De ongeliefde Citroën C5 X gaat verdwijnen

0

Citroën zal het segment van de ‘high-end’ gezinswagens verlaten. In plaats daarvan gaat het Franse automerk zich te concentreren op compacte modellen. Maar er komt geen opvolger voor de C1. Citroën is namelijk van mening dat het (momenteel) niet mogelijk is om A segment auto’s aan te bieden tegen een concurrerende prijs en daar dan toch geld aan te verdienen.

Het verlaten van het segment van de ‘high-end’ gezinswagens betekent dat de C5 X als topmodel van Citroën zal verdwijnen. Toen dit model in 2021 werd voorgesteld, stond hij op de thuismarkt al direct met 1-0 achter. De C5 X wordt namelijk in China gebouwd en daar houden chauvinistische Fransen (en dat is haast een pleonasme) niet van. De 4,8 meter lange Citroën pronkte weliswaar met een ruim interieur en en goed veercomfort, maar het carrosserietype (een cross-over) was ‘van alles wat’: een liftback, maar ook een combi en vanwege de hoge bouw ook een beetje een SUV. Met die mix kan een autofabrikant theoretisch het beste van 3 werelden bieden, maar de scheidslijn met ‘vlees noch vis’ is flinterdun.

CitroënC5Xc

Te veel autoconsumenten vonden de C5 X in de laatste categorie vallen. Het was in feit een soort Renault Vel Satis, maar dan met een iets schuinere achterzijde en extra grondspeling. Blijkbaar geen succesrecept. Verzachtende omstandigheid is dat volumemerken die geen premium status bezitten, sowieso moeite hebben om zich in het D segment (waarin de C5 X opereerde) staande te houden. De Skoda Superb en de Volkswagen Passat Variant lijken wat dit betreft niet voor niets de laatsten der Mohikanen te zijn. Omdat de C5 X in het land waar hij werd gebouwd (China) ook geen run op de showrooms heeft veroorzaakt, heeft Thierry Koskas, de merk chef van Citroën nu besloten dat er geen opvolger komt.

Koskas legt ook uit dat het aanbieden van een competitieve A-segment (stads)auto hem momenteel onmogelijk lijkt. Citroën is dan ook niet van plan om terug te keren naar het klasse van de kleinste modellen. De fabrikant zal zich in de toekomst beperken tot het B- en C-segment (in de laatste categorie valt ook de C5 Aircross die binnenkort wel zal zal worden vervangen). Citroën heeft zojuist de nieuwe C3 gelanceerd en bereidt zich momenteel voor om de tweede generatie C3 Aircross op de markt te brengen. Beide modellen zullen tegen een relatief zeer lage prijs worden aangeboden. Met name in het geval van de C3 verdwijnt daarmee de noodzaak om een kleinere (A-segment) auto op de markt te brengen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.