Exclusief: kennismaken met de nieuwe Renault Scénic

0

Komend najaar arriveert de nieuwe Scénic in de Renault showrooms. Een select aantal MPV rijders werd echter onlangs al uitgenodigd voor een exclusieve kennismaking met de Fransman. Centrale vraag: hebben de praktische eigenschappen geleden onder het nieuwe, sexy design met SUV elementen?

Formeel is Renault niet de uitvinder van de compacte MPV (de Honda Civic Shuttle en de Nissan Prairie verschenen al eerder op de markt), maar de eerste generatie Scénic zorgde onmiskenbaar voor een doorbraak in 1996. Op dat succes borduurt het Franse merk nog steeds voort. De hype rondom compacte MPV modellen is inmiddels over (de autoconsument heeft liever een cross-over annex SUV), maar binnen het segment is Renault nog steeds marktleider.

Vierde generatie Renault Scénic

Toch is dit voor Renault geen reden om achterover te leunen. Voor de vierde generatie Scénic voldoet het ‘meer van hetzelfde’ recept overduidelijk niet. Ontwerpchef Laurens van den Acker is zich bewust van de verleidingskracht van cross-overs en SUV modellen en heeft de nieuwe Scénic daarom een veel agressiever uiterlijk gegeven. Je kan gerust spreken van een radicale designwijziging. Met name de grote 20-inch wielen, standaard op elke uitvoering, springen daarbij in het oog. Maar maakt dat de Scénic ook een betere MPV dan meer conventioneel gelijnde modellen?

Sandra (34) rijdt nu in een Honda Civic. Zij is aangenaam verrast door het design van de nieuwe Scénic en vindt het ouder model er ineens verouderd uit zien: “De grote wielen ogen sportief en premium. Het in een contrasterende kleur uitgevoerde dak onderscheidt de Renault van andere MPV modellen. Ik ga mijn Civic waarschijnlijk inruilen op een ruimere auto vanwege gezinsuitbreiding. Het is goed om te zien dat de Scénic een veel grotere kofferbak heeft. Ook de laadvloer is mooi vlak, al zie ik ook dat de til drempel fors is. Maar dat de achterbankleuning met één druk op de knop plat gelegd kan worden, is handig als je jouw handen vol hebt. Ook op de achterbank is veel ruimte. Onze kinderzitje is fors van formaat en de Civic is eigenlijk net even te krap. Slim vind ik ook dat een flesje met elastiek vastgezet kan worden op het klaptafeltje”.

Jeroen (46) is reeds MPV rijder. Hij bezit momenteel een Citroën C4 Grand Picasso. Hij is helemaal weg van de styling van de nieuwe Scénic, die hij een grote verbetering vindt. “Met het grote logo op het front maakt Renault een krachtige statement. Ook de grote wielen doen de Scénic opvallen. Het is prettig om te weten dat de grote velgen volgens Renault geen negatief effect hebben op het veercomfort, en niet meer kosten dan de 17-inch exemplaren van mijn Citroën. De aflopende daklijn ziet er fantastisch uit, al stootte ik de eerste keer wel mijn hoofd toen ik achterin stapte. Maar de Scénic heeft een ruim en comfortabel interieur. Daarnaast ben ik onder de indruk van de hightech uitrusting. Omdat veel functies via het touch screen bediend worden, zitten er op het dashboard overzichtelijk weinig knoppen. De kofferbak is groot en het automatische klapsysteem van de achterbankleuning is handig, maar het is jammer dat terugklappen nog steeds met de hand moet”.

De mening van Hans (35) vindt Renault misschien het interessants. Die rijdt momenteel reeds in een (Grand) Scénic. Hij omschrijft zichzelf als een grote merkfan, want zijn laatste 9 auto’s hadden allemaal het wybertjeslogo op de grille. “De nieuwe Scénic is een typische gezinswagen, maar hij ziet er beslist niet burgerlijk uit. De koplampen en de 20-inch velgen geven hem een krachtige uitstraling. Ik heb 3 kinderen die nog niet allemaal uit de kinderstoel leeftijd zijn. Ik ben reuze blij dat mijn huidige Renault 3 individuele, apart verschuifbare achterstoelen heeft. Om dezelfde reden ben ik erg teleurgesteld dat in de nieuwe Scénic voor een 60:40 opdeling van de achterbank is gekozen. Er is zo te zien ook minder hoofdruimte achterin, maar dat maakt mij niet zoveel uit. Slim vind ik dat het rolgordijntje voor de achterruiten nu 2 clips heeft in plaats van 1 exemplaar. Dat verkleint de kans op afbreken. Dar de achterbank ook via het touch screen in Tesla design omgeklapt kan worden, vind ik fantastisch. Ik hou van dit soort gadgets. De zitpositie is op zich goed, maar de achterste ruiten zijn nogal klein. Gelukkig kan de nieuwe Scénic geleverd worden met achteruitrijdcamera”.

Renault Scénic

60%
60%
Radicale designwijziging
  • Autointernationaal
    6
  • Beoordelingen door bezoekers (0 Stemmen)
    0

Reageren is niet mogelijk.