Exclusief: lezers beoordelen de nieuwe Renault Scénic E-Tech

0

Recycling is in. Ook bij Renault. Dit Franse automerk gaat de naam ‘Scénic’ hergebruiken. Dit keer niet voor een compacte MPV, maar voor een elektrische SUV. Zal dit model net zo populair worden als de originele Scénic? Een select aantal autorijders kon alvast kennismaken met de nieuwe Renault.

Aan de prijs zal het niet liggen. Met een instaptarief van 42.470 euro is de nieuwe Scénic, die met het oog op zijn volledig elektrische aandrijflijn de extra typeaanduiding ‘E-Tech’ heeft gekregen, goedkoper dan de Tesla Model Y, de best verkochte auto in Nederland in 2023 überhaupt. Ook in vergelijking met andere concurrenten lijkt Renault haar huiswerk goed gedaan te hebben. De Scénic E-Tech is bovengemiddeld ruim, uitgerust met tal van slimme snufjes, heeft een gebruiksvriendelijk infotainment systeem dat op Google software gebaseerd is en biedt in 87 kWh uitvoering een indrukwekkende grote actieradius. Snel opladen doet de Renault mede dankzij een standaard warmtepomp ook: dat kan met maximaal 150 kW. Is er een reden te bedenken waarom de nieuwe Scénic geen verkoopsucces gaat worden? Of eind februari niet uitgeroepen gaat worden tot ‘Auto van het Jaar 2024’? Een 5-tal ervaren rotten als het gaat om het bezitten van een auto geven hun mening.

RenaultScénicReview4a

De eerste is Michael (63). Inmiddels gepensioneerd en in het bezit van zowel een Ford Galaxy als een Mazda CX-3. Ervaring met hoge modellen heeft hij ruimschoots. Hij vindt de nieuwe Scénic er fantastisch uitzien en prijst vooral de futuristisch ogende voorzijde. Daardoor vindt hij de Renault aantrekkelijker dan veel andere elektrische SUV modellen. Over het interieur van de Scénic E-Tech is hij ook te spreken. De zit achter het stuur is prettig, de 2 grote displays zijn goed afleesbaar en instructies worden snel uitgevoerd. Dat er desondanks aparte fysieke knoppen zijn, bijvoorbeeld voor de airconditioning, vindt hij ook een pluspunt. De camera helpt bij achteruit rijden en over de neerklapbare armsteun tussen de voorstoelen is hij ook te spreken. Daarin zitten, naast 2 bekerhouders, ook 2 standaards voor smartphones die 180 graden kunnen worden gedraaid zodat achter passagiers ze ook kunnen gebruiken. Lof is er ook voor het panorama dak waarvan de hoeveelheid zonlicht die wordt doorgelaten, kan worden aangepast. Daardoor kunnen kinderen bijvoorbeeld in de schaduw zitten terwijl de voorpassagiers van de zon genieten. Al met al geeft Michael de maximale score van 5 sterren aan de nieuwe Scénic.

RenaultScénicReview4b

Holger (52), die in een Skoda Kodiaq rijdt, is iets minder positief, maar geeft de Scénic desondanks 4 sterren. Ook hij vindt de Renault er fantastisch uitzien. De Scénic E-Tech oogt een tikkeltje agressief, maar slaat hier niet in door. Verder is het design voldoende karakteristiek om het model van de concurrentie te kunnen onderscheiden. Holger is 1,95 meter lang maar heeft geen moeite met het vinden van een prettige zitpositie. Bij het zicht naar opzij, zit de B stijl niet in de weg. Normaal gesproken laat Holger auto’s met een schuifdak links liggen omdat hij in dergelijke modellen te weinig hoofdruimte heeft, maar in de Scénic E-Tech zit het panorama dak hem niet in de weg. De kofferbak is groot en diep. De USB aansluitingen in de armsteunen achterin maken de Renault extra kinder vriendelijk. Waarom dan geen 5 sterren? Tja, Holger vindt zijn Kodiaq achterin toch net even ruimer.

RenaultScénicReview4c

Steve (58, Volvo V60) geeft ook 4 sterren aan de nieuwe Scénic. Het enige minpunt aan de Renault is voor hem de locatie van de laadsnoer aansluiting aan de rechter voorzijde. Dat kan er toe leiden dat het soms noodzakelijk is om de kabel over de motorkap te leggen, en dat kan leiden tot krassen. Voor de rest is Steve vol lof. Hij vindt de Scénic E-Tech er een stuk minder oubollig uitzien dan zijn voorgangers. Ook het interieur kan hem bekoren. Dat heeft een premium uitstraling dankzij het gebruik van verschillende soorten hoogwaardige materialen. Dat het meubilair bekleed is met vega-leder vindt Steve ook een pre. Dat het stuurwiel niet rond is, vindt Steve even wennen, maar langere bestuurders kunnen zo beter hun knieën kwijt. De plaatsing van alle bedieningsknoppen inclusief de transmissie hendel in de directe omgeving van het stuurwiel, vindt hij ook een pluspunt. Men kan zo de blik op de weg gericht houden.

RenaultScénicReview3a

David (69) heeft ook een Volvo V60 maar dan in Cross Country uitvoering. Zijn vrouw heeft een Mini Cabrio. Hij overweegt om beide modellen in te ruilen voor één elektrische auto en is daarom benieuwd of de Scénic goed is in multi-tasken. David rijdt regelmatig naar zijn vakantiewoning; aan afstand van 400 kilometer. Hij vindt het een geruststellend idee dat de actieradius van de 87 kWh uitvoering van de Scénic E-Tech (625 kilometer) groot genoeg is voor deze reis, zodat hij onderweg niet hoeft te stoppen om bij te laden. Ook David is zeer te spreken over het sprankelende, moderne design van de Renault. Het interieur heeft duidelijk een premium uitstraling en de uitrusting omvat allerlei hightech zaken. Gelukkig heeft dat niet geleid tot het schrappen van (alle) fysieke knoppen. Bediening daarvan leidt toch minder af dan wanneer je een touchscreen moet gebruiken. Een Britse prijs voor de Scénic E-Tech is er nog niet. Daarom houdt David het bij 4 sterren. Maar als de Britse prijzen net als die in Nederland meevallen, dan is hij bereid om de Renault full-marks te geven.

RenaultScénicReview3b

Tot slot Simon (51), de enige man uit dit testgezelschap die in de vorm van een Kia EV6 reeds over een elektrische auto beschikt. Hij heeft 3 kinderen waarvan de jongste nog gebruik maakt van een apart zitje. Hij is bang dat de Scénic een net even te smalle bank heeft om ook nog zijn andere 2 kinderen comfortabel te laten zitten. Maar voor zijn woon-werk verkeer is de Renault ideaal. Simon woont op een relatief grote afstand van zijn werk, maar met de Scénic E-Tech elke dag op en neer rijden moet geen enkel probleem zijn. Hij vindt het wel jammer dat de Renault niet zo’n hoog laadvermogen heeft als zijn Kia (225 kW). Maar de Scénic E-Tech beschikt dankzij de input van Google volgens Simon over een beter infotainment systeem. Interactie met zijn laptop is een eitje, waardoor hij gemakkelijk zijn ritten voor de komende dag aan de installatie door kan geven.

RenaultScénicReview2

 

 

Reageren is niet mogelijk.