Alfa Romeo plaagt met de nieuwe Milano

0

De Milano, de eerste volledig elektrische SUV van Alfa Romeo, wordt op 10 april onthuld, uiteraard in Milaan. Hij deelt zijn onderstel met onder andere de Jeep Avenger, maar zal volgens merk chef Jean-Philippe Imparato “de beste rijdynamiek en handling in zijn klasse bieden”. Alfa Romeo houdt de mogelijkheid van een krachtige Quadrifoglio performance versie nadrukkelijk open, maar een dergelijke uitvoering zal dus nog niet direct op 10 april onderdeel uitmaken van het gamma.

In september arriveert de Milano bij de dealers.De nieuwe Alfa Romeo is 4,2 meter lang en maakt gebruik van het e-CMP platform van moederbedrijf Stellantis, dat onder meer wordt gebruikt door de eerder genoemde Jeep Avenger en de Fiat 600e.Alfa Romeo beweert echter dat de Milano “de beste rijdynamiek en handling in zijn klasse zal bieden”, waarbij de ontwikkeling ervan wordt uitgevoerd door ingenieurs die hebben gewerkt aan de 4C en 8C sportwagens, de Quadrifoglio uitvoering van de Giulia / Stelvio en aan de hardcore Giulia GTA.Het doel is om die scherpe rijdynamiek te bereiken door middel van “directe en extreem nauwkeurige stuurgeometrie, om snel bochtenwerk met een hoog gripniveau te garanderen”, aldus Imparato.

AlfaRomeoMilanoPrototypePlaag2

De Milano bevindt zich nu in de laatste ontwikkelingsfase en wordt verder beproefd op het historische testterrein van Alfa Romeo in Balocco, Italië.Het nieuwe model zal in dezelfde fabriek in Polen worden gebouwd als de Fiat en de Jeep, en zal de batterijen en motoren van die zusterauto’s delen.Maar Alfa Romeo baas Jean-Philippe Imparato heeft herhaald dat er bij de Milano een scherper accent zal worden gelegd op wendbaarheid in vergelijking met deze familieleden. Op de vraag hoe de Milano anders gaat aanvoelen dan de Avenger en 600e, zei Imparato: “Het antwoord daarop zal komen op de testbaan bij Balocco.Deze auto volgt uiteraard de platformstrategie van de Stellantis Groep.Daar ben ik blij om, want het levert mij winst op.Maar altijd met een vleugje Alfa Romeo.Als Carlos Tavares, de groepsbaas van Stellantis, mij vraagt waar ik wil dat Alfa Romeo kampioen van wordt, antwoord ik altijd: ‘Wegligging’ ”.

De Milano zal wereldwijd verkrijgbaar worden in een volledig elektrische uitvoering en met een benzinemotor die voorzien is van mild hybride techniek; dezelfde 1,2 liter driecilinderconfiguratie als de 600 en Avenger.De emissievrije variant van de nieuwe Alfa Romeo zal alleen met vierwielaandrijving worden gelanceerd.Dit betekent dat binnen de Stellantis Groep niet enkel Abarth / Fiat en Jeep van plan zijn om in de komende 12 maanden van hun op het e-CMP platform gebaseerde SUV een uitvoering te presenteren die via beide assen wordt aangedreven.

AlfaRomeoMilanoPrototypePlaag4

Imparato zei dat de Milano in eerste instantie met de uitrustingsniveaus Veloce en Special Edition op de markt verschijnt.De baas van Alfa Romeo weigerde verkoopprognoses te geven of prijzen te specificeren, maar hij noemde zowel de nieuwe Mini Countryman als de Volvo EX30 als potentiële rivalen. Reken er op dat de Milano in ieder geval duurder wordt dan de Avenger.De modelnaam werd afgelopen december onthuld. ‘Milano’ werd eind jaren tachtig voor het laatst door Alfa Romeo gebruikt voor de Amerikaanse versie van de ’75’.Imparato zei dat hij blij is dat er een einde kwam aan de speculaties dat de SUV ‘Brennero’ of zelfs ‘Junior’ zou gaan heten.Hij gelooft dat de Milano aan Alfa Romeo een hernieuwde aantrekkingskracht zal geven bij autoconsumenten die voorheen (of nu nog) in een Mito of Giulietta reden (rijden).“De Milano zal het antwoord voor deze mensen zijn”, aldus Imparato, om er aan toe te voegen: “We weten dat ze iets van Alfa Romeo verwachtten dat past bij hun verwachtingen voor hun volgende levensfase.Bij Alfa Romeo ging het altijd om schoonheid, maar je moet op een gegeven moment onder ogen zien dat de klant een auto wil die premium is, maar tegelijkertijd voor hem financieel toegankelijker is.Dat is het signaal dat wij met Milano willen afgeven”.

De Alfa-baas weigerde de mogelijkheid van een krachtige Quadrifoglio versie van de Milano op langere termijn uit te sluiten. “Wij hebben een lanceringseditie” zei hij. “En daarna zullen wij, op basis van de feedback van klanten en van wat zij bereid zijn te betalen, de volgende stap zetten in de discussie over de Quadrifoglio-compatibiliteit van de Milano. Wij willen eerst de acceptatie van het model en de hoogte van de richtprijs testen”.Alfa heeft momenteel het plan om tot 2026 elk kalenderjaar een nieuw model te lanceren, wat betekent dat de Milano zal worden gevolgd door nog 2 voertuigen. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van de nieuwe STLA-architectuur van Stellantis.Er wordt verwacht dat minstens één van deze auto’s een vlaggenschip-SUV zal zijn, maar Imparato zei: “Ik geef de mogelijkheid van de sedan niet op, ondanks het feit dat dit segment krimpt. Als het over elektrificatie gaat, dan gaat het over aerodynamica en dat spreek je over sedans. Dat is mijn overtuiging: deze carrosserievorm komt terug. Alfa Romeo moet geen puur SUV-merk worden”.

AlfaRomeoMilanoPrototypePlaag3

Reageren is niet mogelijk.