Nieuwstelex

0

+++ ALPINA wil meer. Het bedrijf is momenteel gespecialiseerd in het omvormen van BMW modellen tot veredelde wolven in schaapskleren, maar CEO Andreas Bovensiepen wil zich in de toekomst ook met andere zaken bezighouden.

Alpina verkoopt momenteel zo’n 1.700 auto’s, verdeeld over de Europese, Japanse en Amerikaanse markt. Dat vindt Bovensiepen te weinig. Daarom wil Alpina, dat vorig jaar 50 kaarsjes uitblies, ook de Chinese markt gaan aanboren. Daar wonen veel liefhebbers van Duitse zakensedans en dat betekent voor de Duitse tuner een enorm potentieel. Bovensiepen denkt met China er bij als afzetmarkt te kunnen groeien naar 2.000 à 2.500 verkopen. Alpina sluit daarnaast modellen met een hybride of elektrische aandrijflijn niet uit, al is uit eigen onderzoek gebleken dat klanten daar momenteel nog niet veel interesse in hebben. Maar wat niet is, kan nog komen. Ook Alpina kan de steeds strengere emissienormen niet negeren en dus is vergroening van het gamma noodzakelijk. Naar het voorbeeld van McLaren sluit Bovensiepen niet uit dat zijn bedrijf ooit een eigen sportwagen zal lanceren. Daarvoor is, met het oog op hedendaagse veiligheidseisen, wel een fors investeringsbudget nodig; geld dat de CEO van Alpina in Saoedi-Arabië denkt te kunnen vinden. “McLaren heeft laten zien dat het kan”. Eind jaren zeventig was er even sprake van dat Alpina het M1 project van BMW zou voortzetten en in de jaren negentig was het ontwerphuis Italdesign dat Alpina vroeg de om de door Giorgetto Giugiaro getekende Nazca M12 in productie te nemen. +++

+++ De Europese Commissie gaat bemiddelen in een ruzie over sjoemelsoftware in dieselauto’s tussen Duitsland en Italië. Een woordvoerder in Brussel bevestigt zaterdag dat de commissie een verzoek hiertoe heeft ontvangen van het Duitse ministerie van Transport en er op in zal gaan. De Duitsers beschuldigen FIAT ervan dieselauto’s te verkopen die volgens de typegoedkeuring schoon zijn, maar in werkelijkheid meer schadelijke stoffen uitstoten dan de Europese regels toestaan. Volgens de Italianen voldoen de auto’s aan de normen. Duitsland zit in zijn maag met het dieselschandaal bij Volkswagen. De lidstaten zijn zelf verantwoordelijk voor het toezicht op hun autosector. Volgens EU parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) zijn de banden tussen auto-industrie en hun nationale overheid te nauw. “Onafhankelijk toezicht op de toelating van auto’s zou de oplossing zijn”. +++

+++ Een Amerikaans mediabedrijf wordt zeer binnenkort de nieuwe eigenaar van de FORMULE 1. Volgens het doorgaans goed ingevoerde Duitse tijdschrift Auto, Motor und Sport koopt Liberty Media uit Colorado voor een bedrag van 8,5 miljard dollar de aandelen van de koningsklasse in de autosport. Formule 1-baas Bernie Ecclestone zou de deal aan het magazine hebben bevestigd. De Britse investeringsmaatschappij CVC Capital is momenteel grootaandeelhouder met 35,1 procent van de aandelen. Dit bedrijf zint al een tijdlang op een verkoop, maar tot dusver kwam het er niet van. Nu lijkt er echter sprake van een doorbraak. Liberty Media zou dinsdag de eerste tranche overmaken. Het Amerikaanse bedrijf wil de overname in een later stadium afronden met een beursgang in New York, aldus Auto, Motor und Sport. Of er nog een rol voor de 86-jarige Ecclestone is weggelegd bij de overname, is nog onduidelijk. De Brit, die al decennia lang de grote baas is van de Formule 1 en tot op de dag van vandaag de onderhandelingen voert met circuits en sponsors, zou dat helemaal zelf mogen bepalen. “We zullen zien wat ik doe. Ik besluit zelf welke rol ik aanneem”, zegt hij. +++

+++ KIA heeft geen plannen voor een terreinlook versie van de Optima Sportswagon. Reden is dat Koreaanse merk van mening is dat liefhebbers van ruime, stoer aangeklede modellen via het SUV aanbod al voldoende bediend worden. Dit betekent dat Kia dus niet met een alternatief voor de Audi A4 Allroad of Volvo V60 Cross Country komt. Opmerkelijk, want beide merken doen goede zaken met hun stoere stationwagons. Ook de Subaru Outback is populair, met name in de Verenigde Staten, waar het marktaandeel van Kia momenteel onder druk staat. Maar Kia biedt de Optima niet aan met vierwielaandrijving en het merk heeft geen zin in een model dat het alleen van uiterlijk vertoon moet hebben, zoals de Citroën C5 Cross Tourer en de Opel Insignia Country Tourer. +++

