Abarth 600e wordt 240 pk sterk

0

De Abarth 600e wordt de tweede elektrische hot hatch van het merk en profiteert van een uitgebreide reeks aanpassingen aan het onderstel vergeleken met de Fiat 600e waarop hij is gebaseerd.

Nieuwe beelden van een Abarth prototype laten zien dat de grondspeling is verkleind. De rijhoogte lijkt meer te passen bij een traditionele hete hatchback dan bij een crossover. De Abarth 600e is ook uitgerust met veel grotere velgen, geschoeid met kleverig Michelin Pilot Sport-rubber. Een nieuwe diffuser is weggestopt onder de achterbumper, hoewel de afbeeldingen niet laten zien of deze zich uitstrekt tot een groter deel van de onderkant van de carrosserie. De voorkant krijgt een splitter, wat een meer dynamisch uiterlijk geeft.

Abarth600e3

In een interview in augustus 2023 onthulde Olivier François, de CEO van Fiat en Abarth, nog geen details over de sportieve crossover, maar zei dat een aangepast uiterlijk van een door Abarth gefokte 600e “vanzelfsprekend” is. De hete 600e, die naar verwachting begin 2025 op de markt zal komen (als afspiegeling van de tijdskloof tussen de komst van de Fiat 500e en zijn Abarth-broertje), zal een aanzienlijk hoger vermogen bieden ten opzichte van het standaard 154 pk sterke Fiat model. Wij kunnen rekenen op 240 pk. Het aanzienlijk hogere vermogen is mede te danken aan de montage van een tweede elektromotor op de achteras. Stellantis, het moederbedrijf van Abarth, zal deze aandrijflijn ook gebruiken voor de topuitvoering van de aanstaande Alfa Romeo Milano en voor de nieuwe Lancia Ypsilon HF. Collega Stellantis merk Jeep toonde vorig jaar op de autosalon van Parijs een conceptversie van de Avenger met 2 motoren. Dat suggereert dat het e-CMP-platform gemakkelijk een vierwiel aangedreven aandrijflijn kan huisvesten.

Hoewel het een cross-over is, kan nog steeds worden verwacht dat de 600e een Scorpion Track rijmodus biedt, net als zijn kleinere zusje. In de snelste stand is de 600e waarschijnlijk goed voor een sprinttijd (0-100 km/u) van 7,0 seconden, waarmee hij ongeveer even rap is als de lichtere 500e. Abarth heeft eerder gezegd dat een zinderende acceleratie vanuit stilstand (een kenmerk van elektrische auto’s) niet het absolute doel is van zijn nieuwe modellengamma, maar dat het zich in plaats daarvan richt op betere tussensprints. De stroom wordt gehaald uit dezelfde batterij als in de gewone 600: een pakket van 54 kWh (51 kWh netto). Die accu biedt een rij bereik van 400 km in de 600e, maar gezien het extra gegrom van de Abarth variant is een actieradius van 320 kilometer voor deze uitvoering waarschijnlijker.

Abarth600e2

Voor het overige wordt de Abarth 600e gekenmerkt door een reeks sportieve accenten, zoals kuipstoelen, een met Alcantara bekleed stuurwiel, opvallende kleuropties voor de carrosserie en speciale velgontwerpen. Het is zelfs mogelijk dat de Abarth 600e zijn kleinere zusje zal volgen door er een luidspreker onder te motorkap te plaatsen die een namaakmotorgeluid produceert tijdens het accelereren om hem zo aantrekkelijker te maken voor autoliefhebbers met benzine in hun bloed.

Er zullen geen sportwagens meer door Abarth geïntroduceerd worden en het merk zal zich ook niet richten op de grote of luxe auto’s, zo heeft François bevestigd. “Dat is het mooie van moederbedrijf Stellantis. Wij zijn een huis van 14 merken. Dit betekent dat elk merk een duidelijk doel moet hebben en geld moet verdienen, maar wij hoeven niet in elk segment actief te zijn. Voor Fiat verdienen wij geld. Dat is mede te danken aan het feit dat wij het eenvoudig houden. Wij zijn een merk van kleinere auto’s. Wij hoeven geen sportwagens of luxe grote modellen”.

Abarth600e4

François voegde eraan toe dat Fiat geen auto’s zal lanceren die langer zijn dan 4,5 meter – ongeveer zo groot als een Volvo XC40 – of korter dan 3,6 meter (exclusief de nieuwe elektrische vierwieler Topolino). Deze opmerkingen sluiten de deur voor een eventuele opvolger van de op de Mazda MX-5 gebaseerde Fiat 124 Spider. Abarth, oorspronkelijk een tuning bedrijf van Fiat, heeft sinds het in 1971 onder de vleugels van Fiat kwam, geen volledig zelfstandig model meer gelanceerd.

Reageren is niet mogelijk.