GetestDe nieuwe Grand Scénic
ModelRenault Grand Scénic
Modeljaar2016
RecensieMet de nieuwe Renault Grand Scénic zetten de Fransen de concurrentie weer op scherp.
Waarom de korte test?
De nieuwe Scénic familie is niet compleet zonder een ‘Grand’ versie. Die verlengde carrosserievariant dicht het gat met de Espace, óók in optisch opzicht. Renault heeft er bij beide modelreeksen namelijk voor gekozen om de bovenal functionele ‘blokkendoos’, in te ruilen voor een ontwerp met cross-over designelementen. De nieuwe (Grand) Scénic oogt daardoor een stuk sportiever en meer aërodynamisch. Bij de eerder geteste gewone c.q. korte versie is dit ten koste gegaan van de interieurruimte. Lijdt de langere Renault Grand Scénic niet onder dit euvel?
Wat voor auto is de Renault Grand Scénic?
De nieuwe (Grand) Scénic is ontworpen door onze landgenoot Laurens van den Acker, die vanaf de jongste Clio voor een continue serie designhits bij Renault zorgde. Ook de Scénic heeft een heel eigen stijl, wat niet in de laatste plaats te danken is aan relatief grote wielen met 20 inch velgen. De Fransen pakken verder uit met innovatieve rij hulpsystemen en een Hybrid Assist motorversie, die voor een lager verbruik moet zorgen (deze techniek komt in een later stadium ook beschikbaar voor o.a. de Mégane.
Zoals eerder al door Autointernationaal.nl is de nieuwe (Grand) Scénic niet duurder geworden dan zijn voorganger, maar juist goedkoper. Er kan worden ingestapt voor 25.490 euro. Dat is 1.500 euro minder dan voorheen. Voor dit basisbedrag levert Renault de Scenic als TCe 115 Life. Aan het tweede uitrustingniveau, Zen genaamd, hangt een prijskaartje van 26.990 euro; bij het oude model kreeg je dan de instapuitvoering. De Scénic Zen, wiens meeruitrusting onder andere automatische airconditioning, een regen&lichtsensor en lichtmetalen velgen omvat, is er ook met een 130 pk vermogenvariant van de 1,2 liter turbobenzinemotor. De prijs bedraagt dan 27.790 euro. Meer luxe bieden de Intens en de Bose, die standaard 130 pk sterk zijn en respectievelijk 30.090 en 31.790 euro kosten. De meerwaarde van deze varianten zit vooral in het uitgebreidere infotainment, een verschuifbare middenconsole en (op de Bose) LED techniek voor de koplampen, stoelen met massagefunctie en uiteraard een A-merk geluidsinstallatie.

Renault Grand Scénic dashboard
Dieselen kan het goedkoopst in de Scénic dCi 110 pk Zen. Die kost 33.290 euro. Een EDC automaat met dubbele koppeling is dan standaard. De aandrijflijn laat zich ook combineren met de uitrustingniveaus Intens en Bose; de tarieven zijn dan respectievelijk 35.590 euro en 37.290 euro. Deze beide topuitvoeringen zijn ook leverbaar met een 1,6 liter dieselmotor van 130 pk in combinatie met een handgeschakelde 6-bak. Deze kosten 35.290 respectievelijk 36.990 euro en zijn dankzij hun simpelere transmissie 300 euro goedkoper dan de vergelijkbaar uitgeruste Scénic met 1,5 liter dieselmotor en automaat. Topversie is de dCi 160 Bose. Die heeft de EDC transmissie standaard en staat voor 38.990 euro in de prijslijst. Zijn hogere vermogen is te danken aan een extra turbo voor de 1,6 liter dieselmotor.
De ‘Grand’ uitvoering is altijd 1.200 euro duurder dan de gewone Scénic. Voor dit bedrag krijgt u wel de verlengde carrosserie, maar nog niet 2 extra zitplaatsen. Wie de Renault Grand Scénic in 7-zits configuratie wil, moet nog eens 800 euro extra dokken. De meerprijs voor Hybrid Assist is nog niet bekend aangezien deze uitvoering iets later op de markt komt (begin volgend jaar). Volgens Renault gaat het om een bedrag tussen de 1.000 en 1.400 euro.
Is het wat?
Dankzij een langere wielbasis en een veel grotere spoorbreedte ligt de nieuwe (Grand) Scénic veel stabieler op de weg. Een sportieve auto is het evenwel niet geworden. Dat komt onder andere doordat de grote wielen banden met hoge flanken hebben. Dat komt het comfort ten goede, maar zorgt ook voor een wat afstandelijk rij karakter.
Voor wie de gewone Scénic te krap is, kan de Grand uitvoering een oplossing zijn. Toch biedt ook deze carrosserievariant minder hoofd & beenruimte voor de achterpassagiers ten opzichte van de vorige generatie. Oorzaak: het lagere en sportievere design van de Renault. Men zit wel hoger in een nieuwe (Grand) Scénic en dat zullen veel mensen plezierig vinden. Ook de overzichtelijkheid van de voorzijde is een stuk beter geworden.
De relatief kleine viercilinder benzinemotor (1,2 liter) bezorgt de Renault geen sportieve prestaties, ook niet met 130 pk. Voor autoconsumenten die een sterke caravantrekker zoeken maar geen zin hebben in een diesel, zal de (Grand) Scénic daarom vooralsnog geen optie zijn. Ook niet voor benzinefans die zweren bij een automaat. Renault meldt overigens dat de combinatie ‘TCe’ met ‘EDC’ wel in de pijplijn zit.
Er kon ook worden gereden met de dCi 160 versie. Zijn dieselmotor is redelijk stil, al wordt het geluid nogal rauw als je het toerental opjaagt. De kracht is meer dan voldoende om 7 personen van A naar B te brengen, maar snel kan je de Renault Grand Scénic ook in deze uitvoering niet noemen. De EDC automaat (met 6 versnellingen en dubbele automaat) is zoals gezegd standaard op de 1.6 dCi versie. Bij een relaxte rijstijl schakelt de transmissie soepel, maar heb je haast dan kan er ergernis ontstaan over de aarzeling om van verzet te wisselen. Ook als de automaat handmatig wordt aangestuurd, zijn de reacties traag.

Renault Grand Scénic
Renault Scénic recensie
Renault was lange tijd marktleider in het segment voor middenklasse MPV modellen. Met de nieuwe (Grand) Scénic zetten de Fransen de concurrentie weer op scherp. Het ontwerp van Van den Acker is minder functioneel en ruim dan de vorige generatie, maar in ruil hiervoor wordt de autoconsument verleidt met een aantrekkelijk en veel sportiever ogend design. Dankzij de prijsverlaging is de (Grand) Scénic ook in dit opzicht competitiever geworden.
Toch kan niet gesteld worden dat Renault het beste van twee werelden (MPV én cross-over annex SUV) heeft weten te combineren. Zijn landgenoot Citroën C4 Grand Picasso biedt namelijk meer ruimte, terwijl concurrenten als de Ford (Grand) C-Max en Volkswagen Touran een lichtvoetiger weggedrag hebben. De Opel Zafira biedt op zijn beurt een hoogwaardiger interieur en een minder ingewikkeld te bedienen infotainment systeem.
Het belangrijkste minpunt van de nieuwe (Grand) Scénic is evenwel het beperkte motorenaanbod. Voeg daarbij de komst van diverse 7-persoons SUV modellen (nieuwe Peugeot 5008, Skoda Kodiaq) en het zal knokken blijven voor Renault om kopers die in de markt zijn voor een ruime, hoge en praktische gezinswagen naar zich toe te trekken.
-
7