Doorbraak voor Pal-V

0

Een “doorbraakorder” durft Robert Dingemanse het zeker te noemen: de medeoprichter en CEO van PAL-V International heeft onlangs een bestelling van 100 vliegende auto’s gekregen. Nooit eerder sleepte het bedrijf uit Raamsdonksveer zo’n enorme order in de wacht.

Het gaat om exemplaren van het exclusieve model, de PAL-V Liberty Saquer Edition. Die heeft een cataloguswaarde van 800.000 dollar. De opdracht is afkomstig van Aviterra, dat is gelieerd aan Jetex, een gevestigde dienstverlener voor zakenjets op de luchthaven van Dubai en 53 andere vliegvelden.

PALvVliegendeAuto2K

De order heeft een totale waarde van 80 miljoen dollar en zet Pal-V internationaal op de kaart. Aviterra, dat zelf al een soort uit de kluiten gewassen drone produceert om bosbranden mee te bestrijden, voorziet voor de Liberty een grote rol. Directeur Mouhanad Wadaa zegt daarover: “De Pal-V is het perfecte gereedschap voor de wensen van onze klanten op het gebied van regionaal vervoer. Hij biedt de mogelijkheid te rijden en te vliegen, een echte innovatie die mobiliteit zoals we die nu kennen gaat veranderen”.

De rotorbladen op het dak van een Pal-V zijn in enkele minuten uit te klappen. Wie dat doet, tovert de Liberty om van auto/driewieler tot een gyrocopter; een apparaat waarbij de rotorbladen in beweging worden gebracht door de wind. Dat heeft als voordeel dat,  mocht de Liberty onbedoeld het luchtruim willen verlaten, de daling min of meer gecontroleerd verloopt. Het voertuig kan al vliegend een snelheid van maximaal 180 km/u bereiken. Zonder bij te tanken kan de Liberty 500 kilometer afleggen. Om op te kunnen stijgen, heeft de Liberty een strook grond nodig van 90 tot 200 meter lang en 20 meter breed. Om achter het stuur te kruipen, is (in ieder geval in Nederland) een vliegbrevet vereist.

Reageren is niet mogelijk.