Porsche houdt zo lang mogelijk vast aan de handbak

0

Moderne automatische transmissies zijn om tal van redenen te prefereren boven handgeschakelde versnellingsbakken. De opmars van elektrisch rijden vormt ook een bedreiging. Bij heel wat autofabrikanten is de handgeschakelde versnellingsbak daarom op weg naar de uitgang. Volkswagen is daar slechts één voorbeeld van. Maar in navolging van BMW houdt Porsche nog even vast aan de handgeschakelde versnellingsbak.

Porsche benadrukt bij monde van Frank Moser, eindverantwoordelijk voor de 911, dat de handgeschakelde versnellingsbak voorlopig onlosmakelijk verbonden aan de iconische sportwagen. “Er zijn altijd klanten die zelf willen kunnen schakelen in de 911. Dus wij doen ons best om de handgeschakelde versnellingsbak zo lang mogelijk in het programma te houden. Voor de 911 is hij absoluut relevant. Daarom bieden wij de Carrera T en sinds kort ook de S/T uitvoering met een handgeschakelde versnellingsbak aan”, aldus Moser.

De Duitser laat weten dat Porsche evenwel geen plannen heeft om haar elektrische modellen met een (al dan niet gesimuleerde) handgeschakelde versnellingsbak te gaan leveren. Volgens Moser is het namelijk belangrijk dat auto’s “authentiek” blijven. Porsche betwijfelt of een geëlektrificeerde aandrijflijn zich wel goed laat combineren met een handgeschakelde versnellingsbak. Moser is bang dat dit een nogal gekunsteld huwelijk oplevert.

Dat de handgeschakelde versnellingsbak bij andere autofabrikanten op de schopstoel zit, komt doordat automatische transmissies zich beter lenen om het brandstofverbruik te reduceren. Exemplaren met 7, 8 of zelfs 10 versnellingen zijn vandaag de dag eerder regel dan uitzondering. Een handgeschakelde transmissie met 8 verzetten is technisch mogelijk, maar het levert wel erg veel schakel arbeid voor de bestuurder op. Zowel bij automaten met een koppelomvormer, een sequentieel exemplaar of een type met dubbele koppeling heb je daar geen last van. Bovendien kan er met een auto met automatische transmissie sneller worden geaccelereerd dan in een model met een handgeschakelde versnellingsbak. En dan hebben we het nog niet over de comfortvoordelen (met bijvoorbeeld 8 versnellingen is een hogere eindoverbrenging mogelijk dan als er slechts 6 verzetten zijn).

Naast de 911 kan ook de 718 (Boxster en Cayman) met een handgeschakelde versnellingsbak besteld worden. Maar die optie vervalt binnenkort bij de instap-sportwagen van Porsche. De 718 krijgt in 2025 namelijk een elektrische opvolger. De ‘kapitein 911’ zal echter als laatste het verbrandingsmotor schip van Porsche verlaten. De huidige generatie krijgt over niet al te lange tijd een facelift die er voor moet zorgen dat vervanging voor 2028 of 2029 niet aan de orde is. Porsche zal die vernieuwde 911 overigens ook in hybride vorm gaan leveren. Die uitvoering zal waarschijnlijk alleen te koop zijn met een automatische transmissie. Maar gelukkig blijven er diverse 911 versies over die wel kunnen worden voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak.

Reageren is niet mogelijk.