Exclusief: rijden met de nieuwe Renault Koleos

0

GetestDe nieuwe Koleos

ModelRenault Koleos

Modeljaar2017

RecensieRobuuste uitstraling en een royaal ruimteaanbod.

Renault is op bepaalde markten begonnen met de verkoop van de tweede generatie Koleos. Met het nieuwe model heropenen de Fransen de aanval op concurrenten als de Hyundai Santa Fe en Toyota RAV4, iets wat met de eerste editie totaal mislukte.

Renault Koleos 2017 buitenopname

Renault heeft de SUV smaak goed te pakken. Na eerder de Captur en de Kadjar aan haar gamma toegevoegd te hebben, komt er nu dus (weer) een groter model bij. Die is vooral belangrijk voor landen als Australië en China, maar de nieuwe 4,67 meter lange  Renault Koleos kan ook bij ons Renault steviger in het SUV zadel helpen.

De nieuwe Renault Koleos 2017 grille en koplampen

De nieuwe  Renault Koleos deelt zijn platform met de X-Trail van alliantiepartner Nissan en is dus ook genetisch verwant met de eigen modellen Mégane, Scénic, Kadjar, Talisman en Espace. Dat is optisch goed te zien. Met name de achterlichtunits lijken zó uit de schappen met bestaand materiaal geplukt te zijn. Op zich niet erg, want dat zorgt per definitie voor een hemelsbreed designverschil met de vorige generatie.

Renault Koleos 2017 achterkant

Het is op zich gedurfd dat Renault de naam van haar grote SUV niet gewijzigd heeft, want de vorige editie was allesbehalve succesvol. Je kan gerust stellen dat die Renault Koleos de Nederlandse markt met de staart tussen de benen verlaten heeft. Maar met een veel grotere (+ 15 centimeter), stijlvollere en modernere opvolger denkt Renault wel indruk te kunnen maken in het SUV segment.

De nieuwe Renault Koleos 2017 zijflank

Er kon worden gereden met de Australische versie van de nieuwe Renault Koleos. Daar heeft deze maand de mondiale verkoopstart plaatsgevonden. Internationaal zijn de uitrustingniveaus Life, Zen en Intens. Specifiek voor Europa komt daar een Initiale Paris topvariant bij. Op de eerste uitvoering is voorwielaandrijving standaard, terwijl de Intens versie altijd over 4WD techniek beschikt. Een handbak behoort in Australië niet tot de mogelijkheden, dus elk exemplaar is voorzien van een automaat. Het betreft een CVT unit van Nissan, die gekoppeld is aan een atmosferische 2,5 liter viercilinder van dezelfde partner.

Renault Koleos 2017 motor

Deze krachtbron is niet bepaald okselfris, maar blijkbaar wel goedkoop want de Koleos kost als voorwiel aangedreven Zen (met standaard automaat) omgerekend 29.790 euro. Ter vergelijking: Nissan vraagt minimaal 28.990 euro voor de X-Trail 1.6 DIG-T Visia 2WD met handbak. Zijn turbomotor is goed voor 163 pk, maar ter illustratie dat er ‘no substitute for cubic inches’ is, biedt de 2,5 liter unit van de Koleos 170 pk. Het koppel piekt bij 226 Nm en daaraan merk je dat de motor het zonder turbo moet doen: de 1.6 DIG-T levert 240 Nm. In Europa gaat de Koleos overigens alleen geleverd worden met dieselmotor. In eerste instantie zijn dat 2 vermogensversies van de 1.6 dCi unit (130 of 160 pk). Later komt daar een 190 pk sterke 2,0 liter bij.

Renault Koleos 2017 cockpit

In een SUV val je sowieso op in het verkeer, en in nieuwe Koleos al helemaal. De grote Renault mist de stilistische subtiliteit van zijn kleinere broers. Voor fans van elegante modellen is dat misschien jammer, maar een SUV mag best een beetje bonkig zijn. Daar past ook een enorm groot logo op de grille bij, evenals royaal gebruik van chroom. Net als bij de kleinere modellen van het merk heeft de LED dagverlichting een U vorm.

Renault Koleos 2017 opbergvak

Als Zen beschikt de Renault Koleos over zaken als LED achterlichtunits, mistlampen, een licht & regensensor, keyless entry (in combinatie met de Renault Card en een startknop), verwarmbare voorstoelen, automatische airconditioning met 2 klimaatzones en 18-inch lichtmetalen velgen. Het dashboardontwerp komt in grote lijnen overeen met dat van de andere modellen van het merk. Karakteristieke Franse chique ontbreekt: het is eerder functioneel dan chique.

Renault Koleos 2017 infotainment systeem

Het 7,0-inch grote beeldscherm is prettig bedieningsvriendelijk en lijkt minder vatbaar voor vieze vingertoppen dan exemplaren van de concurrentie. Het touch screen is gekoppeld aan Renault’s R-Link 2 systeem voor navigatie, Bluetooth en audio. Het scherm kan zo worden geprogrammeerd dat de meest gebruikte functies (verschilt per persoon) snel bedienbaar zijn. De Intens versie beschikt over een 8,7-inch touch screen dat qua uitstraling maar weinig onderdoet voor de exemplaren van Tesla of Volvo. De praktische meerwaarde daarvan is overigens gering, want het 7,0-inch scherm is helder zat.

