Mazda produceert meer dan 2 miljoen auto’s met rotatiemotor

0

Mazda heeft bekendgemaakt dat het totale productievolume van haar auto’s met een rotatiemotor de grens van 2 miljoen eenheden heeft gepasseerd.

De rotatiemotor is een krachtbron met een unieke constructie die de roterende beweging van 3-hoekige rotors gebruikt om vermogen op te wekken. Het eerste voertuig dat Mazda uitrustte met een rotatiemotor was de Mazda Cosmo Sport (110S), geïntroduceerd in 1967 (zie foto onder).

Mazda110S

Vanaf dat moment bleef Mazda de prestaties van zijn rotatiemotoren verfijnen door het vermogen, het brandstofverbruik en de duurzaamheid te verbeteren. Ook andere autofabrikanten, waaronder patenthouder NSU, probeerden dat te doen maar hen lukte het niet om de rotatiemotor dusdanig te verbeteren dat dit krachtbron omarmt zou kunnen worden door het grote publiek. Zij beten allemaal hun tanden stuk op het perfectioneren van de wankelmotor, met als gevolg dat Mazda jarenlang de enige autofabrikant was die rotatiemotoren in massaproductie had.

MazdaWankelmotorGeschiedenis

In juni van dit jaar hervatte Mazda, met de MX-30 R-EV (zie hoofdfoto), de productie van auto’s met een rotatiemotor. Dit is voor het eerst in 11 jaar nadat het bedrijf in 2012 de productie van de RX-8 had beëindigd.

MazdaWankelmotorGeschiedenis2

Takeshi Mukai, directeur en senior managing executive officer bij Mazda, geeft de volgende verklaring naar aanleiding van het bereiken van de 2 miljoen productie-eenheden: “De rotatiemotor is een speciaal onderdeel van de geschiedenis van Mazda en vertegenwoordigt onze ‘never-stop challenging spirit’. De rotatiemotor is zeer geliefd bij klanten over de hele wereld en we zijn verheugd om de productie te hervatten en te zien dat de motor een comeback heeft gemaakt. Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen oprecht te bedanken die ons op deze reis heeft gesteund. In het bijzonder de vele klanten die auto’s met een rotatiemotor hebben gekocht, onze fans van rotatiemotoren en al onze zakenpartners die betrokken waren bij de ontwikkeling en productie. In de toekomst zullen we deze ‘never-stop challenging spirit’ blijven doorgeven, door aantrekkelijke voertuigen aan te bieden die onze klanten ultieme rijervaringen bieden, zelfs in het tijdperk van elektrificatie”.

MazdaRotatiemotor

Autointernationaal.nl wil dit mijlpaal feestje van Mazda niet bederven, maar het verhaal over de rotatiemotor is niet compleet zonder te melden dat journalisten slechts matig enthousiast zijn over de MX-30 R-EV. Reden is dat ondanks directe inspuiting (een recente verbetering van Mazda aan de krachtbron) de rotatiemotor nog steeds niet uitblinkt in zuinigheid. Tijdens een test werd een verbruik van gemiddeld 2,5 liter benzine per 100 km weg geconstateerd. Dat maakt de MX-30 R-EV weliswaar niet tot een zuipschuit, maar imposant is het resultaat voor een auto met dergelijke innovatieve techniek niet bepaald. Een ander minpunt is de vrij opdringerige geluidsproductie. Deze nadelen zorgen er voor dat de MX-30 R-EV een outsider zal blijven op de automarkt. Net zoals de rotatiemotor überhaupt al sinds 1967 is. Want meer dan 2 miljoen exemplaren mag dan imposant klinken, verspreid over ruim 55 jaar komt dat uit op afgerond 36.000 eenheden per jaar. De MX-30 R-EV maakt duidelijk dat de rotatiemotor ook anno 2023 een aandrijfvorm is die alleen liefhebbers zal aanspreken. 

MazdaRotatiemotor2

Reageren is niet mogelijk.