Fraai, maar ook een blauwgrijze mus: Sony Afeela

0

In 2022 kondigde Sony aan samen met Honda het segment voor premium elektrische auto’s te willen betreden. Hiertoe werd de joint venture Sony Honda Mobility opgericht. De eerste elektrische auto van het Japanse duo wordt deze Afeela: een sedan die tijdens de CES in Las Vegas in nagenoeg productierijpe vorm aan het publiek wordt getoond.

Dat Sony graag een elektrische auto aan haar productassortiment wil toevoegen, weten we al sinds 2020. De Japanners volgden daarmee het voorbeeld van Apple, dan eveneens plannen heeft (of had) om de markt voor elektrische auto’s te betreden. Van het Amerikaanse bedrijf horen wij op dit vlak al geruime tijd niks meer, maar de plannen van Sony worden gestaag concreter.

SonyAfeela3

In 2020 liet het Japanse bedrijf tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas de Vision-S zien. In 2022 toonde Sony tijdens dezelfde technologiebeurs een verder ontwikkelde variant van deze sedan. Later dat jaar kondigde Sony aan met Honda in het segment voor premium elektrische auto’s te zullen stappen. Samen werkten zij de Vision S conceptstudie verder uit en veranderden de naam in Afeela. Onder die noemer zal Sony Honda Mobility haar elektrische auto’s gaan verkopen. Het debuutmodel, een sedan, is vrijwel productierijp en zal tijdens de 2024 editie van de Consumer Electronics Show aan het publiek worden getoond.

SonyAfeela5

De sedan van Afeela is 4,915 meter lang en heeft een wielbasis van 3 meter. Zowel voorin als achterin zit een 245 pk sterke elektromotor. Dat levert een systeemvermogen van 490 pk op. Het accupakket is van het lithium/ion type en heeft een capaciteit van 91 kWh. Snel laden kan met maximaal 150 kW. Dat s niet weinig maar zal in 2026, als de sedan op de markt verschijnt, zeker geen voorpaginanieuws meer zijn.

SonyAfeela2

Ten opzichte van het in 2022 getoonde prototype bevinden de koplampen zich nu dieper in de neus. Het scherm tussen de koplampen is nieuw en ook de bumpers werden gewijzigd. Die zijn nu een stuk dikker. De Afeela kreeg conventionele buitenspiegels en een laadklep in het linker voorscherm. Het design van de achterzijde werd ook verder uitgewerkt.

SonyAfeela7

De A-, B-, C- en D-raamstijlen zijn een stuk dikker dan bij het prototype uit 2022. Het resultaat is een sedan auto met een fors Lucid Air gehalte. Fraai, maar daardoor ook een tikkeltje inwisselbaar.

SonyAfeela9

Het interieur werd ook verder uitgewerkt en oogt eveneens productierijp. Of het yoke stuurwiel meer dan een gimmick is, zal de tijd moeten leren. Als het om bedieningsgemak gaat, is ‘rond’ altijd beter.

SonyAfeela10

Dat wijst erop dat de nieuwste versie van de sedan gestaag geschikt wordt gemaakt voor serieproductie. Overigens moeten we daarvoor nog wel tot medio 2025 geduld hebben. De daadwerkelijke verkoopstart zal een jaar later plaatsvinden.

SonyAfeela4

Reageren is niet mogelijk.