Kort door de bocht: Mercedes E-klasse Estate

0

GetestDe nieuwe E-klasse Estate

ModelMercedes E-klasse Estate

Modeljaar2016

RecensieDe nieuwe E-klasse Estate is weer volledig bij de tijd.

Waarom de korte test?

Mercedes is de laatste tijd in een winning mood. De jongste edities van de S klasse, C klasse en E klasse hebben allemaal diepe indruk gemaakt en zijn in korte tijd uitgegroeid tot de nieuwe maatstaf in hun segmenten. Nu is ook de Estate uitvoering van de E klasse klaar. Dit model torende met zijn laadcapaciteit altijd al boven concurrenten als de Audi A6 Avant en de BMW 5-serie Touring uit en voegt daar de kwaliteiten van de jongste sedanversie (interieurambiance en comfort) aan toe. Maar is de Mercedes goed genoeg om het jongste product van de stationwagonspecialist uit Zweden te verslaan, de Volvo V90?

Mercedes E-klasse Estate achterbak

Wat voor auto is de Mercedes E-klasse Estate?

De E klasse Estate biedt standaard 670 liter bagageruimte. Omklappen van de achterbankleuning levert 1.820 liter op. Daarmee is het nieuwe model minder ruim dan zijn voorganger, die 1.950 liter bagage aan kon, maar de Mercedes verslaat zijn eerder genoemde landgenoten nog altijd met bijna 200 liter. De achterbankleuning is overigens voortaan in 3 delen neerklapbaar.

Het motorengamma is identiek aan dat van de sedanversie van de E klasse. Dit betekent dat de benzinebasis wordt gevormd door de 184 pk/300 Nm sterke E 200. Die kost 54.495 euro. Met de viercilinder turbobenzinemotor sprint de Mercedes in 8,1 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 231 km/u. Een trede hoger staat de voorlopig sterkste benzineversie, de E 250. Die beschikt over een 211 pk/350 Nm variant van dezelfde motor waarmee de E klasse maximaal 243 km/u snel is. In 7,2 seconden accelereert hij naar 100 km/u. Mercedes-Benz vraagt 58.995 euro voor deze uitvoering. De meeste blikken zullen evenwel gericht zijn op de 220 d, die beschikt over de nieuwe 194 pk/400 Nm sterke 2,0 liter dieselmotor. Als gemiddeld verbruik geeft Mercedes 4,2 liter/100 km op, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 109 gram/km. In 7,7 seconden staat een snelheid van 100 km/u op de optioneel digitale klokken van de E 220 d Estate, die 58.995 euro kost. Een 9-traps automaat is op alle motorvarianten standaard.

Mercedes E-klasse Estate

In een later stadium kunnen we de 333 pk sterke E 400 4Matic en de E 43 4Matic met 400 pk en 520 Nm verwachten, evenals de E 63 plus E 63 S. In de pijplijn zit ook een instapdiesel, de 150 pk sterke E 200 d. Fans van een oliegestookte zescilinder gaan bediend worden met de E 350 d.

De E klasse Estate kan net als de sedanversie met de Drive Pilot gedeeltelijk autonoom rijden door andere verkeersdeelnemers te volgen tot een snelheid van 210 km/u. De Mercedes laat zich ook op afstand in/uit parkeren met de Remote Parking Pilot. Weliswaar heel traag, maar toch: het werkt. Met Car-to-X communicatie registreert de Mercedes wat andere auto’s zien (indien die ook met Car-to-X zijn uitgerust). Handig, want ‘gevaar’ bevindt zich soms om de hoek. Airmatic luchtvering is optioneel leverbaar, maar de E klasse Estate heeft standaard luchtvering voor de achteras, zodat de Duitser ook met volle bepakking niet gaat hangen.

Mercedes E-klasse Estate

Is het wat?

