BMW hogere verkopen, lagere winst

0

BMW heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de wereldwijde autoverkopen licht zien stijgen. Daarbij deden vooral de volledig elektrische modellen het goed.

Het Duitse autoconcern zag de winst wel flink dalen, vooral door hogere productiekosten. Er bleef 19 procent minder aan de strijkstok hangen, namelijk 4,2 miljard euro. De omzet ging iets omlaag en daalde tot 36,6 miljard euro. BMW wijdt dit aan negatieve wisselkoers effecten.

De BMW Groep, dat ook de merken Mini en Rolls-Royce in haar portefeuille heeft, leverde afgelopen kwartaal wereldwijd 594.533 auto’s af; een stijging van 1,1 procent vergeleken met de eerste 3 maanden van 2023. Het verkoopaandeel van de volledig elektrische modellen steeg van 11,0 procent naar 13,9 procent. De exemplaren zonder verbrandingsmotor gingen bijna 28 procent vaker over de toonbank.

BMW verwacht dit jaar ongeveer een half miljoen elektrisch aangedreven auto’s te verkopen, mede door een sterke vraag naar de i4, de elektrische variant van de 4-serie Gran Coupé.

In Nederland heeft BMW haar marktaandeel in de eerste 4 maanden van dit jaar significant weten te vergroten. Dat is vooral te danken de ‘evergreen’ 3-serie. Ook de nieuwe i5 is goed aangeslagen. Het gevolg daarvan is dat de afzet van de i4 bij ons wel onder druk stond. BMW deed in ons land in de eerste 4 maanden ook goede zaken met de iX1, de nieuwe iX2, de X1, de X2 en de X5. Het laatste model (links op de foto) onderging vorig jaar april een facelift waarbij ook de aandrijftechniek van de stekker hybride uitvoering werd verbeterd. Sindsdien verkoopt deze SUV weer “blendend” zoals de Duitsers zeggen.

 

Reageren is niet mogelijk.