Eerste elektrische SUV van Alfa Romeo heet niet Brennero maar Milano

0

De naam van het Alfa Romeo neefje van de Fiat 600e en de Jeep Avenger is bekend: Milano. Het SUV model komt als hybride en in een volledig elektrische uitvoering op de markt. Daarnaast kondigt Alfa Romeo een Perfo variant met vierwielaandrijving aan.

In tegenstelling tot wat zo’n beetje iedereen in autoland dacht, luistert de toekomstige elektrische SUV van Alfa Romeo voor het B-segment niet naar de naam Brennero, maar naar Milano. Het is een eerbetoon aan de stad waar het automerk op 24 juni 1910 werd opgericht. De Milano wordt een neefje van de Fiat 600e en de Jeep Avenger en krijgt dus dezelfde technische basis als die 2 landgenoten. Naast een volledig elektrische variant kunnen wij dus ook een (mild) hybride uitvoering verwachten. Die krijgt de 136 pk sterke 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor (bekend van onder andere de Peugeot 2008) in het vooronder. De elektrische variant is goed voor 156 pk en beschikt over een 54 kWh grote batterij.

AlfaRomeoMilanoPlaag4

Toch zijn er ook verschillen. De Milano kan namelijk rekenen op een technische primeur. Bij de lancering zal de B-segment SUV van Alfa Romeo namelijk ook verkrijgbaar zijn in een elektrische uitvoering met vierwielaandrijving. Die heeft als extra typeaanduiding ‘Perfo’. Technische details zijn er nog niet, maar reken op de montage van een tweede elektromotor op de achteras. Daarmee kan de Milano sportiever voor de dag komen dan zijn familiegenoten. Het is overigens opvallend dat Alfa Romeo in dit kader niet kiest voor de aanduiding ‘Quadrifoglio’. Blijkbaar is de vermogen boost van de tweede elektromotor te gering om die naam te rechtvaardigen.

Alfa Romeo zal de in het Poolse Tychy te bouwen Milano (er zal gebruik worden gemaakt van dezelfde assemblage lijn als voor de Jeep Avenger en de Fiat 600e) officieel in april voorstellen. De verkoopstart staat gepland voor september 2024. Na de lancering van de Milano kunnen wij in 2026 een 2-tal grote elektrische modellen verwachten. Die zullen worden gebaseerd op het STLA Large platform van moederconcern Stellantis. Het gaat daarbij om de opvolgers van de huidige Giulia en Stelvio. Tussendoor, in 2025, kunnen wij een kleiner (C-segment) elektrisch model verwachten. Vanaf 2027 wil Alfa Romeo alleen nog maar elektrische modellen verkopen. Dan zal het dus gedaan zijn met de (mild) hybride versies van de Milano. De Tonale zal in 2027 vroegtijdig met pensioen worden gestuurd.

De CEO van Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato (foto), laat in een interview weten dat hij met de nieuwe Milano (de modelnaam werd in het verleden gebruikt voor de Noord Amerikaanse versie van de ’75’) voormalige Mito en Giulietta klanten wil terughalen naar het Italiaanse premium merk. Sportieve rijeigenschappen en praktische bruikbaarheid: dat is wat de B-segment SUV moet gaan bieden. Of dat gaat lukken met een platform dat niet meer okselfris is, is een ander verhaal. De Milano krijgt namelijk de zogeheten eCMP architectuur (inmiddels omgedoopt tot STLA Small) als basis.

De Giulietta zou eerst tot Milano gedoopt gaan worden, maar daar zag Alfa Romeo op het laatste moment van af. Imparato: “Ik weet dat wij met de Giulia en Stelvio in een segment actief zijn waar niet iedereen toegang toe heeft. De drempel voor de klant gaan wij nu drastisch verlagen met de Milano. We denken dat wij met dit model financieel een zeer interessant aanbod hebben om heel wat oude bekenden van Alfa Romeo weer bij ons achter het stuur te krijgen, met daarnaast veel nieuwe klanten”. Neem de claim van een “financieel zeer interessant aanbod” overigens met een korreltje zout. De Milano moet zich gaan meten met de nieuwe Mini Countryman. En laat dat model nu niet direct de goedkoopste B-segment SUV zijn …

AlfaRomeoMilanoPlaag3

Maar goed, de nieuwe klanten zouden uit alle windrichtingen kunnen komen. Alfa Romeo wil de Milano namelijk van Azië tot Zuid-Amerika en van Europa tot Australië gaan aanbieden. Imperato: “Als een markt de Milano wil, kan ze hem krijgen. Waarbij wij het trouwens aan de diverse wereldregio’s overlaten voor welke aandrijving zij kiezen. Men zal dus niet overal voor alle beschikbare aandrijfversies kunnen kiezen”.

Tussen de bedrijven door stak de CEO ook nog wat veren in zijn eigen reet. Onder het bewind van Imparato is Alfa Romeo namelijk weer winstgevend geworden. Ten opzichte van 2020 zijn de netto-inkomsten zelfs met 70 procent gestegen. Daarnaast zou het vertrouwen van de klant in het merk een enorme boost hebben gekregen, en dat heeft een gunstig effect op de restwaarde. De waardevastheid van de bestaande modellen van Alfa Romeo zou nu op hetzelfde niveau liggen als die van de andere premium merken.

AlfaRomeoMilanoPlaag6

De Milano wordt onder de Tonale gepositioneerd en moet daarmee het volumemodel van Alfa Romeo worden. “We hebben geen duidelijke verkooptarget, maar ik denk dat het B segment SUV model straks goed zal zijn voor 40 procent van onze verkopen”, aldus Imparato. Autointernationaal.nl rekent zelf op een hoger afzetaandeel. Immers, de verkoopbijdrage van de Giulia en de Stelvio zal in de komende jaren tot hooguit 10 procent zakken. Het ligt dan meer voor de hand dat de Milano de helft van de registraties voor haar rekening zal nemen en de Tonale de overige 40 procent. Momenteel is die SUV goed voor 60 procent van de verkopen, maar dat percentage zal de komende jaren gaan dalen.

Een groter accent bij de verkopen op het goedkoopste model uit het gamma is doorgaans niet goed voor de winstgevendheid van een merk, maar bij Alfa Romeo werkt alles net een beetje anders. Door Imparato wordt namelijk geclaimd dat de Milano voor de hoogste winst per verkocht exemplaar gaat zorgen. In combinatie met het grootste verkoopaandeel betekent dit dat de kassa’s van Alfa Romeo nog meer gaan rinkelen. Imperato rekent voor de toekomst dan ook op een winstgroei van 40 tot 50 procent.

AlfaRomeoMilanoPlaag5

De extra inkomsten gaan gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. In 2025 volgt zoals gezegd een compacte middenklasser en in 2026 zal het aanbod in het D-segment worden vernieuwd. De Giulia krijgt dus een directe opvolger. Imparato: “Ik heb altijd gezegd dat Alfa Romeo geen SUV merk gaat worden en wat dit betreft zal ik mijn woord houden. Ik geloof nog altijd sterk in de sedan als carrosserievorm. Nu meer dan ooit zelfs. Aerodynamica speelt immers een cruciale rol bij het maximaliseren van de actieradius van elektrische auto’s. Niets zo efficiënt daar dan een sedan. Al hoeft het daar niet te stoppen. Ik heb ook al gekeken naar een opvolger voor de GTV. Want ook dat is Alfa Romeo”.

 

Reageren is niet mogelijk.