Audi: Multitronic zorgt voor ergernis

0

Autointernationaal.nl had vorig jaar de Nederlandse primeur dat het nogal schort aan de betrouwbaarheid van de aandrijftechniek van het Volkswagen concern. Daar heeft niet alleen het hoofdmerk mee te kampen, maar ook dochter Audi. Met name voor dit premiummerk is dat een slechte zaak. De kritische doelgroep wil best een opslag betalen, maar wenst dan wel kwaliteit geleverd te krijgen. Wat dus, voor wat betreft de aandrijflijn althans, lang niet het geval is.

Het zijn niet alleen de TSI/TFSI motoren van het Volkswagen concern die vaak mankementen vertonen. Ook de Multitronic transmissie uit de grotere Audi modellen is berucht. Een beetje autokenner weet dat hij op de occasionmarkt uitvoeringen met een dergelijke automaat beter kan mijden. Op internetfora luchten ontevreden Audi eigenaren hun hart.

De Multitronic kan bij lage temperaturen namelijk kuren vertonen, waardoor de Audi het vertikt om achteruit te rijden. Althans op een vloeiende manier: bestuurders moeten de motor eerst een paar seconden veel toeren laten maken en dan hipt de Audi ineens achteruit. Dat is niet alleen onveilig, maar ook ergerniswekkend. Passerend publiek zal direct denken dat er een of andere sukkel achter het stuur zit die net zijn rijbewijs heeft. Tja, daar koop je natuurlijk geen premiumproduct voor.

Audi omschrijft haar Multritronic transmissie in de folder als “technische voorsprong voor meer dynamiek”. Maar klanten met een disfunctionerende auto zijn helemaal klaar met deze slogan. “Als ik achteruit inparkeer, heb ik helemaal niet ‘meer dynamiek’ nodig”, zo laat één van hen weten.

Net als bij de TS(F)I motoren duurde het lang voordat het Volkswagen concern het probleem met de Audi transmissie wilde erkennen. Dealers wimpelden de klachten af met de mededeling dat er geen technische oplossing voor is. Pas na aandringen was Audi in uitzonderlijke gevallen bereid om de software te herprogrammeren, waardoor het probleem verdween. Dit betekent dat de premiumdochter de Multitronic transmissie niet goed uitontwikkeld op de markt heeft gebracht.

Audi heeft ook problemen met stuurbekrachtiging in de A4/A5, A6/A7 en Q5. Die kan bij temperaturen rond het vriespunt ongelijkmatig werken. Dat zorgt niet voor onveilige situaties, maar is wel hinderlijk en een inbreuk van het comfortniveau, want vloeiend rijden met de auto is dan lastig. Audi zegt druk bezig te zijn met een oplossing, die over enkele maanden beschikbaar komt. Maar waarom stuurt men nog steeds auto’s met de niet goed uitontwikkelde techniek de weg op?

Het gevolg is dat Audi inmiddels slecht scoort in de jongste onderzoeken naar de betrouwbaarheid van aandrijftechniek. Er komen relatief veel garantieclaims binnen: de kans dat er motorschade optreedt is bij Audi 14 keer zo groot dan bij een model van Honda; het best scorende merk. Andere merken van de Volkswagen Groep scoren weinig verrassend óók slecht in het onderzoek. Op de motorentechniek van Toyota kan je daarentegen wel vertrouwen.

Comments are closed.