Europa: dit waren de best verkochte auto’s in februari

0

In februari waren in Europa modellen met een benzinemotor de drijvende kracht achter de groei van de autoverkopen. Dat was vóór de Covid-pandemie ook het geval. Modellen met een benzinemotor waren verantwoordelijk voor 61 procent van het totaal.

Februari was een positieve maand voor de markt voor nieuwe auto’s in Europa. Volgens gegevens van JATO Dynamics (die de situatie in 28 landen onderzocht) werden er toen 988.116 exemplaren geregistreerd, wat ongeveer 10 procent meer is dan het jaar ervoor. Naast het feit dat benzinemodellen de drijvende kracht achter deze groei waren, was er nog een ander zeer interessant cijfer: auto’s die in China worden geproduceerd gingen vorige maand 45 procent vaker over de toonbank dan in februari 2023. Ter vergelijking: de registratie van modellen van Duitse of Spaanse makelij nam in beide gevallen met 6 procent toe.

 

Dacia Sandero blijft nog steeds aan de leiding

De groei van Dacia zette zich in februari voort en de Sandero bleef bovenaan de lijst van best verkochte modellen in Europa staan, met 20.797 exemplaren (13 procent meer dan in februari 2023). De Tesla Model Y behaalde de tweede plaats met 19.760 exemplaren (+7 procent), gevolgd door de Volkswagen Golf (19.490; +45 procent).

Het aantal Citroën C3-registraties steeg met 61 procent (vooral dankzij kortingsaanbiedingen op de generatie die in de showroom plaats moet maken voor de nieuwe editie). Ook de Skoda Octavia, de Toyota Corolla, de Audi A3, de BMW X1, de Seat/Cupra Leon, de Tesla Model 3, de MG ZS en de Opel/Vauxhall Astra waren afgelopen maand in trek.

Onder de nieuwkomers waren de Jeep Avenger (5.677 registraties, waarvan 1.434 elektrische exemplaren), de Volvo EX30 (3.663 stuks) en de Renault Espace (1.722) het meest in trek. Mitsubishi registreerde respectievelijk 1.535 en 1.339 exemplaren van de Colt en ASX. Honda wist 1.100 stuks van de ZR-V op kenteken te zetten.

 

De top-10 van best verkochte auto’s in Europa in februari ziet er als volgt uit:

  1. Dacia Sandero, 20.797 eenheden (+13%)
  2. Tesla Model Y, 19.760 eenheden (+7%)
  3. Volkswagen Golf, 19.490, +45%)
  4. Peugeot 208, 18.476 (+14%)
  5. Citroen C3, 17.787 (+61%)
  6. Skoda Octavia, 16.587 (+35%)
  7. Toyota Yaris Cross, 15.760 (+7%)
  8. Renault Clio, 15.002 (+26%)
  9. Volkswagen T-Roc, 13.975 (-11%)
  10. Peugeot 2008, 13.900 (+17%)

 

China

De toenemende populariteit van auto’s van Chinese makelij is zelfs nog duidelijker als we kijken naar het aantal registraties van volledig elektrische modellen. In de eerste 2 maanden van 2024 waren zij in dat marktsegment goed voor 20 procent van het aantal registraties. Een groter deel (33 procent) kwam uit Duitsland, maar de verkoop van elektrische auto’s die bij onze oosterburen van de band lopen, steeg met slechts 8 procent. Er moet echter worden opgemerkt dat ongeveer 44 procent van alle in China gemaakte auto’s te danken is aan westerse merken, waaronder Tesla, Volvo en Dacia, terwijl 40 procent werd geregistreerd door MG, dat volledig in Chinese handen is en ontworpen is, maar in Europa nog door menigeen beschouwd wordt als een Brits merk. Dit betekent dat Chinese merken bij de registraties in februari slechts 16 procent van de in China geproduceerde auto’s voor hun rekening namen. Dit bevestigt dat deze fabrikanten nog steeds te maken hebben met uitdagingen op het gebied van perceptie en bewustzijn in Europa. En natuurlijk met de kritische / waarschuwende berichtgeving van Autointernationaal.nl .

 

De top-10 van best verkochte merken in Europa in februari ziet er als volgt uit:

  1. Volkswagen, 95.511 (-1%)
  2. Toyota, 69.521 (+12%)
  3. Peugeot, 57.987 (+8%)
  4. Skoda, 57.638 (+14%)
  5. BMW, 54.501 (+23%)
  6. Renault, 49.348 (+6%)
  7. Mercedes, 48.708 (+1%)
  8. Dacia, 46.111 (+3%)
  9. Audi, 45.664 (-7%)
  10. Hyundai, 39.738 (+6%)

Reageren is niet mogelijk.