Alfa Romeo is terug van bijna weggeweest met de Giulia, maar de ‘compacte’ sedan is slechts de eerste steen van een nieuw premiumgebouw dat moet gaan tonen wat het Italiaanse merk allemaal in huis heeft. De volgende stap is de introductie van een SUV, de Stelvio. Die zal rond de jaarwisseling worden voorgesteld en krijgt hetzelfde onderstel als de Giulia.
Maar het zogeheten Giorgio platform laat zich prima oprekken en kan dus ook als basis dienen voor een grotere sedan als antwoord op de BMW 5-serie, de Jaguar XF en de Mercedes E-klasse. Theoretisch (maar bij Alfa Romeo willen de plannen nog wel eens wijzigen) kan de grote broer van de Giulia, die wellicht Alfetta gaat heten, in 2018 klaar zijn.
Het Executive segment waarin bovengenoemde modellen opereren is minder groot dan een paar decennia geleden; deels vanwege de concurrentie met SUV modellen en deels omdat de koopvoorkeur richting kleinere auto’s verschoven is. Maar omdat de Alfa Romeo Alfetta technisch sterk kan leunen op de Giulia, valt er door Alfa Romeo nog steeds een aantrekkelijk businesscase te maken. En: hoe meer pijlers er onder een merk staan, hoe stabieler dat wordt.
Een duurder model van de Giulia kan Alfa Romeo bovendien helpen de glans terug te winnen die de afgelopen jaren verloren is gegaan. En moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles zou kansen laten liggen als zij het prijsgat tussen de Giulia (vanaf 39.450 euro) en de Maserati Ghibli (80.947 euro) niet zou opvullen. Naast een 3,0 liter V6 dieselversie kan er dan ook gedacht worden aan een stekkerhybride uitvoering, die FCA sowieso voor de Levante aan het ontwikkelen is.
De vraag is alleen: wat heeft meer prioriteit: de introductie van de Alfa Romeo Alfetta of het vervangen van de Giulietta? Vanuit Europees perspectief dient het laatste model voorrang te krijgen. Maar voor die C segment middenklasser valt eigelijk niet zo makkelijk een mondiale businesscase te maken. Bovendien: als je de wielbasis van de Giulia inkort, blijft er dan überhaupt wel beenruimte achterin over? Alfa Romeo kan dus veel makkelijker scoren met de Alfetta, als spirituele opvolger voor de 166.