Wie is de leider van het premiumsegment? Mercedes laat op de autosalon van Parijs zien dat hij dat is. Audi geldt momenteel vanwege de sjoemeldiesel affaire, waarbij ook diens 3.0 TDI zescilindermotor betrokken is, als aangeschoten wild en bij BMW, dat vorig jaar nog aan kop ging, is men het noorden kwijt. Iets wat niet alleen uit de afwezigheid van het topmanagement op de autosalon blijkt, maar ook uit het feit dat de geforceerd ogende X2 Concept voor veel gefronste wenkbrauwen heeft gezorgd.
De beursstand van Mercedes ademt echter één en al autoriteit uit. De Duitsers stelen de show met een conceptstudie voor een elektrische cross-over, Generation EQ genaamd. Het formaat van het model is vergelijkbaar met dat van de GLC, maar de carrosserie is nóg gladder. Zo kan je de ruitenwissers helemaal niet meer zien zitten en zijn de buitenspiegels vervangen door camera’s. Het uiterlijk wordt gekenmerkt door enorme, 21-inch wielen en opvallende blauwe accenten.
Het dashboard van de Mercedes wordt gedomineerd door een gigantisch 24-inch groot infodisplay, terwijl de rest van het interieur juist erg minimalistisch oogt. Opsmuk ontbreekt. OLED schermen maken fysieke knoppen namelijk overbodig. De navigatiesoftware komt van HERE, een voormalig bedrijfsonderdeel van Nokia waarvan Mercedes mede eigenaar is. Dieter Zetsche, de grote baas van het overkoepelende Daimler concern (op de vierde foto à la Tesla topman Elon Musk in spijkerbroek), belooft een prijs op het niveau van een huidige goed uitgeruste GLC.
De lithium/ion batterijenset zit onder de vloer. Die is met meer dan 70 kWh krachtig genoeg om een actieradius van 500 km te garanderen. De elektromotor is 408 pk en 700 Nm sterk dus met het acceleratievermogen van de Mercedes zit het wel goed: de sprint naar 100 km/u neemt minder dan 5 seconden in beslag. Is de accu leeg, dan is 5 minuten inpluggen bij een snellader voldoende om weer 100 km verder te kunnen rijden.
Mercedes wil EQ gaan ontwikkelen tot een nieuw submerk, net zoals AMG en Maybach dat ook zijn. Onder dit label (vergelijkbaar met ‘i’ van BMW) worden alle 10 geplande, volledig elektrische modellen van de fabrikant gegroepeerd. De in Parijs getoonde conceptstudie zal uiterlijk 2019 een productievertaling krijgen. Met dat model (die waarschijnlijk EQC gaat heten) zal Mercedes frontaal de aanval openen op de Audi Q6 e-Tron, om zo haar leiderschap in het premiumsegment veilig te stellen.
De rest van het EQ gamma (waarvoor Mercedes typeaanduidingen als EQA, EQE, EQG en EQS heeft laten registreren) komt in de periode tot 2025 op de markt. In Stuttgart heeft men hiervoor een nieuw, modulair platform ontwikkeld. Volgens Zetsche gaan zij samen tussen de 10 en 25 procent van de totale mondiale verkopen van Mercedes voor hun rekening nemen. Onder het EQ label, dat staat voor ‘Electric Intelligence’, zullen ook allerlei diensten worden aangeboden, inclusief een accu om thuis stroom op te kunnen slaan.