Kort door de bocht: Renault Mégane Estate

0
Getest

Renault Mégane Estate

Modeljaar 2016
Uit de beoordeling Een prima alternatief voor wat de concurrentie in huis heeft.

Waarom de korte test?

Sinds mensenheugenis (nou ja, eind jaren negentig) is de Renault Mégane ook leverbaar als Estate: een extra ruime en praktische variant van de populaire middenklasser. Bij de nieuwe generatie is dat niet anders. Veel leaserijders zullen daar blij mee zijn, want de vorige editie was een gewilde zakelijke auto. Kunnen de Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, Volkswagen Golf Variant (en alle andere concurrenten) zijn borst nat maken?

Wat voor auto is de Renault Mégane Estate?

Voor veel autoconsumenten biedt de stationwagon het beste van twee werelden: je trekt er weliswaar minder de aandacht in dan in een hoge SUV of cross-over, maar dankzij het lagere zwaartepunt zijn de rijeigenschappen net zo goed als die van een hatchback. Tegelijkertijd krijg je ruimte voor het hele gezin.

Voorwaarde is wel dat je als autofabrikant de stilistische waarden en normen in autoland respecteert. Honda was eigenwijs en sloeg de plank met de Civic Tourer volledig mis, al kwam dat misschien ook omdat het basismateriaal (de hatchback) ook gekenmerkt wordt door een zwaar op de maag liggend design. Renault ontwerpt al jaren vlot ogende stationwagons en de nieuwe Mégane Estate is geen uitzondering op die regel.

Als u de jongste editie compacter vindt ogen, dan is dat geen gezichtsbedrog: de carrosserielengte nam met 6 centimeter af. Dit betekent niet per definitie dat er ook minder interieur/bagageruimte is: de wielbasis groeide namelijk met 4,5 centimeter. Dat de nieuwe Renault Mégane Estate wat gekrompen is (noodzakelijk om de nieuwe Talisman Estate bestaansrecht te geven), zie je vooral aan de derde zijruit. Die valt net als bij de Astra Sports Tourer nogal klein uit, ook omdat de Fransen het geheel perse wilden afwerken met een chromen strip.

Is het wat?

Het antwoord op deze vraag hangt af of u kwantiteit belangrijker vindt, of kwaliteit. Puur in liters gemeten (580 liter bagageruimte) legt de Renault Mégane Estate het namelijk af tegen zijn concurrenten 308 SW (610 liter) en Golf Estate (605 liter). Maar qua moduleerbaarheid is de Renault veel slimmer dan haar concurrenten. Zo is de vloer uitschuifbaar, wat met name handig kan zijn om zware boodschappentassen van de supermarkt in te laden. De bodem kan op 2 hoogteniveaus worden ingesteld om zo een nagenoeg vlak oppervlak te creëren als de achterbankleuning wordt omgeklapt in 33:67 verhouding.

Dat neerklappen wordt vergemakkelijkt door 2 knoppen in de kofferbak (standaard op de Bose en GT-Line uitvoering). De Renault Mégane Estate weet ook te plezieren met zijn lage laaddrempel. Dat ontlast de rug. Interessant is de optie om de passagierstoelleuning plat te leggen. Daardoor kunnen voorwerpen van 2,70 meter in de Renault vervoerd worden. Ideaal voor surfers! Ook niet-surfers kunnen profijt hebben van de verlengde wielbasis, die 4 centimeter groter is dan bij de hatchback. Daardoor hebben achterpassagiers in de Renault Mégane Estate extra ruimte. Zijn specifieke carrosserievorm zorgt bovendien voor een grotere breedte op schouderhoogte.

Niet verrassend is dat de Renault Mégane Estate met dezelfde motoren leverbaar is als de hatchback: allemaal 4 cilinders met een inhoud van 1,2 à 1,6 liter en deels combineerbaar met de 7-traps automatische EDC transmissie met dubbele koppeling. In oktober zal Renault bovendien een nieuwe versie presenteren, Hybrid Assist dCi 110 pk genaamd. Zijn 1,5 liter dieselmotor is nu ook al zonder elektrische assistentie leverbaar. De dCi unit is prettig soepel bij lage toerentallen. Het maximum koppel van 250 Nm is bij 1.750 omwentelingen beschikbaar en is toereikend om de 1.317 kg zware Renault Mégane Estate (ongeveer 100 kg meer dan de hatchback weegt) vlot door het verkeer te loodsen. De samenwerking met de EDC automaat is echter niet perfect. In normale of Comfort modus opereert de transmissie al niet helemaal schokvrij en in de Sport modus wordt het zelfs een karikatuur. Terugschakelen gebeurt niet precies op het moment dat jij dat zou willen en tegelijkertijd houdt de transmissie lagere versnellingen te lang vast, hetgeen niet bevorderlijk is voor het verbruik noch het geluidscomfort.

Al rijdend merk je goed dat de Renault Mégane Estate 100 kilo zwaarder is dan de hatchback. Hij rijdt hierdoor minder dynamisch; met name in bochten zijn er eerder correcties nodig. Bij zijn concurrenten Volkswagen Golf Variant en Peugeot 308 SW is het verschil in weggedrag ten opzichte van de hatchback minder groot. Ook is zijn landgenoot comfortabeler gedempt. Maar goed, voor het maximale rij genot heeft Renault een speciale versie in de aanbieding: de GT Die biedt vierwiel besturing en verschillende chassis instellingen.

Renault Mégane Estate test en recensie

70%
70%
Prima alternatief

De Renault Mégane Estate is 1.000 euro duurder dan de hatchback. Het prijsverschil is sympathieker dan bij Peugeot, dat 1.500 euro extra rekent voor de SW versie van de 308. Renault is niet krenterig met de toeters en bellen aan boord van de Mégane; er zijn 5 uitvoeringen waaruit u kunt kiezen. De hier geteste 1.5 dCi kost als Zen 25.790 euro. Voor dat gedrag krijg je alleen de kaalste, oliegestookte Astra Sports Tourer terwijl de genoemde Peugeot en Volkswagen duurder zijn. Dat de Mégane Estate niet helemaal foutloos is, vergeef je hem daardoor makkelijker. Renault zal niet voor een revolutie in het door pragmatisme gekenmerkte segment zorgen, maar wel een prima alternatief voor wat de concurrentie in huis heeft.

  • Autointernationaal
    7
  • User Ratings (41 Votes)
    4.2

Comments are closed.