Lexus ruilt CT in voor UX

0

Met dank aan de Belastingdienst heeft Lexus tot nu toe aardig wat exemplaren van de Lexus CT 200h in Nederland weten te slijten. In 2011, het eerste verkoopjaar, gingen er 2.473 exemplaren over de toonbank. Daarna piekte het aantal registraties in 2012 met 3.543 eenheden. Vanaf 2013 vielen de verkopen terug, maar al met al komt de mijlpaal van 10.000 Nederlandse klanten in zicht. Niet slecht voor een debutant in het premium C segment!

Maar in het buitenland heeft men het niet zo op de Lexus CT begrepen. Dat komt enerzijds door het ontbreken van benzineversies en diesels in het gamma en anderzijds omdat premium C segment hatchbacks mondiaal bezien geen hitgarantie hebben. Zo verkoopt Volvo de V40 alleen in Europa, lijdt de Alfa Romeo Giulietta een zieltogend bestaan, krijgt de DS 4 geen directe opvolger en als in de Infiniti Q30 een merkwaardige auto vindt, bent u vast niet de enige.

Lexus op de autosalon van Parijs

Lexus gaat het daarom in het C segment anders aanpakken. En iedereen weet dat het medicijn tegen verkoophoofdpijn tegenwoordig ‘cross-over’ heet. De luxedochter van Toyota is daarom van plan om de CT te vervangen door een compacte cross-over. Een vingeroefening voor een dergelijk model zal Lexus komende maand op de autosalon van Parijs tonen. De conceptstudie luistert naar de naam UX en gaat in productievorm het kleine broertje van de NX en RX worden.

Geen gebrek aan durf bij Lexus

We weten al enige tijd dat Lexus qua design geen gebrek aan durf kan worden verweten. Met name de NX is beslist scherp gelijnd en een opvallende verschijning. Ook heeft Lexus zich niet ingehouden bij het liften van de IS (het resultaat is óók op de autosalon van Parijs te zien). Dit allemaal op verzoek van Akio Toyoda, de grote baas van het Toyota concern. Die wil auto’s met meer emotie. Iets waar het moederbedrijf, getuige de C-HR, inmiddels gehoor aan heeft gegeven.

Lexus gaat met de UX conceptstudie nog een stapje verder. ‘Premium’ wordt door dit merk dus vertaald als nóg dikker en agressiever. De in het European Design Center ontworpen cross-over oogt als een 3-deurs coupé, maar wie goed kijkt, ziet dat de Lexus UX wel degelijk achterportieren heeft. Dat is natuurlijk een must als je niet, zoals de Lexus CT 200h, een muurbloempje wil worden…

Comments are closed.