Getest |
Peugeot 208 1.2 Puretech 110 GT-Line |
Modeljaar | 2016 |
Uit de beoordeling | De nieuwe Peugeot 208 heeft uitgebreide aankleedmogelijkheden en een frisse uitstraling. |
Waarom deze korte test?
Na een wat stroeve verkoopstart in 2012, waarbij de productieaantallen naar beneden bijgesteld moesten worden, heeft de Peugeot 208 zich alsnog ontwikkeld tot een aardig succesnummer. Peugeot heeft inmiddels meer dan 1 miljoen exemplaren weten te verkopen. In Nederland behaalde de 208 vorig jaar de bronzen plak in de verkoopstatistiek voor B segment modellen. Om te voorkomen dat de hatckback overschaduwd wordt door nieuwere aanbiedingen als de Hyundai i20, Mazda2 en de herziene Opel Corsa, kondigde Peugeot in februari een facelift aan. De stylingwijzigingen zijn subtiel (iets andere bumpers, hertekende grille, nieuwe lichtunits, een vers design voor de velgen en opgefrist kleurenpallet), maar er zijn nu voor meer aankleedmogelijkheden en de standaarduitrusting is uitgebreid. Ook doet de 110 pk sterke Puretech 3 cilinder turbobenzinemotor zijn intrede.
Wat voor auto is de Peugeot 208 1.2 Puretech 110 GT-Line?
De testauto was voorzien van bovengenoemde krachtbron. In Nederland wordt deze zogeheten 1,2 liter motor leverbaar als GT-Line (20.480 euro met 3 deuren; een set achterportieren kost 700 euro extra) en als Allure (20.230 euro; 5 deuren zijn standaard). Op de 5-deurs uitvoering kan de handbak vervangen worden door een EAT6 automaat. De meerprijs bedraagt 1.800 euro. De 1.2 Puretech 110 is er tijdelijk ook als 5-deurs Première (21.790 euro met handbak of 23.590 euro met automaat). Wie deze tarieven te gortig vindt voor een B segment hatchback, kan de Peugeot 208 ook bestellen als 3-deurs 1.0 Puretech Access. Die is 68 pk sterk en kost 13.990 euro (met 5 deuren 14.870 euro). Een trede hoger staat de 82 pk sterke 1.2 Puretech (zonder turbo) Active. Die kost met 16.290 euro zonder achterportieren en 16.990 euro in 5-deurs uitvoering. De laatste is er ook met gerobotiseerde ETG5 versnellingbak en kost dan 17.490 euro. Voor de handgeschakelde Allure uitvoering met 5 portieren bent u 18.870 euro kwijt.
Dieselen kan het goedkoopst in de 5-deurs 1.6 BlueHDi 75 Access. Die kost 16.270 euro en maakt indruk met een CO2-uitstoot die een hybride niet zou misstaan: slechts 79 gram/km.Zakelijk rijders doen zichzelf een groot plezier om voor de 800 euro duurdere 100 pk uitvoering te gaan. Voor 18.540 euro levert Peugeot een 100 pk variant van dezelfde motor in combinatie met het uitrustingniveau Active (en 5 deuren). Heeft u geen behoefte aan achterportieren, dan zou u de 1.6 BlueHDi 100 Allure kunnen bestellen. Die kost 19.720 euro. Wilt u deze versie in 5-deurs tenue, dan wordt het factuurbedrag 20.420 euro. Voor de GT-Line vraagt Peugeot 20.670 resp. 21.370 euro. Aan de Blue Lease Executive uitvoering met dezelfde krachtbron hangt een prijskaartje van 19.560 euro. Beide vermogenvariant van de 1,6 liter dieselmotor komen in aanmerking voor een tot 14 procent verlaagde bijtelling.
Tot slot een alinea die bij de bespreking van compacte hatchbacks van Peugeot niet mag ontbreken: die over de GTi uitvoering. Zijn zogeheten 1.6 e-THP motor is sinds de facelift 208 pk sterk. Hij kost als 3-deurs 27.390 euro, maar wilt u de wildst mogelijke uitdossing, dan dient u de GTi by Peugeot Sport uitvoering te bestellen. Die is de vaste vervanger van de gelimiteerde 30th Anniversary versie en kost 31.390 euro.
Is het wat?
De 3 cilinder turbobenzinemotor is dezelfde unit die concerngenoot Citroën monteert in de DS3. Bij de geteste Peugeot 208 is hij gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. Die transmissie komt de alertheid ten goede; een indruk die bevestigd wordt door de harde cijfers: dankzij een gezonde 205 Nm aan koppel heeft de Peugeot 208 met deze motor slechts 9,6 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig. Daarmee is hij sneller dan de Opel Corsa 1.0 Turbo met 115 pk (10,5 tellen) en de Ford Fiesta Ecoboost met 100 pk (11,2 seconden). Door de lange eindoverbrenging mis je een 6e versnelling niet echt: de motor is op de snelweg keurig stil. Inhalen is een eitje, evenals als eerste wegsprinten bij het stoplicht. Onder volle belasting produceert de Puretech unit het karakteristieke 3 cilinder trommelgeluid, maar dat is eigenlijk best sportief en aan toeren maken heeft de motor geen hekel.
