Exclusief: testrecensie Chevrolet Bolt

0

Na de Chevrolet Volt komt General Motors nu met de Chevrolet Bolt. Opel zal dit model ook gaan verkopen. Niet als Ampera, maar als Ampera-E. Ondanks de grote overeenkomst in modelnaam gaat het om totaal verschillende auto’s. De Volt/Ampera ontleende zijn bestaansrecht aan de aanwezigheid van een actieradius verhogende verbrandingsmotor aan boord. De Bolt/Ampera-E is volledig elektrisch. Een nieuwe generatie batterijen (3 keer zo krachtig en ontwikkeld door het Koreaanse LG) moet desondanks voor een aanvaardbare actieradius zorgen. General Motors belooft een bereik van minimaal 320 kilometer.

Maar er zijn meer verschillen tussen de Volt/Ampera en de Bolt/Ampera-E. Zo is de laatste, op verzoek van consumentenpanels, een cross-over. Althans volgens General Motors. Uw verslaggever ziet er toch vooral een soort Kia Venga of Nissan Note in. Een dergelijk carrosserietype staat garant voor een relatief ruime cabine en een gemakkelijke instap, maar echt sexy kan je een auto met een dergelijke vorm niet noemen. Daarmee is de Bolt/Ampera-E de tegenpool van de Volt/Ampera, die een aantrekkelijke, sportief gelijnde lage hatchback was.

Bij de Volt/Ampera leek de functie ondergeschikt te zijn aan de vorm. In combinatie met een allesbehalve ideale plaatsing van de batterijenset (in de middentunnel) leverde dit een ronduit onpraktische auto op: slechts 4 zitplaatsen en een bagageruimte waarmee een gezin met kinderen niet mee uit de voeten kon. Die fout maakt General Motors niet bij de Bolt/Ampera-E. De accuset bevindt zich in de wagenbodem en onder de achterbank. In combinatie met de hoge bouw levert dit een lekker ruime cabine op waar niks op aan te merken valt. Of het moet zijn dat er achterin onvoldoende plek is voor 3 volwassenen, maar de Chevrolet (Opel) is zeker niet de enige compacte middenklasser die kampt met dit euvel.

Hoewel smaken natuurlijk verschillen, en de Bolt/Ampera op zich niet onaantrekkelijker oogt dan de BMW i3, moet de nieuwe elektrische auto van General Motors het niet van zijn uiterlijk hebben. Maar het is wél een wolf in schaapskleren. De Bolt kan namelijk in afgerond 7 seconden naar 100 km/u sprinten en daarmee laat hij niet alleen de Nissan Leaf achter zich, maar ook menig warme hatchback. De sprintkracht is te danken aan een 200 pk sterke elektromotor, en aan het feit dat het maximum koppel (360 Nm) eigenlijk instant beschikbaar is.

Ontwikkelingschef Josh Tavel zegt de kracht van de elektromotor bewust geknepen te hebben om aandrijfreacties in de besturing in toom te houden. En zelfs met de huidige programmering hebben de voorwielen soms moeite om voldoende tractie te vinden, met name als je in bochten het gaspedaal vol intrapt. Slechts één vinger aan het stuur houden is dan geen optie. Je hebt letterlijk en figuurlijk een handvol aan de Bolt/Ampera-E.

Natuurlijk kan je met de nieuwe elektrische auto van General Motors ook heel rustig rijden. En op zich zijn de rijeigenschappen van de Bolt/Ampera-E prima. De vering is stevig zonder oncomfortabel hard te zijn. De overhelneiging van de carrosserie blijft daardoor beperkt, ook als je de Bolt/Ampera-E over het asfalt laat dansen. De besturing werkt direct en biedt een prettige bekrachtiging. Van het wagengewicht van 1.620 kilo rust 56 procent op de voorwielen. Dat stelt de banden (215/50 R 17 exemplaren van Michelin) dus flink op de proef, maar het ‘Energy Saver’ rubber is uitstekend op zijn taak berekend. Onderaan de streep levert dit beslist geen auto op die een hekel heeft aan bochten.

