Renault: sterke verbetering van financiële resultaten

0

Met een omzet van 52 miljard euro en een winst van ruim 4 miljard euro (een stijging van bijna 8 procent), heeft de Renault Groep de situatie in een paar jaar volledig omgedraaid.

“Het is het snelste herstel in de auto-industrie”, zo omschrijft Thierry Piéton, financieel directeur van de Renault Groep, over het boekjaar 2023. Helemaal ongelijk heeft hij niet, want Renault boekte in 2020 een verlies van 7,3 miljard euro, dat volgde op een eerder verlies van 3,1 miljard in 2009.

DeMeoLucaRenaultTwingo

Maar inmiddels is het tij gekeerd en staan ​​alle lichten op groen. Met de genoemde omzet van 52 miljard euro, een stijging van ruim 13 procent ten opzichte van 2022, heeft het concern reden tot meer gemoedsrust. Bovenal bedroeg de operationele marge 7,9 procent, terwijl deze in 2022 nog slechts 5,5 procent bedroeg.

De autoverkoop, die met 9 procent steeg, is niet de enige verklaring. Er moet ook rekening worden gehouden met het prijseffect, “door voorrang te geven aan waarde boven verkoopvolume, de upgrading van voertuigen en de prijsstijging ter compensatie van de kosteninflatie”. De hoge prijzen van de auto’s lijkt de consument echter niet te ontmoedigen, aangezien Renault optimistische verkoopprognoses voor de komende maanden in Europa bekend heeftgemaakt.

Bovendien lijkt de directeur van de Renault Groep, Luca de Meo (foto), zich geen zorgen te maken over de prijzenoorlog die door bepaalde Chinese fabrikanten zoals MG is gelanceerd. In een interview met Le Figaro gaf hij aan dat “niet iedereen prioriteit geeft aan lage prijzen”. Hij legt ook het verband met massadistributie: “in de automarkt bestaat de harde korting die in de jaren 80 en 90 verscheen nog steeds, maar deze heeft de grote merken niet de das om gedaan”.

Eind januari besloot Luca de Meo om de elektrische divisie van de Renault Groep, Ampère genaamd, niet naar de beurs te brengen. Een nogal radicale beslissing die hij als volgt rechtvaardigt: “Toen wij 2 jaar geleden het Ampère project lanceerden, dachten wij dat Renault misschien wat krap bij kas zou zitten om het te financieren. Het blijkt echter dat de Renault Groep uiteindelijk over meer cash beschikt dan verwacht in 2022 (ruim 2 miljard euro) en in 2023 (3 miljard euro)”.

Daarnaast moet gezegd worden dat de economische situatie niet gunstig is voor elektrische voertuigen en dat de markt stagneert. Beleggers zijn dan niet happig en dus kiest de Renault Groep er voor om de financiering zelf te regelen. Ook heeft De Meo vertrouwen in het vermogen van het concern, en in het bijzonder Ampère, om aan de toekomstige vraag naar elektrische auto’s te voldoen. Hij geeft aan dat de elektrische entiteit “een paar jaar voorsprong heeft” op de concurrentie. Hij specificeert “dat de Renault Groep, rekening houdend met de deadline van 2035, een tijdsmarge van 4 of 5 jaar hebben genomen”.

De catalogus van Renault wordt inderdaad uitgebreid met elektronische auto’s. Zojuist is de Scénic tot het aanbod toegetreden, de R5 E-Tech wordt onthuld op de aanstaande autosalon van Genève, de R4 E-Tech arriveert in 2025 en een nieuwe generatie Twingo (foto) zit in de pijplijn. Volgend voorjaar zal het concern ook, zij het in mindere mate, kunnen rekenen op de kleine sportieve elektrische hatchback van Alpine, de A290.

Reageren is niet mogelijk.