Zwitserland is in rep en roer. Het land is zich rot geschrokken van de importheffingen die de Verenigde Staten het land opgelegd heeft. Het gaat om een percentage van 39 procent.
Dat is natuurlijk niet misselijk en er wordt niet onterecht gevreesd voor banenverlies. Maar what gives? Het elkaar een poot uitdraaien is de nieuwe realiteit geworden op het internationale handelstoneel sinds Donald Trump president is geworden. Dat hij zijn pijlen nu gericht heeft op Zwitserland, kan niet los worden gezien van het feit dat het land geen lid is van de Navo, maar wel de bescherming geniet van dit samenwerkingsverband. Dat schuurt.
Wij weten allemaal dat wij de komende jaren fors bij moeten lappen als het gaat om onze defensie-uitgaven en dan met name onze bijdrage van de Navo. Omdat geld maar één keer uitgegeven kan worden, betekent dit voor ons: langer in de file staan, minder goede zorg voor onze ouders, vollere klassen van onze kinderen en nog langer wachten op een woning. En dat zou Zwitserland gratis mee kunnen rijden voor wat betreft de bescherming die de Navo haar geeft? Dacht het niet.
Daarom is het goed dat Trump Zwitserland straft voor haar egoïstische houding. Sterker nog: dat zou de Europese Unie ook moeten doen. Nu is het partnerschap tussen 27 Europese landen niet hetzelfde als de Navo, maar de zorgen over de agressieve houding van Rusland zijn identiek. Ook in EU verband wordt er gesproken over hogere defensie-uitgaven, nog meer hulp aan Oekraïne. In Brussel is men bereid zich daarvoor nog dieper in de schulden te steken. Het kan niet zo zijn dat Zwitserland (dat weliswaar een eigen leger heeft) daar gratis van profiteert.
Dus mijn voorstel is: Ursula von der Leyen, doe als Donald Trump en regel dat er fors hogere importheffingen komen op Zwitserse goederen die naar de lidstaten van de Europese Unie worden geëxporteerd. Onaardig? Wellicht, mar wij zijn gekke Henkie niet. Zoals gezegd, is er sprake van een nieuwe realiteit op het internationale handelstoneel. In de commerciële wereld is het eten of gegeten worden. Zwitserland hoeft heus niet tot de bedelstaf gebracht te worden, maar dient voor een veilig Europa wel haar fair share te betalen. Punt uit.
Medelijden hoeven wij met Zwitserland overigens niet te hebben. Het rijkste land van Europa overweegt namelijk een extra doorreistol in de voeren, naast het bestaande snelwegvignet. Nou, als Zwitserland ons een poot uit kan draaien, dan kunnen wij dat andersom ook. De eerste politieke partij die in haar verkiezingsprogramma opneemt dat een deel van onze extra defensie-uitgaven gefinancierd dient te worden met een hogere invoerheffing voor Zwitserland heeft mijn stem.