De 3-pitter is dus best sportief, maar dat geldt niet voor andere aspecten van de 208 helaas. Zo is de besturing gevoelloos en is de vering aan de zachte kant. Voor comfortfans is dat natuurlijk goed nieuws, maar keerzijde van de medaille is dat Fiesta rijders een grotere glimlach garantie hebben. Die Ford blijft één van de leukst rijdende auto’s in zijn segment.
Qua praktische eigenschappen heeft de facelift geen invloed gehad op de Peugeot 208. De geteste 3-deurs uitvoering is misschien fraaier om te zien, maar met achterportieren is de Peugeot een stuk handiger als er af en toe gereisd wordt met meer dan één passagier. Met 285 liter heeft de kofferbak een heel behoorlijk formaat. In het interieur bevinden zich ruim voldoende opbergvakken. Op de afwerkingkwaliteit van de cabine valt niks aan te merken; het niveau van de gelifte Volkswagen Polo wordt weliswaar niet bereikt, maar een confrontatie met de Renault Clio en de nieuwe Hyundai i20 hoeft de 208 dankzij goed steunende stoelen en zacht aanvoelend bekledingmateriaal op het dashboard niet te schuwen.
Naast uitgebreidere uitrusting & veiligheidsvoorzieningen zijn er zoals gezegd tal van nieuwe opties. De Active basisuitvoering biedt nu andere bekleding en herontworpen wielplaten, evenals LED dagverlichting & accentverlichting die voorheen was voorbehouden aan de Allure. Om het verschil tussen beide uitrustingniveaus niet te laten verwateren, is de laatste voortaan standaard voorzien van elektrisch inklapbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare achterportierruiten en mistlampen met statische bochtverlichting. In het interieur vindt de koper een nieuwe bekleding. Aan de buitenzijde is de Peugeot 208 Allure voorzien van 16-inch lichtmetalen velgen, die in vier verschillende varianten leverbaar zijn, en verchroomde buitenspiegels. Sportstoelen zijn niet langer standaard op de Allure, maar maken deel uit van het Pack Interieur. Wordt deze optie aangevinkt (er kan gekozen worden uit Menthol white ofLime yellow afwerkingdetails) dan is de Peugeot 208 dus voorzien van zetels met meer zijdelingse steun, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en een lederen stuurwiel. Dit in combinatie met specifieke bekleding en interieurafwerking. De prijs voor het Pack Interieur bedraagt 550 euro. Met het Pack Exterieur (ook hier zijn de smaken Menthol white of Lime yellow) kunt u de buitenzijde aan uw persoonlijke smaak aanpassen. Het pakket bevat mistlampen met glanzend zwarte sierrand met kleuraccent. De grille is van het type Equalizer en dat betekent concreet een glanzend zwarte rand. De buitenspiegels hebben eveneens deze tint. Daarnaast zijn er gekleurde sierlijst aanwezig en is de merknaam Peugeot in de kleur wit of lime uitgevoerd. De prijs voor het Pack Exterieur bedraagt 350 euro. De nieuwe textuurlakken Ice Grey en Ice Silver (meerprijs 780 euro) zijn volgens Peugeot absoluut uniek in het B segment en zijn verkrijgbaar op bijna alle uitvoeringen. De achteruitrijdcamera is een optie vanaf het uitrustingsniveau Allure voor 250 euro. Active City Brake is een intelligente veiligheidsvoorziening die ingrijpt op het remsysteem als de Peugeot 208 bij lage snelheden (tot 30 km/u) in een kop-staartbotsing dreigt te raken. De meerprijs bedraagt 300 euro. Pack Connect bestaat uit Peugeot Connect Nav, Connect SOS en DAB+ digitale radio-ontvangst. De prijs van dit pakket bedraagt 990 euro. De introductie van de vernieuwde 208 wordt naar goed Peugeot kracht bijgezet met een rijk uitgeruste Première uitvoering. Deze is gebaseerd op de 5-deurs Allure met 110 pk sterke 1.2 PureTech turbomotor en heeft als meeruitrustingDream bekleding die een combinatie vormt van stof, leder en Alcantara. Daarnaast heeft de Première uitvoering standaard een navigatiesysteem, een achteruitrijdcamera, een glazen panoramadak en 17-inch lichtmetalen Oxygène Technical Grey velgen. De Peugeot 208 Première biedt volgens de importeur een introductievoordeel van 1.330 euro.
Peugeot 208 1.2 Puretech 110 GT-Line test en recensie
Het zal misschien niet de primaire doelstelling van Peugeot zijn geweest, maar met de vernieuwde 208 biedt het merk een aantrekkelijk alternatief voor de DS3 van zustermerk Citroën. Dat komt niet alleen door de uitgebreide aankleedmogelijkheden maar ook dankzij de frisse uitstraling van de welp. De Puretech turbobenzinemotor maakt van de Peugeot 208 weliswaar geen hete hatchback, maar is wel de aantrekkelijkste krachtbron uit het gamma. Al zullen zakelijk rijders natuurlijk de BlueHDi dieselversie met slechts 14 procent bijtelling prefereren.
-
Autointernationaal8