In detail: de nieuwe Lotus Emeya

0

Autointernationaal.nl is soms nogal kritisch op Chinese autofabrikanten, maar het is een feit dat zij dingen voor elkaar hebben gekregen waartoe hun Westerse collega’s niet in staat waren. Zoals een comeback voor MG, een doorstart voor Smart en een algehele revitalisering van Volvo. In dit rijtje hoort ook zeker het herboren Lotus thuis. Dat is niet langer een marginale sportwagen fabrikant met een discutabel kwaliteitsimago, maar een volwaardige concurrent van Porsche.

Althans, dat is wat de Chinezen er van willen maken. En ze zijn op de goede weg, want na de eerste volledig elektrische SUV genaamd Eletre (wanneer heeft Porsche eindelijk een soortgelijk model klaar), komt Lotus nu met de Emeya: een sportieve elektrische sedan die sterker is dan de Taycan. Over 5 jaar moet een verkoopniveau van 150.000 auto’s bereikt zijn, afgerond de helft van de huidige jaarproductie van Porsche. Houdt Lotus dit groeitempo vol, dan kan de concurrent uit Stuttgart-Zuffenhausen uiterlijk 2034 worden ingehaald. Wat Lotus na 2028, het jaar waarin het 8 decennia geleden is dat Colin Chapman zijn Mk1 in elkaar knutselde, weten we natuurlijk nog niet, maar voor die tijd kunnen we een goedkopere elektrische SUV verwachten, evenals een volledig emissievrije sportwagen.

LotusEmeya9

Maar nu mag de Emeya zich gaan bewijzen. Volgens Lotus, dat in 2017 werd overgenomen door het gestaag uitdijende Chinese Geely concern, is dit model (met de interne ontwikkelingscode Type 166) ontworpen volgens de ‘Hyperstance’ filosofie waarbij een zo laag mogelijk zwaartepunt centraal staat. Dat is een belangrijke eigenschap om een auto een goede wegligging te kunnen geven. De doelstelling dat een Lotus ook licht moet zijn, is zeker in het elektrische tijdperk uit beeld geraakt (al was de Evora in dit opzicht evenmin een goede ontwikkeling), maar dat is geen excuus om niet te voldoen aan de consumentenverwachting dat auto’s van dit merk geweldig moeten zijn om mee te rijden.

LotusEmeya3

Lotus denkt met de Emeya de verwachtingen waar te kunnen maken. Hiertoe worden een aantal “nieuwe innovaties” in stelling gebracht. Zoals een uitklapbare achterspoiler die voor 215 kilo aan neerwaartse druk op de kontpartij kan zorgen. En net als de Eletre beschikt de Emeya over een actieve grille die de luchtweerstand moet verminderen. In open toestand worden de remmen en de batterijen gekoeld. In gesloten situatie is er dus sprake van minder drag. Ook de diffusor is uitgerust met bewegende delen. Verder scannen sensoren 1.000 keer per seconde de weg voor de auto om oneffenheden te detecteren. Zodra zij een ongerechtigheid bespeuren, wordt er een signaal naar de luchtvering gestuurd, die er vervolgens voor zorgt dat de inzittenden van de Emeya zo min mogelijk iets van de hobbel of bijvoorbeeld het putdeksel merken.

LotusEmeya10

Lotus gaat de Emeya net als de Eletre leveren in verschillende uitvoeringen. Vermoedelijk gaat het om een naamloos basismodel met hoger in de prijsladder de versies S en R. De laatste wordt 918 pk sterk dankzij de aanwezigheid van 2 elektromotoren (elke as krijgt zijn eigen exemplaar; de achterste motor beschikt over 2 versnellingen). In deze configuratie is de Emeya goed voor 985 Nm aan koppel en kan er in 2,78 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Met het tweede decimaal wil Lotus ongetwijfeld aangeven dat haar nieuweling 0,02 tel sneller is dan de Porsche Taycan Turbo S. Versnellen van 80 km/u naar 120 km/u duurt minder dan 2 seconden. Het accelereren houdt pas op bij 256 km/u. Hoe groot de actieradius van de Emeya is, wil Lotus nog niet zeggen, maar reken voor de basisversie op een rijbereik van 660 km en voor de R uitvoering op 550 kilometer. Deze waarden zijn te danken aan dezelfde 109 kWh batterij (102 kWh netto) als waar de Eletre over beschikt. Die kan in 5 minuten voor 150 kilometer aan stroom tappen en bijladen van 10 procent naar 80 procent van de maximale accucapaciteit duurt (bij een 350 kW snelle lader) slechts 18 minuten.

LotusEmeya6

Wat design betreft, is te zien dat de Emeya het sedan-broertje is van de Eletre. Zowel aan de achterkant als voorkant hebben ze veel gemeen. Onderhuids delen zij het zogeheten EPA platform. Lotus richt zich met de Emeya en de Eletre op het luxesegment. De eerder genoemde elektronisch geregelde luchtvering past in dit plaatje, maar ook de speakers van KEF (een luxe Britse HiFi-fabrikant) en interieurmaterialen als nappaleer, PVD aluminium en Alcantara. Er is een groot centraal touchscreen en een apart scherm voor de passagier. De bestuurder beschikt over een 55 inch head-up display met augmented reality.

LotusEmeya4

Lotus komt in het laatste kwartaal van dit jaar met meer informatie over de Emeya. Dan krijgen we ook duidelijkheid over de prijzen en het moment waarop de levering van de elektrische “4-deurs hyper GT” op gang moet komen. Vermoedelijk zullen wij voor het laatste geduld moeten hebben tot de zomer van 2024 want de productie van de Emeya begint pas in januari of februari volgend jaar. De prijzen zullen waarschijnlijk iets onder Eletre niveau beginnen. Dat kan een instaptarief van 95.000 euro betekenen. Ter vergelijking: de naamloze basisuitvoering van de Porsche Taycan (408 pk / 345 Nm, topsnelheid 230 km/u, rij bereik 444 km en 5,4 seconden als acceleratietijd) kost 98.600 euro.

LotusEmeya2

 

 

Reageren is niet mogelijk.