Allerlaatste Volvo met dieselmotor loopt van de band

0

Een historisch moment voor de Volvo fabriek in het Belgische Gent: Daar liep op 8 februari de laatste dieselvariant van de V60 van de productielijn.

“Dit betekent niet alleen het einde van de productie van dieselauto’s in onze Belgische fabriek, maar ook een belangrijke mijlpaal voor Volvo, dat kiest voor een duurzamere toekomst. Wij willen de komende jaren volop inzetten op elektrificatie. Iets dat de veranderende vraag van onze consumenten en de duidelijke behoeften van onze planeet weerspiegelt. Het stoppen van de productie van dieselauto’s is een nieuwe stap op weg naar volledige elektrificatie”, aldus een woordvoerder van Volvo Car Gent. De laatste Volvo met dieselmotor was een V60 Cross Country, de ruig ogende versie met vergrootte grondspeling.

VolvoGentDiesel

Volvo wil tegen 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen en tegen 2040 wil het Zweedse merk volledig klimaatneutraal zijn. In november 2022 verkocht Volvo zijn belang in Aurobay, de joint venture die alle overgebleven activa van Volvo op het gebied van brandstofmotoren omvatte. Het Zweedse automerk besteedt naar eigen zeggen geen enkele kroon van zijn R&D budget meer aan de ontwikkeling van nieuwe brandstofmotoren.

Jim Rowan, de CEO van Volvo, zegt over het historische moment: “Elektrische aandrijflijnen zijn onze toekomst en superieur aan verbrandingsmotoren: ze produceren minder lawaai, minder trillingen, minder onderhoudskosten voor onze klanten en geen uitlaatgassen. Wij zijn volledig gefocust op het creëren van een breed portfolio van hoogwaardige, volledig elektrische auto’s die alles bieden wat onze klanten verwachten, en die een belangrijk onderdeel vormen van ons antwoord op de klimaatverandering”/

Volvo’s besluit om begin 2024 volledig te stoppen met de productie van dieselmodellen illustreert hoe snel zowel de auto-industrie als de vraag van klanten verandert. Rowan: “Nog maar 4 jaar geleden verdienden wij ons brood in Europa met dit soort personenwagens, net zoals de meeste andere autofabrikanten. De meerderheid van de auto’s die Volvo in 2019 op het Europese continent verkocht, werd aangedreven door een dieselmotor, terwijl geëlektrificeerde modellen nog maar net hun intrede hadden gedaan. Die trend is sindsdien grotendeels omgekeerd: Gedreven door een veranderende marktvraag, strengere emissieregelgeving en Volvo’s focus op elektrificatie bestaat het merendeel van onze verkopen in Europa nu uit geëlektrificeerde modellen, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn”.

Volgens Volvo heeft een vermindering van het aantal aan het verkeer deelnemende dieselauto’s een positief effect op de luchtkwaliteit in steden. Hoewel diesels minder CO2 uitstoten dan personenwagens met een benzinemotor, stoten ze meer andere gassen uit, zoals stikstofoxide (NOx). Die hebben een negatief effect op de luchtkwaliteit, vooral in bebouwde gebieden.

Reageren is niet mogelijk.