Subsidiestop: Duitsers verliezen lust om een elektrische auto te kopen

0

In maart werden in Duitsland 263.844 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dit betekent een negatief verschil van 6,2 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In het zakelijke segment nam het aantal inschrijvingen met 4,7 procent af. Het marktaandeel bedroeg 68,1 procent. Het aantal kentekenregistraties van nieuwe auto’s door particulieren daalde met 9,4 procent.

Van de Duitse merken behaalde Porsche met een afzetplus van 14,8 procent de sterkste verkoopgroei. Het marktaandeel steeg naar 1,5 procent. BMW pluste 0,6 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, waardoor het marktaandeel op 8,1 procent uitkwam. De overige Duitse automerken bleven achter bij de verkoopresultaten die in maart 2023 waren gerealiseerd. Volkswagen was met 18,3 procent marktaandeel echter opnieuw het populairste Duitse merk.

Dat met name particulieren het lieten afweten in maart, komt vooral doordat het aantal registraties van nieuwe elektrische auto’s van deze groep kopers sterk is gedaald ten opzichte van eind 2023. Het feit dat er geen aanschafpremie meer bestaat voor elektrische auto’s heeft nog steeds impact op de verkoop van dit soort personenwagens. In maart werden bijna 31.400 exemplaren met batterij aandrijving (BEV) nieuw geregistreerd, hetgeen bijna 30 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar.

Tot voor kort gingen elektrische auto’s in Duitsland als warme Kaiserbrötchen over de toonbank, maar de liefde van onze oosterburen is bekoeld. Reden is het schrappen van de koopsubsidie in december. Daardoor zijn de verkopen in een vrije val beland, zo blijkt uit cijfers van de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), de Duitse federale transportautoriteit. Duitsers kochten in het eerste kwartaal van 2024 in totaal 694.785 nieuwe voertuigen; een stijging van 4,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De afzet van elektrische daalde in de eerste 3 maanden echter aanzienlijk, namelijk van 94.736 exemplaren naar 81.337 stuks; een daling van 14,1 procent.

Dat de koopsubsidie voor elektrische auto’s in december werd afgeschaft, komt doordat het Duitse constitutionele hof van mening is dat niet-gebruikte coronakredieten niet aangewend mogen worden voor de ‘groene transitie’. De regering van Olaf Scholz was dat wel van plan. Door de uitspraak van het constitutionele hof kwam de Duitse minister van financiën met een enorm gat in zijn begroting te zitten. Dit acute geldprobleem werd in december (deels) opgelost door de aanschaf van elektrische auto’s niet langer te subsidiëren.

De beslissing van de Duitse federale regering leidde tot een schok onder autoconsumenten, want voor modellen die niet duurder waren dan 40.000 euro bedroeg de premie in 2022 liefst 6.000 euro. Fabrikanten en importeurs deden daar 3.000 euro bovenop. In totaal bedroeg de aanschafsubsidie dus 9.000 euro! Vorig jaar werd de premie omlaag geschroefd, maar ook toen was er nog sprake van een aanzienlijke koopbonus. Sinds 2016 is er door de regering Scholz voor 10 miljard euro aan subsidie uitgekeerd. Van dat geld zijn ongeveer 2,1 miljoen elektrische auto’s aangeschaft.

Nu moeten Duitse autofabrikanten en importeurs hun elektrische modellen dus zonder overheidssubsidie zien te slijten. Dat valt sommige merken niet mee. Met name Citroën, Jaguar, Polestar en Volkswagen blijken hun elektrische modellen aan de straatstenen niet kwijt te kunnen. Zij werden in het eerste kwartaal geconfronteerd met een verkoopdaling van 30 procent. DS Automobiles, Fiat, Mini, Peugeot en Porsche hadden het nóg zwaarder en verkochten ruim 40 procent minder elektrische auto’s. Tesla wist in het eerste kwartaal wel de grootste speler te blijven in het segment met 13.068 registraties, maar ook dit merk werd hard geraakt door het wegvallen van de subsidie: de afzet daalde met ruim 36 procent.

Toch was het niet bij alle merken kommer en kwel. BMW verkocht ruim 83 procent (!) meer elektrische auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar (7.959 vs. 4.334) exemplaren. De i4 bleef het goed doen en daarnaast was de nieuwe iX1 erg in trek. Ook bij Dacia (+41,5 procent), Kia (+106,1 procent), Skoda (+43,4 procent) en Volvo (+47,5 procent) was er geen wolkje aan de lucht. Deze merken hebben dus blijkbaar een of meer modellen die subsidie-proof zijn.

Analisten denken dat het grootste leed geleden is. Particulieren kochten in maart namelijk 11.403 auto’s met elektrische aandrijving. Dit betekent dat er sprake is van een kleine opwaartse beweging ten opzichte van de maand ervoor. In februari werden namelijk 10.858 elektrische voertuigen door particulieren geregistreerd. Bovendien is het zakelijke segment het belangrijkst. Daar was de verkoopdaling in vergelijking met 2023 veel minder groot. De KBA haalt daarover opgelucht adem want het betekent dat de vijver met tweedehands elektrische auto’s gestaag beter gevuld wordt. Er ontstaat daardoor een solide aanbod aan gebruikte auto’s met batterij aandrijving. Dat is belangrijk als je bedenkt dat in Duitsland slechts ongeveer 30 procent van de particulieren voor een nieuwe auto kiest.

 

Reageren is niet mogelijk.