Cupra helpt Seat aan recordwinst

0

De Seat Groep (waartoe ook Cupra behoort) heeft haar financiële resultaten over 2023 gepresenteerd, alsmede de strategie voor de komende jaren.

Afgelopen jaar noteerde de Seat Groep een winst voor belastingen van 625 miljoen euro; een toename van liefst 592 miljoen euro ten opzichte van 2022. De omzet kwam 31 procent hoger uit en was met 14,3 miljard euro een historisch record. Volgens een zegsman van Seat onderstrepen deze positieve resultaten de kracht van de onderneming en het succes van de transformatiestrategie van de Spaanse Volkswagen dochter.

De Seat Groep leverde in 2023 wereldwijd 519.176 auto’s af; een forse stijging van ruim 35 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Cupra nam daarvan 230.739 exemplaren voor zijn rekening, een groei van bijna 51 procent ten opzichte van 2022, en brak daarmee opnieuw records. Het hoofdmerk Seat deed het vorig jaar eveneens uitstekend en keerde terug naar een groei met dubbele cijfers met 288.437 afgeleverde auto’s; een plus van 24 procent.

Tegelijkertijd zette de Seat Groep zijn investeringsstrategie in 2023 voort. In totaal is er in de afgelopen 5 jaar 5,3 miljard euro in nieuwe projecten gestoken. Een deel van dit bedrag is bestemd voor een lancering van diverse plug-in hybride modellen en voor de introductie van efficiëntere benzinemodellen. In dit kader zullen de Arona en Ibiza in 2025 worden vernieuwd en krijgt de Leon binnenkort diverse technologische upgrades. Daarnaast wordt ook de Ateca geüpdatet. Aanvankelijk zou deze SUV dit jaar met pensioen worden gestuurd, maar Seat heeft besloten om het model langer in haar gamma te houden.

Voor Cupra markeert 2024 de start van het grootste product offensief tot nu toe, met de lancering van diverse nieuwe modellen. Dit jaar vindt de introductie van de Tavascan plaats (het tweede volledig elektrische model van het merk) en de Terramar, een geheel nieuwe SUV die leverbaar wordt met hybride benzinemotoren. Tevens brengt Cupra binnenkort de vernieuwde Leon en Formentor op de markt.

GriffithsDarkRebelK

Onderdeel van de toekomstplannen van Cupra is de lancering van het merk in de Verenigde Staten. Hiermee zetten de Spanjaarden de volgende stap in haar wereldwijde expansie. “Tegen het einde van het decennium debuteert Cupra op de Amerikaanse markt. Wij zijn van plan om daar te starten met een volledig elektrische versie van de volgende generatie Formentor en met een grotere elektrische cross-over. Dit laatste model zal worden geproduceerd in een fabriek van de Volkswagen Groep in Noord-Amerika, namelijk in Mexico. In eerste instantie komt Cupra in de Verenigde Staten op de markt in geselecteerde staten aan de oost- en westkust en in de zuidelijke staten, op basis van een nieuw distributiemodel”, aldus Wayne Griffiths, de CEO van het jonge Spaanse automerk (foto). Ook op andere manieren wordt de wereldwijde expansie voortgezet want er zullen dit jaar nieuwe zogeheten City Garages worden geopend in Istanbul, Wenen en Manchester.

 

Betaalbare elektromobiliteit

Als onderdeel van het zogeheten Future: Fast Forward-project wil Seat van Spanje een centrale locatie voor elektromobiliteit in Europa te maken. In dit kader wordt er momenteel een assemblagefabriek voor batterijsystemen in Martorell gebouwd en in september start de Seat Groep in haar fabriek in Martorell met een grote verbouwing, dit ter voorbereiding van de productie van de Cupra Raval en de Volkswagen ID.2all.

Of het merk Seat ook vruchten zal plukken van bovengenoemde batterijproductie in Spanje, is onduidelijk. Griffiths zegt hierover: “Wij kijken momenteel naar wat wij in de elektrische wereld kunnen leveren onder de merknaam Seat. Ik beloof dat het beste nog moet komen”. Mogelijk duidt hij op een relatief betaalbare elektrische auto met Seat badge. Een dergelijk model zou afgeleid kunnen worden van de Volkswagen ID.1 waarvoor een Nederlandse richtprijs van 22.000 euro geldt.

 

SeatAronaIbizaFaceliftPreview2

 

Facelifts voor Ibiza, Arona en Leon

De laatste keer dat Seat een nieuw model introduceerde, is alweer 4 jaar geleden. Ook in de nabije toekomst zal het Spaanse merk geen compleet nieuwe modellen lanceren. Wel zitten er diverse facelifts in het vat. Die van de Ibiza en Arona, die gepland staat voor 2025, krijgen wij alvast te zien. De facelift van de uit 2017 stammende Arona en Ibiza omvat nieuwe verlichting en een compleet hertekende en andere ingedeelde grille. In 2021 ging het model duo ook al een keer onder het mes, maar volgend jaar volgt dus een tweede update.

SeatAronaIbizaFaceliftPreview3

Voor het debuut van de vernieuwde Ibiza en Arona zal Seat de Leon een opfrisbeurt geven. In de komende weken gaat het doek van de gefacelifte Cupra versie van de compacte middenklasser af. De vernieuwde Seat variant volgt in de komende maanden. Het is echter niet waarschijnlijk dat die versie net als de Cupra Leon een ingrijpend gewijzigd front krijgt. Seat spreekt vooralsnog alleen over een technische en technologische vernieuwing.

SeatAronaIbizaFaceliftPreview4

De Ateca, inmiddels 8 jaar oud en in 2020 gemoderniseerd, heeft dus uitstel van executie gekregen en zal daarom dit jaar nog een update ondergaan. Over de Tarraco zwijgt Seat vooralsnog in alle talen. Deze SUV draait sinds 2018 mee en heeft nog nooit een noemenswaardige facelift ondergaan. Waarschijnlijk valt voor deze Seat op niet al te lange termijn het doek want de zustermodellen Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan zijn inmiddels vernieuwd. En de opvolger van de Tiguan Allspace zal in China gebouwd gaan worden.

SeatAronaIbizaFaceliftPreview

 

Elektrische Formentor

Bij Cupra krijgt de Formentor een vervolg. De tweede generatie zal anders dan het huidige model niet meer beschikken over een verbrandingsmotor (al dan niet voorzien van plug-in techniek), maar kan rekenen op volledig elektrische aandrijving. Om te voorkomen dat de nieuwe Formentor daarmee in het vaarwater van de Tavascan komt, zal er waarschijnlijk geopteerd worden voor een andere carrosserievorm, zoals dat bij de Peugeot modellen 3008 en 5008 ook het geval is.

Op korte termijn zal de huidige Formentor een facelift ondergaan.

 

Reageren is niet mogelijk.