PureTech ellende: onze Belgische buren zijn woedend

0

Terwijl er in Frankrijk een collectieve actie tegen Stellantis gaande is, broeit er ook een opstand in België. Dit keer niet georganiseerd door boeren, maar door 10 eigenaren van een auto met de beruchte 1.2 PureTech benzinemotor. Zij eisen compensatie voor de kosten en de problemen die verband houden met deze fragiele krachtbron. Om duidelijk te maken dat het menens is, namen de PureTech slachtoffers deel aan een inval van het hoofdkwartier van Stellantis in België.

De strop wordt strakker rond de nek van Stellantis. Geconfronteerd met een collectieve actie in Frankrijk waarbij 4.781 dedupeerden zich hebben aangesloten, moet de autofabrikant nu ook het hoofd bieden aan de groeiende woede van eigenaren van voertuigen die zijn uitgerust met de 1.2 PureTech motor in België. Daar wendden zo’n 100 klanten van Peugeot, Citroën, DS en Opel zich tot het consumententijdschrift On n’est pas des pigeons (“wij zijn geen duiven”) om hun stem te laten horen. Aansluitend verzamelden zich een 10-tal van hen voor het hoofdkantoor van Stellantis in Brussel.

StellantisPureTechActie4

Deze laatste vragen terugbetaling en/of dekking voor reparaties die verband houden met de talrijke betrouwbaarheidsproblemen waar de 1.2 PureTech motor door geplaagd wordt. De operatie had tot doel het senior management van Stellantis uit te dagen om hen een dossier met klachten van ontevreden klanten te overhandigen. Voortijdige slijtage van de distributieriem en overmatig olieverbruik behoren tot de belangrijkste gebreken. Ter plaatse vertelden sommige eigenaren over de ongelukken die ze met hun voertuig hadden gehad. Eén van hen legt uit dat hij midden op de snelweg moest stoppen vanwege vermogensverlies, terwijl een ander aangeeft dat zijn kapotte motor hem bijna 4.500 euro kostte.

StellantisPureTechActie3

Na een paar minuten onafgebroken toeteren en gas geven voor het pand van de multinational, kwam een ​​manager naar buiten die bereid was om even met de demonstranten te spreken. Deze zou hen een mondelinge belofte hebben gedaan: klanten die een klacht hadden ingediend, zouden worden teruggebeld met als doel een maximale tevredenheid te bereiken. Dat Stellantis hiertoe pas bereid lijkt te zijn na deze intensieve vorm protest, tekent de laksheid die het autoconcern normaliter op servicegebied heeft.

StellantisPureTechActie5

Het tijdschrift voor consumentenbescherming van de RTBF (de Belgische radio- en televisiezender van de federatie Wallonië-Brussel) zegt dat het deze reactie al verwacht had en waarschuwt de leiders van de groep zich niet met een kluitje in het riet te laten sturen. De onderhandelingen zouden in de komende weken moeten beginnen, maar dat is natuurlijk geen garantie dat de gedupeerde Peugeot, Citroën, DS en Opel rijders gecompenseerd zullen worden.

StellantisPureTechActie2

Reageren is niet mogelijk.