Komt in 2016: BMW X2

0

Aan alles komt een einde. Ook, hoe onvoorstelbaar dat misschien mag klinken, aan hatchback modellen in de Golf klasse. Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw de norm, maar je merkt dat de consument in is voor een ander type auto. Eerst leek een hoger 3/5-deurs model de nieuwe standaard te worden (Peugeot 307, Volkswagen Golf Plus), maar die trokken te veel oudere rijders aan, met als gevolg een ‘fout’ imago. Ook de cross-over heeft het klassieke C-segment niet leeggegeten. Modellen als de Nissan Qashqai zijn vooral complementair aan de klassieke hatchback: het zijn leuke, multifunctionele auto’s, maar zijn ze ook sexy? Het antwoord luidt in de meeste gevallen “nee” en dat betekent dat de trendgevoelige autoconsument er niet voor valt.

Waar komt de bedreiging dan wel vandaan? Van de premiummerken! Die hebben in de vorm van de Evoque en de Countryman laten zien de autoconsument ernstig in verleiding te kunnen brengen. Feitelijk gaat het om sterk irrationele ontwerpen en met name dat aspect spreekt het jongere koperspubliek aan: zij hebben geen zin in een ‘verstandige’ auto, maar willen zich afzetten tegen oudere generaties door te opteren voor een model met een onlogische prijs:ruimte verhouding.

Ondanks alle negatieve kritieken van de pers heeft de Countryman zich zodoende kunnen ontwikkelen tot een hit en in de vorm van de Paceman (grotendeels hetzelfde model, maar dan zonder achterportieren) komt Mini nu met een variatie op dit succesvolle thema. Dat heeft moeder BMW op het achterhoofd doen krabben. Men voert weliswaar de X1, maar stijlvol en hip kan je deze cross-over nauwelijks noemen. In München is men zich bewust van de lacune in haar gamma en daarom zal in 2016 de X2 in stelling worden gebracht.

De typaanduiding van de X2 geeft aan dat het model hiërarchisch boven de X1 komt te staan. Toch zal de techniek minder hoogwaardig zijn, in de zin dat 6 cilinder motoren geen onderdeel zullen uitmaken van het gamma. Sterker nog: aan de basis komt een half zo grote 3-pitter. Reden is dat BMW bij dit model overstapt op voorwielaandrijving. Dat scheelt kosten en kilo’s. Bovendien: welke wielen worden aangedreven zal de consument worst wezen. Die denkt nu toch al vaak dat zijn of haar BMW voorwielaandrijving heeft en laat het vakje ‘xDrive’ vaak niet aangekruist.

BMW heeft grote haast met de X2. Niet alleen omdat er sprake is van een groot marktpotentieel en de concurrentie ook niet stil zit (Audi Q2, Mercedes-Benz GLA), maar ook omdat men in München wel door heeft dat de 1-serie sneller de uiterste verkoopdatum zal overschrijden dan aanvankelijk werd verwacht. Oorspronkelijk dacht men het wel tot 2018 te kunnen uitzingen met deze instapper, maar de hatchback veroudert snel en wordt links en rechts ingehaald door de concurrentie. Van een premiumpositie van waaruit neergekeken kan worden op de concurrentie is bepaald geen sprake: Audi, BMW, Ford, Seat (de nieuwe Leon!) en Volkswagen bieden tegenwoordig allemaal beter rijdende modellen.

Met de circa 4,50 meter lange X2 kan BMW zich revancheren: de techniek zal net zo modern zijn als de hatchback modellen van de concurrentie, maar door te opteren voor een styling à la de X6 is elke burgerlijkheid de nieuweling vreemd. Kom daar bij de Golf maar eens om. Voorwielaandrijving wordt standaard, maar net zoals de technisch identieke Mini Countryman / Paceman is tractie rondom tegen meerprijs beschikbaar. In de X2 staat 3 cilinder motoren centraal. Dat klinkt niet echt premium, maar met een vermogenrange van 122 tot 224 pk zal er toch van veel ‘Freude am Fahren’ sprake kunnen zijn. Bovendien betekenen 3 pitten een karakteristieker motorgeluid dan 4 cilinder units veelal bieden. Tegelijkertijd is er sprake van een 15 procent lager verbruik. Voor wie hier niet van onder de indruk is, serveert BMW ook een via het stopcontact oplaadbare hybride uitvoering. Die zal 30 kilometer op louter elektriciteit kunnen rijden.

De positionering tussen de X1 en X3 in doet een pittig prijskaartje voor de X2 vermoeden: ga je precies halverwege zitten, dan kom je uit op een tarief van 44.500 euro. Zo’n vaart zal het echter niet lopen. De schaalvoordelen die BMW dankzij krachtenbundeling met Mini zal kunnen realiseren zal de prijs aanzienlijk drukken. Bovendien betekent minder cilinders ook minder kosten. Er zal straks vermoedelijk al voor zo’n 33 mille ingestapt kunnen worden in de X2. Dat is weliswaar duidelijk meer dan een Golfje moet opbrengen, maar niet meer dan de GTI versie kost. En zeg nou zelf: waar heb je in de dagelijkse rij praktijk meer gemak van: een hoge zitpositie of een motor waarmee je 250 km/u over de A2 kan racen?

Reageren is niet mogelijk.