+++ MERCEDES start samen met Bosch in Stuttgart een proef waarbij vrije parkeerplaatsen worden doorgegeven aan andere bestuurders. Op die manier hoeven automobilisten niet meer te zoeken naar een lege plek. Mercedes noemt de proefCommunity-based Parking. De basis wordt gevormd door ultrasoon sensoren van Bosch die tot 55 km/t scannen of er ergens een vrije parkeerplek is. Zodra een dergelijk leeg vak gevonden is, wordt dat doorgegeven aan andere Mercedes rijders op het display in de auto, of via de app op je smartphone. Scannen de voertuigen regelmatig een open plek langs een drukke weg, dan wordt die locatie aangemerkt als uitrit. Zo moet voorkomen worden dat automobilisten voor niets naar een vrije parkeerplaats rijden. Verfijning van de sensoren moet in de toekomst ook informatie opleveren of het gevonden parkeervak groot genoeg is voor een verlengde S klasse, of dat er alleen een exemplaar van de A klasse in past. +++

+++ SKODA werkt aan een facelift voor de Superb. Voor het resultaat van de cosmetische ingreep moeten we nog wel een tijd geduld hebben, want het doek zal er pas in 2018 van af worden gehaald. Eerst gaat de Octavia onder het mes. Skoda combineert de facelift van de Superb met de introductie van een stekkerhybride uitvoering. Die krijgt dezelfde techniek als de Volkswagen Passat GTE. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in 20 lidstaten van de Europese Unie de consumentenwetgeving overtreden door zijn gesjoemel met de uitstootnormen van dieselauto’s. Dat meldde de Duitse krant Die Welt op basis van bronnen bij de Europese Commissie. Het gaat volgens de krant onder meer om een wet die bedrijven verbiedt om bij hun reclamecampagnes overdreven milieuclaims te gebruiken. Vorig jaar kwam aan het licht dat de dieselauto’s van Volkswagen met behulp van bepaalde software in laboratoriumtesten schoner waren dan ze in werkelijkheid zijn. In totaal ging het wereldwijd om circa 11 miljoen auto’s, waarvan 8,5 miljoen in de EU. De Europese Commissie wil graag dat Volkswagen klanten in Europa op vrijwillige basis gaat compenseren, maar stelt wel dat nationale rechtbanken moeten bepalen of consumenten wettelijk in aanmerking komen voor compensatie. Eurocommissaris Vera Jourova, onder meer verantwoordelijk voor consumentenrecht, zou deze week met vertegenwoordigers van Europese consumentenbelangenorganisaties willen praten over de kwestie. Eind juni sloot de Duitse automaker in de Verenigde Staten een deal met toezichthouders over een oplossing voor gedupeerde autobezitters. De schikking kost ruim 15 miljard euro. Voor bezitters van de meeste modellen geldt dat ze hun auto terug kunnen verkopen aan de fabrikant. De Europese Commissie dringt aan op een soortgelijke deal in Europa, maar Volkswagen heeft al aangegeven daar niets voor te voelen. Volgens het bedrijf gelden in de EU minder strenge regels. Bovendien zou een deal van die omvang het bedrijf in de problemen brengen. Brussel wil samen met consumentenorganisaties druk gaan uitoefenen op Volkswagen. +++

+++ Tal van deskundigen zien de ZELFRIJDENDE AUTO als de oplossing voor het fileprobleem. Is dat ijdele hoop of een reële verwachting? Met het begin van het nieuwe schooljaar worden we allemaal weer geconfronteerd met grote verkeersproblemen. In verhouding tot het beschikbare asfalt zijn er eenvoudigweg te veel auto’s. Toch wordt een deel van de files op andere manieren veroorzaakt: als er (te vaak) te bruusk geremd wordt. En wanneer is de kans het grootst dat het rempedaal ingetrapt wordt? Bij kruispunten. Als dat aantal verminderd wordt, dat neemt ook de filekans af. Maar helaas blijven kruispunten nodig, en dus verschuift de aandacht voor het vinden van een oplossing van het fileprobleem naar de bestuurders. Die reageren niet altijd even ‘handig’ bij het invoegen. De zelfrijdende auto maakt theoretisch geen fouten, kan eerder anticiperen en hoeft dus geen bruuske remingreep uit te voeren. Op die manier kunnen de beruchte accordeonfiles worden voorkomen. Volgend decennium weten we of de techniek ons congestieprobleem kan oplossen. +++

Reageren is niet mogelijk.