Waarom niet: Jaguar XF Sportbrake

0

Het is officieel: Jaguar komt met een Sportbrake variant van de XF. Dat heeft designchef Ian Callum op de autosalon van Parijs bevestigd. Jaguar heeft ter illustratie een eerste foto van de toekomstige stationwagon verspreid. Ondanks dat op die afbeelding enkel een gecamoufleerd exemplaar is te zien, zegt Autointernationaal.nl : niet doen.

Jaguar wil zich graag meten met de grote jongens in het premiumsegment. De ene keer (F-Pace) lukt dat beter dan de andere keer (XJ). Tegelijkertijd denkt Jaguar dat zij in het premiumsegment niet serieus wordt genomen als zij geen stationwagon in haar gamma heeft. Dat is niet perse waar, want Cadillac, Infiniti en Lexus kunnen prima zonder. Maar goed, Jaguar is natuurlijk verblind door de verkoopaantallen die Audi (A6 Avant), BMW (5-serie Touring) en Mercedes E klasse Estate) realiseren. Wat zij kunnen, dat willen de Britten ook.

Er is echter een verschil tussen ‘willen’, ‘kunnen’ en ‘moeten willen’. Voor stationwagons is alleen in Europa een gezonde afzetmarkt. Elders laat dit carrosserietype de autoconsument grotendeels koud. Om die reden investeert Alfa Romeo geen geld in een SW uitvoering van de Giulia. En is er ook geen Maserati Ghibli Wagon.

Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat de Britten kansen ruiken waar de Italianen vooral bedreigingen zien. Maar Jaguar gaat aan het feit voorbij dat Audi, BMW en Mercedes stuk voor stuk meer dan 10 keer zoveel auto’s verkopen in Europa. Dat is zeer waarschijnlijk het verschil tussen wel of geen geld verdienen in het segment voor premium stationwagons.

Autointernationaal.nl schrijft hier heel bewust “zeer waarschijnlijk”. Want theoretisch is het mogelijk dat Jaguar met een dermate fraai ontwerp komt, dat alle marketingwetten ineens niet meer geldig zijn en dat er een run op de showrooms ontstaat. Iets wat Mercedes bijvoorbeeld gelukt is in een ander segment met de CLA: de middenklasse sedan leek ten dode opgeschreven, maar Stuttgart bewees dat je als autofabrikant voor een trendbreuk kan zorgen. Mits er sprake is van een bovengemiddeld fraai ontwerp.

Maar dat is de stationwagon op de foto niet. De achterruit staat namelijk veel te rechtop om als ‘zwoel’ of ‘sexy’ bestempeld te kunnen worden. Nee, deze Jaguar XF Sportbrake oogt net zo dynamisch als een Ford Mondeo Wagon. Of wijlen X-type Estate. Jammer, want met de vorige editie wist het Britse merk wél de gevoelige snaar te raken. Zoek je een vlot ogende stationwagon, dan is zelfs de Volvo V90 een betere keuze.

Jaguar zegt zich te kunnen onderscheiden van de gevestigde orde in het premium combisegment omdat de XF van huis uit een aluminium architectuur heeft en omdat zij een scala aan aandrijflijnen in de strijd kan gooien. Die argumenten zijn niet overtuigend. De Duitse premiummerken bieden een motorenaanbod dat minstens net zo breed is. En die aluminium architectuur van de XF heeft onder de streep geen aantoonbaar beter product opgeleverd. Integendeel, qua interieurambiance wordt de Jaguar compleet weggevaagd door de Mercedes E klasse. En de concurrentiepositie wordt er niet beter op als BMW de nieuwe 5-serie in de showroom heeft staan.

Kortom, Jaguar zal volgend jaar (de presentatie van de nieuwe XF Sportbrake vindt in maart plaats op de autosalon van Genève en de verkoop start in het tweede semester) merken dat zij met dit ontwerp een veel te grote broek heeft aangetrokken . Het basismateriaal is op zijn best zozo, met het design slaat het merk de plank mis en het Britse merk is eenvoudigweg een maatje te klein om in een niche (want daar hebben we het vanuit mondiaal perspectief over) serieuze verkoopaantallen te kunnen realiseren. Jammer, maar ook roofdieren maken blijkbaar wel eens fouten.

Reageren is niet mogelijk.