Porsche kampt met omzet- en winstdaling

0

Porsche is het nieuwe jaar aanzienlijk zwakker begonnen dan 2023. Oorzaak is de vernieuwing van verschillende modellen. Daardoor konden er slechts een beperkt aantal auto’s worden afgeleverd.

De omzet van de sportwagen en SUV specialist kromp in de periode van januari tot en met maart in vergelijking met dezelfde periode in 2023 met bijna 11 procent tot 9,01 miljard euro. Met 1,28 miljard euro lag het bedrijfsresultaat van Porsche ruim 30 procent onder het cijfer van vorig jaar. Toen bleef er 1,84 miljard euro aan de strijkstok hangen. Vorig jaar werd al door Porsche voorspeld dat de winstgevendheid dit jaar zou afnemen.

Porsche baas Oliver Blume had de verwachtingen in maart al getemperd en spreekt (net als Tesla …) van een overgangsjaar. In 2024 zal het in Zuffenhausen gevestigde bedrijf 4 van haar 6 modelseries vernieuwen. Volgens Blume is dit het grootste productoffensief in de geschiedenis van het bedrijf. De vernieuwde versies van de Panamera en Taycan zijn reeds voorgesteld, evenals de tweede generatie Macan, die een volledig elektrische aandrijflijn heeft gekregen. De klassieke 911 wordt aan het begin van de zomer opgefrist. Porsche heeft daarnaast eind 2023 de vernieuwde Cayenne, het best verkochte model van het automerk, gelanceerd.

De vernieuwing van het modellengamma heeft geleid tot een sterke stijging van de onderzoeks-, ontwikkelings- en marketingkosten. Het proces vergt veel inspanning, aldus Lutz Meschke, de financieel directeur van Porsche, in een verklaring. “De investeringen en product lanceringen van vandaag zijn de winsten van morgen. In het eerste kwartaal hebben wij een aanzienlijk momentum opgebouwd om de basis te leggen voor toekomstig succes”.

Naast nieuwe en opgefriste modellen, investeert Porsche ook in de ontwikkeling van duurzame technologieën, waaronder e-fuels en hernieuwbare energiebronnen. Volgens de autofabrikant uit Zuffenhausen is dat de beste en snelste manier om het huidige mondiale wagenpark van 1,3 miljard voertuigen te verduurzamen.

Dat Porsche middenin het vernieuwingsproces van diverse modelseries zit, is ook terug te zien in de verkoopcijfers: zoals al bekend leverde de autofabrikant van januari tot maart 77.640 voertuigen af; dat is 3,9 procent minder dan een jaar eerder. De omzetdaling is ook te wijten aan problemen op de belangrijkste automarkt, China (24 procent lagere verkopen) en in Noord-Amerika (-23 procent). In Duitsland groeide het aantal klanten met 37 procent.

Het management van Porsche houdt vast aan haar (voorzichtige) doelstellingen voor het hele jaar, op voorwaarde dat de mondiale economische situatie niet significant verslechtert.

 

Reageren is niet mogelijk.