Toch is het jammer dat de Bolt/Ampera-E geen achterwielaandrijving heeft. Zoals de nieuwe Tesla Model 3 (om de olifant in de kamer maar even bij naam te noemen) die niet veel duurder wordt. General Motors had dan niet de elektromotor aan de leiband hoeven leggen. En van de Bolt/Ampera-E aan nadrukkelijk sportieve auto kunnen maken. Een gemiste kans, want juist de rij dynamiek verklaart (mede) het succes van Tesla. Sportiviteit kan bovendien best samen gaan met een hoge carrosserie, tenminste als je opteert voor een coupéachtige SUV uitstraling à la de Nissan Juke en Toyota C-HR.

Waarom heeft General Motors die boot met deze Bolt/Ampera-E gemist? Het antwoord klinkt op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar is eigenlijk heel simpel: de nieuwe elektrische auto is ontwikkeld door mensen met te weinig benzine in hun bloed. Tavel treft hierbij geen blaam, want hij heeft zo goed mogelijk proberen te roeien met de riemen die hij had, maar de input van LG bij de Bolt/Ampera-E gaat veel verder dan de levering van batterijen. Ook bijvoorbeeld het infotainment systeem, het instrumentencluster en de module die de elektromotor aanstuurt is door de Koreaanse fabrikant van (onder andere) consumentenelektronica ontwikkeld. De Bolt/Ampera-E ademt daardoor meer ‘LG’ dan de autofan lief is.

De Bolt/Ampera-E is op die manier een auto die om de verkeerde redenen trendsettend is. In de toekomst kunnen we namelijk meer modellen verwachten die niet door een autofabrikant pur sang ontwikkeld zijn. Denk daarbij niet alleen aan de plannen van Apple of Google, maar ook aan de tsunami aan goedkope elektrische auto’s die wij over een paar jaar vanuit China kunnen verwachten. Die zullen qua concept en karakter niet wezenlijk verschillen van de Bolt/Ampera-E: modellen die je goed met je hoofd kan kopen, maar die je hart koud laten.

In vergelijking met de Leaf is de Bolt/Ampera-E een stuk sneller en biedt hij een grotere actieradius. En de BMW i3 is qua prijs:ruimte verhouding beslist geen partij voor het ontwerp van General Motors. Maar over anderhalf à twee jaar komt er een stroom nieuwe elektrische auto’s, ook van gerenommeerde autofabrikanten en dan zal de voorsprong die General Motors nu met de Bolt/Ampera-E heeft, snel verdampen. Los van het feit dat een oplaadtijd van 9 uur tegenwoordig niet meer om over naar huis te schrijven is.

Conclusie

Al moet al doet de Bolt/Ampera-E voor een elektrische auto heel weinig dingen fout. En je kan zelfs de stelling verdedigen dat het één van de betere producten op de markt is, ook omdat de remmen (die bij elektrische auto’s vanwege de programmering op energieregeneratie vaak gewenning vragen) probleemloos functioneren en het interieur praktisch plus modern is (het navigatiesysteem is speciaal afgesteld voor elektrische auto’s). Maar de Bolt/Ampera-E is daarnaast eerder voorspelbaar dan richtingwijzend. En getuigt van minder lef dan indertijd de Volt/Ampera. Al zullen de boekhouders van General Motors daar blij mee zijn.

Zoals de kaarten nu liggen, blijft landgenoot Tesla de toon zetten in het segment voor elektrische auto’s. Dat is, gegeven het feit hoe hoog topman Elon Musk bereid is de lat te leggen), niet meer dan verdiend. Het beconcurreren van zijn Model 3 met de Bolt/Ampera-E is net zoiets als ruim 40 jaar geleden denken dat de City uitvoering van de Kadett een prima alternatief zou zijn voor de segment herdefiniërende Volkswagen Golf. Een misrekening. General Motors kan daarom het beste terug naar de tekentafel keren. En aan de slag gaan met de les van Tesla in het achterhoofd dat auto’s met premiumtechniek aan boord er ook als zodanig uit moeten zien.

Reageren is niet mogelijk.