Renault gaat samenwerken met een Chinese partner voor de ontwikkeling van de nieuwe elektrische Twingo. Daarmee wil het Franse autoconcern de ontwikkelingstijd en -kosten van het model, dat minder dan 20.000 moet gaan kosten, reduceren.
Luca de Meo (foto), de CEO van Renault, onthulde vorig jaar plannen voor een nieuwe Twingo. Het designontwerp en de ontwikkeling van de nieuwe elektrische stadsauto vinden plaats in Frankrijk, terwijl de productie, als het aan de Franse fabrikant ligt, in Slovenië moet gaan gebeuren, met andere woorden: in Europa. Ampere, de divisie die over de elektrische voertuigen van Renault gaat, leidt dit project.

Aanvankelijk zag Renault het wel zitten om de nieuwe elektrische stadsauto samen met Volkswagen te gaan ontwikkelen (en bouwen), maar gesprekken daarover zijn onlangs gestaakt. Dat komt doordat de Duitse branchegenoot niet kan leven met een Franse regie bij het project, en ook Slovenië als productielocatie niet ziet zitten. Volkswagen, dat kampt met overcapaciteit, wil de budgetvriendelijke elektrische stadsauto in eigen beheer kunnen bouwen.
Renault kiest nu voor een Chinese partner om de ontwikkeling van de nieuwe Twingo te kunnen versnellen. De autofabrikant volgt hiermee het voorbeeld van Stellantis dat Leapmotor in de arm heeft genomen om een goedkope elektrische auto aan te kunnen bieden. Dat model zal worden gebouwd in Polen. Daar heeft Stellantis een fabriek waar productiecapaciteit ontstaat zodra aldaar het laatste exemplaar van de Fiat 500 van de band is gerold. Al vrij snel dus.
De Renault Groep werkt in China onder meer samen met Jiangling Motors (JMCG). Die fabrikant bouwt voor Dacia de Spring. Het is niet bekend of dit de partij is die Renault aan boord gehaald heeft voor de ontwikkeling van de nieuwe Twingo. Het kan ook zijn dat het Geely concern de samenwerkingspartner wordt. Die autofabrikant, voor de helft eigenaar van het merk Smart, zou graag haar gamma willen uitbreiden met de #2; de spirituele opvolger van de Fortwo (en Forfour). Het laatste model was feitelijk een kloon van de Twingo die eerder dit jaar door Renault met pensioen werd gestuurd. Een vervolg zou dus niet eens zo heel onlogisch zijn. De nieuwe Twingo moet in 2026 op de markt komen.
