Het was lange tijd onduidelijk hoeveel wegenbelasting men in de toekomst voor een elektrische auto moet betalen. Nu zijn de plannen van het kabinet-Schoof op dit vlak door de Eerste en Tweede kamer afgehandeld. Dit betekent dat de belastingtarieven nu definitief zijn geworden.
Vorig jaar was het kabinet-Rutte IV nog van plan om eigenaren van een elektrische auto in 2025 nog te laten genieten van een fikse korting op de wegenbelasting. Pas vanaf 2026 zou het voltarief gaan gelden. Oneerlijk, vonden velen. Het wegenbelastingtarief wordt immers voor een groot deel bepaald op basis van voertuiggewicht en elektrische auto’s zijn door hun accu’s steevast honderden kilo’s zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto. Dit plan ging uiteindelijk niet door en plug-in hybride auto’s draaien voor de kosten op.
Op dit moment is de elektrische auto nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), maar daar komt vanaf volgend jaar een einde aan. Dan zullen ook eigenaren van een Tesla, BYD en ga zo maar door mee moeten gaan betalen voor het wegenonderhoud. In 2025 krijgen zij nog 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting, maar in de jaren daarna loopt dat stapsgewijs terug. In de periode 2026-2028 is de korting nog maar 40 procent, het jaar daarna 35 procent en in 2030 slechts 30 procent. Vanaf 2031 moet het volle pond qua wegenbelasting betaald gaan worden.
De Vereniging Elektrische Rijders is blij met de nieuwe plannen omdat er een einde komt aan de onzekerheid over de wegenbelasting voor elektrische auto’s: “Het verdwijnen van de vrijstelling en korting op de wegenbelasting hing namelijk al enige tijd boven de markt en zorgde voor terughoudendheid bij consumenten”, schrijft de vereniging. Toch is er ook kritiek: “Door elektrische auto’s op een gelijke manier te belasten als benzineauto’s, valt de motorrijtuigenbelasting flink hoger uit voor een elektrisch voertuig. Dat komt omdat bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3 honderden kilo’s zwaarder is dan een qua formaat vergelijkbare Volkswagen Golf als gevolg van de montage van een batterij. Mensen die na 2030 voor een elektrische auto kiezen, worden dus bestraft voor hun duurzame keuze”.