Renault Koleos 2017 voorstoelen

De stoelen zijn wat aan de harde kant en de zitvlakken ogen vlak, maar toch is de steun goed, tenminste als men niet al te lange benen heeft. Het nepleer geeft een rijk gevoel en dankzij de elektrische verstelling van de voorstoelen is het voor iedereen makkelijk om een prettige zitpositie te vinden. Dankzij de hoge bouw is het uitzicht sowieso prima. Het met leer beklede stuurwiel ligt prettig in de hand en heeft bedieningstoetsen voor cruise control, spraaksturing, radio en telefoon.

Renault Koleos 2017 detail infotainment

Renault claimt dat er voor 35 liter aan bergvakken in het interieur is. Dat is geen grootspraak want het handschoenenkastje is ruim, het centrale vak (met twee USB aansluitingen en een AUX contactpunt) diep en ook in de portiervakken kan je veel kwijt. De LED ambiente verlichting zorgt voor een beetje sfeer. In zekere zin wordt zo het goedkope interieurplastic gecompenseerd, al blijft het jammer dat Renault niet de moeite heeft genomen om de Renault Koleos een hoogwaardigere uitstraling te geven.

Renault Koleos 2017

Gelukkig is de uitrusting van de Koleos mooi compleet. Naast de eerder genoemde zaken biedt de Renault ook een achteruitrijdcamera met parkeersensoren, dode hoek waarschuwing, Forward Collision Warning en een automatische noodrem hulp. Op de Australische versie is deze veiligheidsuitrusting evenwel niet standaard. Ook voor het panoramische dak moet worden bijbetaald.

Renault Koleos 2017 achterbank

De achterdeuren zijn breed en openen in een grote hoek. In/uitstappen is daardoor gemakkelijk. Volgens Renault is de Koleos achterin de ruimste SUV in zijn klasse: er is 28,9 centimeter aan plek voor de benen beschikbaar. Of de Skoda Kodiaq meer biedt, is nog niet bekend, maar in de Fransman zit je zondermeer vorstelijk, ook als het om de hoofdruimte en de interieurbreedte op schouderhoogte gaat.

Renault Koleos 2017 opbergen

Ook achterin bevindt zich veel opbergruimte, evenals 2 bekerhouders in de centrale armsteun. De bank zit zachter dan de voorstoelen en daardoor prettig, ook al moet een eventuele derde passagier middenin niet al te veel steun verwachten. Isofix bevestigingspunten ontbreken niet en vanaf de Zen uitvoering biedt de Renault Koleos privacy glas. De achterpassagiers worden voor de rest getrakteerd op ventilatieroosters, krachtige leeslampjes en een 12V aansluiting (voor USB dien je de Intens te bestellen).

Renault Koleos 2017 laadruimte

De Zen uitvoering moet het ook doen zonder automatisch openende en sluitende achterklep. Anders dan bij de X-Trail bevindt zich onder de laadvloer geen extra set stoelen: de Koleos is altijd een 5-zitter. Met 458 liter biedt de Renault voldoende bagageruimte, al wordt hij in dit opzicht royaal afgetroef door de Nissan (550 liter) en zelfs de Hyundai Tucson (488 liter). Omklappen van de achterbank (gaat gemakkelijk via schakelaars) levert een volume van 1.690 liter op. De achterklep is lekker breed, de til drempel valt mee en onder de laadvloer bevindt zich een volwaardig reservewiel. Daar zullen veel autorijders blij mee zijn.

Renault Koleos 2017

Het beoordelen van het rijgedrag van de Koleos is wat lastig omdat de 2,5 liter benzinevariant niet naar Europa zal komen. Wat niet zal verschillen zijn de goed waarneembare rolgeluiden, de zachte vering met over het algemeen een goede demping (tenzij je de SUV met hoog tempo over verkeersdrempels jaagt). In bochten heeft de Koleos de neiging over te hellen, maar de elektrisch bekrachtigde besturing is licht en direct. Daardoor is de Renault prima manoeuvreerbaar.

Renault Koleos testrecensie: Wie wil er nog een Kodiaq?

80%
80%
Awesome

Als geheel weet de nieuwe Renault Koleos veel meer te overtuigen dan zijn voorganger. De grote SUV mist weliswaar de Franse elegantie van de kleinere modellen van het merk, maar hij compenseert dit met een robuuste uitstraling en een royaal ruimteaanbod. Ten opzichte van de X-Trail mist de Koleos een derde rij zitplaatsen, maar als Renault dit compenseert met een 800 euro lager tarief (oftewel 37.990 euro voor de 1.6 dCi), dan heeft het merk een winnaar in handen waar zelfs een beer als de Skoda Kodiaq het benauwd van zal krijgen.

  • 8
  • User Ratings (77 Votes)
    4.7

Comments are closed.