Volvo meldt nieuw verkooprecord

0

Volvo heeft een nieuw wereldwijd verkooprecord gevestigd nu het bedrijf meldt dat het afgelopen jaar 708.716 auto’s aan de man bracht. Het betreft een afzetstijging van 15 procent ten opzichte van 2022. Het verkooprecord is volgens Volvo zelf een bewijs dat haar sterke geëlektrificeerde product portfolio aanslaat, al geeft zij ruiterlijk toe dat het resultaat ook te danken is aan een meer gestabiliseerde toeleveringsketen.

De verkoop van haar geëlektrificeerde modellen steeg afgelopen jaar namelijk aanzienlijk. Vorig jaar bracht Volvo 113.419 volledig emissievrije auto’s aan de man; een stijging van 70 procent ten opzichte van 2022. Daarnaast gingen 152.561 plug-in hybride exemplaren over de toonbank. Dat waren er 10 procent meer dan in 2022. De verkoop van volledig elektrische auto’s was goed voor 16 procent van alle verkochte Volvo’s wereldwijd in 2023. In december verkocht Volvo wereldwijd 76.015 auto’s; een stijging van 5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2022.

Volvo behaalde in Nederland met 16.255 auto’s een significant hoger aantal registraties dan in 2022, toen er 12.965 personenwagens op kenteken werden gezet). De groei van 25 procent resulteerde in een marktaandeel van 4,4 procent. Maar liefst 62 procent van de verkochte auto’s had een volledig elektrische aandrijving. Dit aandeel lag in 2022 nog op 47 procent. Van het totale verkoopvolume bestond in 2023 zelfs 84 procent uit geëlektrificeerde Volvo’s (plug-in hybride modellen en auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn). Afgelopen jaar was Volvo in Nederland het derde ‘stekkermerk’, met een marktaandeel van 8,5 procent.

In Europa werden in 2023 in totaal 294.794 auto’s verkocht; een stijging van 19 procent ten opzichte van 2022. Volvo’s Recharge modellen, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn, waren vorig jaar goed voor 59 procent van alle verkochte auto’s in deze regio. De Amerikaanse verkopen van Volvo kwamen in 2023 uit op 128.701 exemplaren; een stijging van 26 procent ten opzichte van 2022. Het aantal verkochte Recharge exemplaren steeg met 28 procent en was goed voor 28 procent van alle verkochte auto’s in de Verenigde Staten gedurende 2023. De verkoop in China groeide met 5 procent ten opzichte van 2022, wat resulteerde in een afzet van 170.091 auto’s in 2023. In totaal groeide de verkoop van Recharge modellen met 26 procent in de periode van januari tot december.

In 2023 was de XC60 het bestverkochte Volvo model met 228.646 exemplaren (2022: 195.338), gevolgd door de XC40 met een totale afzet van 200.670 exemplaren (2022: 169.206). Ook de inmiddels 8 jaar oude XC90 is still going strong met 107.549 registraties (2022: 97.130). Dit model zal in 2024 deels worden afgelost door de EX90; een volledig elektrische SUV. De grootste verkoopimpuls zal dit jaar evenwel van de nieuwe EX30 komen (foto). Verder zal Volvo op korte termijn de ES90 lanceren: een elektrische sedan die de plaats in moet gaan nemen van de S90.

Reageren is niet mogelijk.