Nieuwstelex

0

+++ In FRANKRIJK zijn in augustus 6,7 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2015. Het jaarsaldo (januari t/m augustus) laat daarmee een gezonde plus van 6,1 procent zien.

In totaal werden er in de vakantiemaand 98.217 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet waarmee de jaarteller ruim boven de 1,3 miljoen exemplaren uitkwam. Renault wist de ontwikkelingen op de thuismarkt redelijk te volgen met een plus van 6,6 procent. Dochter Dacia verkocht afgelopen maand liefst 38,4 procent meer auto’s. Bij de PSA merken was geen reden voor lachende gezichten. Citroën, dat zit te springen om de nieuwe C3, zag zijn afzet met ruim 6,4 procent dalen. Peugeot pluste weliswaar 6,7 procent, maar dat was niet meer dan de gemiddelde marktgroei. Van de importmerken deed vooral Mercedes, Hyundai en Mini het goed met een stijging van 43, 28 en 24 procent. Andere spelers op de Franse automarkt die een bovengemiddelde groei wisten te realiseren waren Audi (+ 6,8 procent), BMW (+ 8,9 procent), Ford (+ 8,8 procent) en Toyota (+ 12,3 procent). De slechtste presteerders waren Volkswagen (-18,6 procent) en Nissan (-19,7 procent). Op modelniveau gaan de podiumplaatsen in de eerste 8 maanden van dit jaar naar de Renault Clio (71.760 registraties), de Peugeot 208 (65.999) en de Peugeot 308 (52.857). +++

+++ JAGUAR draait momenteel overuren. Niet zozeer in haar fabrieken, maar op de afdeling waar de interieurspecialisten werken. Het dashboard van de XE is namelijk terug naar de tekentafel gestuurd omdat de boordplank te weinig ‘premium’ oogt, zeker in vergelijking met de Audi A4 en de Mercedes C klasse. Jaguar wil dit probleem oplossen door tijdens een facelift van haar instapper het interieur naar een hoger plan te tillen. Op de genoemde afdeling valt opvallend vaak “I told you so” te horen. Bij de voorbereidingen van de productie van de XE kregen te interieurspecialisten van hoger hand te horen dat het allemaal eenvoudiger moest om zo kosten te besparen. Maar ook Jaguar ontkomt niet aan de stelregel: ‘goedkoop is duurkoop’. +++ Hoe kan LAND ROVER het beste reageren op de Bentley Bentayga, die de Range Rover heeft onttroond als meest prestigerijke SUV? Een nóg groter model? Land Rover denkt dat haar huidige topmodel, zeker met verlengde wielbasis, ruim zat is. En qua aankleding zijn er eigenlijk geen grenzen; de huidige Autobiography versie is daar een goed voorbeeld van. Liever gaat Land Rover op een andere manier vissen in de vijver van de Bentayga, namelijk met … een sedan. Een soort Volvo S60 Cross Country dus, maar dan anders. Dit klinkt misschien gekker dan het is, want Rolls-Royce werkt aan een soortgelijk model, de Cullinan. Terreincapaciteiten zijn onder de noemer “go anywhere” belangrijker dan veel Ikea gemak. +++

+++ PORSCHE gaat de derde generatie Cayenne een veel sportiever karakter geven. Insiders bij de autofabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen bevestigen dat het nieuwe model dezelfde vierwiel besturing krijgt als de Ferrari GTC4Lusso. Deze techniek is te koop bij toeleverancier ZF en wordt ook door Mercedes gebruikt voor de AMG GT R. Doelstelling is om van de derde generatie Cayenne qua rij dynamiek absoluut de beste in zijn klasse te maken. +++

+++ SKODA is bezig met een facelift voor de Fabia. De Tsjech is nog maar amper 2 jaar oud maar gaat het volgend jaar stevig voor zijn kiezen krijgen in de vorm van nieuwe edities van de Citroën C3, Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. Verwacht geen dramatisch grote verschillen maar wel een opgefrist uiterlijk, modernere infotainment en fraaiere interieurmaterialen. Daarnaast zal de huidige 1.2 TSI viercilinder worden vervangen door een 3-pitter van 1,0 liter. Extra veiligheidsuitrusting moet er voor zorgen dat de Fabia in de crashtests van Euro NCAP het maximale sterrenaantal moet kunnen scoren. Reken op een debuut in het tweede kwartaal van 2017. +++

+++ Kinderen, de automobilisten van de TOEKOMST, zijn klaar voor zelfrijdende auto’s. Dat concludeert toeleverancier Bosch naar aanleiding van gesprekken met 6-jarigen. Volgens de meeste kinderen moet hun auto volledig zelf kunnen rijden. Voorstoelen die naar achteren kunnen draaien, gaan een populaire optie worden. Dan kan er in de zelfrijdende auto gegeten worden. De meeste geïnterviewde kinderen verwachten ook dat er met hun toekomstige auto eenvoudig geparkeerd kan worden. Sterker nog: de auto moet deze klus zelfstandig kunnen uitvoeren. Auto’s moeten ook aardiger worden voor pinguïns en ijsberen. Dit betekent dat elektrische aandrijving verplichte kost wordt. Er dreigt overigens wel een generatieconflict tussen kinderen en hun (groot)ouders, want uit hetzelfde onderzoek van Bosch bleek ook dat 42 procent van de 55-plussers zich niet veiliger voelt in een zelfrijdende auto.. +++

+++ TOMTOM heeft 7 nieuwe producten aangekondigd, waarvan 2 volledig nieuwe productcategorieën. Blikvangers zijn de TomTom VIO, een navigatiesysteem dat speciaal voor scooters is ontwikkeld en de TomTom TOUCH, een fitness tracker die de lichaamssamenstelling van de gebruiker analyseert vanaf de pols. TomTom onthult daarnaast het nieuwe TomTom GO navigatiesysteem, dat beschikt over ingebouwde Wi-Fi, de TomTom CURFER en drie GPS sporthorloges in de vorm van de TomTom ADVENTURER, TomTom SPARK 3 en TomTom RUNNER 3. Corinne Vigreux, de medeoprichter en directeur van TomTom Consumer: “In 2004 veranderden we de levens van mensen met de introductie van ons navigatiesysteem voor auto’s. Daarmee riepen we een compleet nieuwe productcategorie in het leven. Vandaag doen we hetzelfde met de introductie van de TomTom VIO en de TomTom TOUCH. We blijven trouw aan onze trackrecord in innovatie, door technologie af te leveren die mensen met een drukke levensstijl in beweging houdt en veiligheid biedt”. +++

Reageren is niet mogelijk.