet verantwoord is om zowel in Seat als Cupra als volumemerken te investeren. Uiteindelijk is het winstpotentieel voor Cupra veel groter. Gezien de ingrijpende beslissing is het opvallend dat de aangekondigde dood van Seat als zelfstandig en volwaardig automerk niet op kritiek van klanten of de Spaanse staat lijkt te stuiten. “Er zijn geen problemen met de regering”, zei Schäfer. En ook Spaanse klanten reageren positief op Cupra. Het is het snelst groeiende merk in Europa. Volgens de Volkswagen baas is de beslissing vóór Cupra en tegen Seat al lang geleden genomen en heeft het succes van Cupra dit nog maar eens onderstreept.

“Achteraf gezien denk ik dat dit de juiste beslissing was, maar het is een risico”, zei de Volkswagen topman en vervolgde: “Ik heb veel nieuwe namen zien komen en gaan. Cupra is groter dan Alfa Romeo en Polestar”. Afgelopen mei bevestigde de Nederlandse importeur van de Spaanse autofabrikant al dat Seat na 2030 zou worden afgebouwd. Het merk is nu bezig met het herzien van de Ibiza en Arona modelseries om deze auto’s met een verbrandingsmotor aan te kunnen blijven bieden. Maar de Ateca en Tarraco zouden voor die tijd wel eens kunnen verdwijnen, zo werd gezegd. De Leon, die in 2024 een facelift ondergaat, zou alleen als Cupra Leon op de markt komen.

Pleister op de wond is dat het merk Seat zijn positie als aanbieder van mobiliteitsdiensten waarschijnlijk verder zal uitbouwen. In een interview zei Schäfer: “Dat er voor Seat een rol gevonden moet worden” (een soort ‘functie elders’ dus, maar dan anders). Die rol zal echter zeker niet langer die van een reguliere autofabrikant zijn. Seat heeft al veel ervaring met haar Mó label dat de afgelopen 2 jaar ongeveer 10.000 elektrische tweewielers op 15 markten heeft verkocht. Maar Seat moet na 2030 ook zorgen voor recycling, het delen van voertuigen, abonnementen en micromobiliteit voor jonge klanten. Bovendien zullen de fabrieken van Seat waarschijnlijk doorgaan met het bouwen van auto’s voor andere merken binnen de Volkswagen Groep, vooral in Martorell. Het bedrijf heeft dit al aangekondigd voor wat betreft kleine en compacte elektrische auto’s zoals de ID.2.

De Spaanse automerken Seat en Cupra horen bij elkaar. Maar de percepties van de 2 ‘familieleden’, zoals hun baas, de Brit Wayne Griffiths, ze waarschijnlijk zou noemen, kunnen nauwelijks méér van elkaar verschillen. Enerzijds zoekt opa Seat, die ruim 70 jaar oud is en een tikkeltje bejaard is, niet voor het eerst een andere identiteit binnen de groep. Bovendien kent het merk “een geschiedenis van verliezen”, aldus Schäfer. Cupra daarentegen zal omgevormd worden tot een puur elektrisch merk en vanuit Spanje jonge doelgroepen wereldwijd gaan aanspreken.

“Na 2030” (het zou ook 2031 of 2032 kunnen zijn, zo voegde Griffiths er aan toe), zou het gamma van Cupra volledig elektrisch moeten zijn. Dat Seat daarvoor plaats moet maken, komt doordat de Volkswagen Groep niet tegelijkertijd in e-mobiliteit bij beide merken zou kunnen investeren. Bovendien wordt aangenomen dat Cupra, en niet Seat, een groter mondiaal perspectief heeft. Dit is niet alleen om imagoredenen, maar ook om taalkundige redenen. “Seat heeft het simpelweg moeilijk in de Angelsaksische landen”, zei Griffiths destijds. En Volkswagen heeft geen tweede goedkoop instapmerk in de groep nodig. Daar is Skoda voor. En in tegenstelling tot Seat functioneren de Tsjechen mondiaal buitengewoon goed. Daarom zijn ze gekozen om de locomotief voor de Volkswagen Groep te belichamen in prijsgevoelige groeimarkten zoals India. Wat nog steeds ontbreekt binnen de Volkswagen Groep is een merk met een jeugdig, atletisch imago dat over de hele wereld op de markt kan worden gebracht. Dat zou met Cupra moeten veranderen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.