Er kon worden gereden met diverse motorvarianten, waaronder de E 220 d. Het testexemplaar was voorzien van een tweekleurig Designo lederen interieur. Starten hoeft niet perse meer met de (antieke) sleutel. Een smartphone kan deze taak overnemen, ook als zijn batterij helemaal leeg is. De stoelen waarop je plaatsneemt zijn voorzien van een massagefunctie. Om volledig je draai te vinden kan ook de interieurverlichting op de persoonlijke smaak worden afgestemd. Het navigatie en entertainmentsysteem oogt fantastisch, maar is in gebruik niet zo simpel en handig als gehoopt. Zo verdwenen tijdens de testrit de navigatie-instructies in het digitale instrumentarium na een onbedoelde veegbeweging over de stuurwiel knoppen. Maar automatisch van rijstrook wisselen gaat vlekkeloos, en zeer gedisciplineerd houdt de Mercedes rekening met verkeersborden. Voor verbetering vatbaar is de manier waarop hij automatisch vertraagd voor invoegende auto’s. Dat doet de Mercedes nu nog wat té schrikachtig. De functie om automatisch van rijstrook te wisselen (via Drive Pilot) lijkt een overbodige voorziening? Deze assistent kan namelijk alleen geactiveerd worden door steeds 2 seconden de richtingaanwijzer te bewegen; in de tussentijd kan je natuurlijk net zo goed zelf het stuur draaien.

Naar goed Mercedes gebruik zal alle bovengenoemde handigheidjes optioneel. Dat geldt ook voor de digitale wijzerplaat, het immense navigatiescherm, de LED koplampen. Standaard zijn alleen de Mercedes ster op de motorkap, een set lichtmetalen velgen en een multifunctioneel stuur. Gelukkig gebruiken de Duitsers prachtige materialen, waardoor zelfs de standaard E klasse nooit kaal of goedkoop oogt.

Mercedes E-klasse Estate dashboard

Mercedes E-klasse Estate dashboard

In de E 220 d kom je geen vermogen tekort. Het rijden gaat zeer soepel, maar voor een decadent zachte vering dien je wel de eerder genoemde luchtvering mee te bestellen. Met standaard onderstel is het karakter enigszins ‘sportief’ en ‘dynamisch’. Ook niet verkeerd natuurlijk. Ook de E 250 is mooi stil van binnen en laat slechts een bescheiden geluid horen als hij in toeren klimt. Maar ook onderin is er lekker veel trekkracht en de samenwerking met de 9-traps automaat is vlekkeloos. Een prima motor voor de afgerond 1.700 kilo zware Estate, al kan hij qua CO2-uitstoot (138 gram/km) niet tippen aan de 220 d. Voor beide viercilinder versies geldt dat ze bij 230 km/u nog steeds als een huis liggen. Aan boord blijft het dan stil en knus.

De leukste E klasse Estate van dit moment, waarvan de Nederlandse prijs nog niet bekend is, is de 43 AMG uitvoering. Bestemd voor diegenen die een E 63 te veel van het goede vinden. Dat moet niet uitgelegd worden als een zwaktebod, maar omdat de 43 AMG de slimmere keuze is. Het is namelijk een perfecte allrounder. Enerzijds een comfortabele auto om mee te cruisen en anderzijds in staat om topprestaties te leveren. Dankzij de aanwezigheid van 4Matic vierwielaandrijving kan je het snelheidspotentieel bovendien eenvoudig benutten. Zijn motorgeluid is een genot. Dat is óók onderdeel van de AMG ervaring. In 4,7 seconden zit je op 100 km/u, maar keerzijde van de medaille is een CO2-uitstoot van 192 gram/km.

Mercedes E-klasse Estate

Mercedes E-klasse Estate testconclusie

90%
90%
Awesome

De nieuwe E klasse Estate is weer volledig bij de tijd. Alles wat je kan bedenken op het gebied van rij assistentie is verkrijgbaar, het interieur is (eindelijk weer) om je vingers bij af te likken en de praktische Mercedes heeft geen opties nodig om een premiumindruk te maken. Toch zal de verleiding haast onweerstaanbaar zijn om de E Klasse wél vol te hangen met opties, met als gevolg dat het factuurbedrag razend snel oploopt. Bij de Volvo V90 loopt het financieel minder uit de klauwen, maar die mist toch het raffinement en de verfijning van de Mercedes. Ook kan hij met 560 respectievelijk 1.526 liter niet tippen aan de laadcapaciteit van de E klasse Estate. Die blijft de bagagekoning van zijn segment.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (23 Stemmen)
    5.6

Reageren is niet mogelijk.