De ouders van een Amerikaanse motorrijder die bij een crash met een Tesla Model 3 is omgekomen, hebben Tesla aangeklaagd. Autopilot, de software van de deels zelfstandig rijdende auto’s van de fabrikant, is volgens de nabestaanden “gebrekkig en ontoereikend”.
De 34-jarige motorrijder kwam bij een crash in 2022 in de Amerikaanse staat Utah om het leven nadat de Tesla naar Autopilot was overgeschakeld. Het voertuig reed met een snelheid van 120 à 130 km/u tegen de achterkant van zijn Harley Davidson.

De familieleden van het slachtoffer stellen dat de bestuurder van de Tesla te moe was om veilig te kunnen rijden. Maar de sensoren en camera’s van de Model 3 hadden de motorrijder volgens hen moeten zien: “Een voorzichtige bestuurder of een goed werkend automatisch remsysteem had kunnen en moeten afremmen of stoppen zonder de motor te raken”.
Het is niet de eerste keer dat Tesla in opspraak komt door haar Autopilot techniek en haar zelfstandig rijdende auto’s. Afgelopen april kwam een andere motorrijder in de buurt van Seattle om het leven bij een aanrijding met een Tesla Model S.
