Nissan geeft een vervolgt aan de spectaculaire, driehoekige BladeGlider; een showauto die afgeleid was van de ZEOD RC/Deltawing, een net zo bizarre racer waarmee de Japanners meereden tijdens de 24 Uur van le Mans. De Japanners hebben het opvallende studiemodel uit 2013 verder ontwikkeld tot een bijna productierijp prototype.
De bijzondere BladeGlider kenmerkt zich door een smalle voorkant, elektrische aandrijving en aparte stoelopstelling. Nissan topman Carlos Ghosn noemt de BladeGlider een “potentiële sportwagen” en “een elektrische auto voor liefhebbers”. De Japanners willen aantonen dat volledig elektrisch rijden ook dynamisch en leuk kan zijn.
Om de stap naar productierijpheid te maken, heeft Nissan onder andere de veiligheidsaspecten zodanig verbeterd, dat de BladeGlider nu aan de internationale normen voldoet. De bijzondere stoelopstelling, waarbij de 2 passagiers naast elkaar schuin achter de bestuurder zitten, werd niet gewijzigd. De combinatie van een brede achterkant en smalle voorzijde resulteert volgens Nissan in veel stabiliteit in bochten.
In het interieur heeft Nissan een stuurwiel met informatiedisplay gemonteerd. Aan weerszijden daarvan bevinden zich eveneens 2 schermen. Die fungeren ook als digitale zijspiegels. In vergelijking met de BladeGlider uit 2013 zijn in het interieur mooiere materialen en fellere kleuren toegepast.
De aandrijving is dus elektrisch. In de achterwielen zijn elektromotoren aangebracht met 177 pk per exemplaar. Elke elektromotor haalt zijn kracht uit een lithium/ion accupakket van 220 kW. Het systeemvermogen van de BladeGlider bedraagt 268 pk en aan koppel is er 707 Nm beschikbaar. Daarmee kan het 1.300 kg zware studiemodel in minder dan 5 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid van de sportwagen bedraagt 190 km/u. Over de actieradius is niets bekend.
Torque Vectoring techniek optimaliseert de rij dynamiek. Dit systeem verdeelt alle beschikbare trekkracht zo optimaal mogelijk over de 2 achterwielen. Torque Vectoring remt een wiel ook af ter verbetering van de bochtstabiliteit. Het systeem heeft 3 modi, te weten ‘off’, ‘agile’ en ‘drift’. Volgens Nissan heeft elke modus zijn eigen specifieke karaktereigenschappen.
In de bijna absurd ogende 4,3 meter lange 1,85 meter brede en 1,30 meter hoge spierbundel kan je de langverwachte opvolger van de 200SX (of de 370Z) zien. Zijn wielbasis bedraagt 2,80 meter. Volgens Nissan is de kans reëel dat we de aandrijftechniek van de BladeGlider in productiemodellen terug gaan zien