Fiat bovenaan vieze fabrikantenlijst

0

Na 22 minuten worden de dieselmodellen van Fiat ineens een stuk viezer. Is dat sjoemelen? De R&D baas van Fiat, Harald Wester, ontkent de frauderen: “Wij zetten niks uit, wij ‘moduleren’ “.

Volkswagen gaf vorig jaar na lang duwen en dreigen van de Amerikaanse milieudienst EPA toe gefraudeerd te hebben met de uitstoot van schadelijke uitstootgassen. Maar Fiat geeft zich niet gewonnen en houdt zijn poot stijf. Wester zegt geen enkele twijfel te hebben over de dieselmodellen, ondanks dat autoriteiten onregelmatigheden hebben geconstateerd.

Wester moest afgelopen week op het matje komen bij een speciale onderzoekscommissie van het Europese parlement in Brussel. De sessie liet zien dat het op basis van wetgeving anders dan in de Verenigde Staten in onze marktregio erg moeilijk is om vermoedens en bewijzen van uitstootfraude om te zetten in sancties. Met ‘ontwijkende antwoorden’ lijkt Wester namens Fiat er mee weg te komen. Het Italiaans/Amerikaanse autoconcern heeft het geluk nauwelijks dieselmodellen in de Verenigde Staten te verkopen, en liep daar dus niet tegen de lamp.

In Europa dus wel. Uit tests van de Duitse keuringsinstantie KBA is gebleken dat na 22 minuten de uitstoot van stikstofoxiden van onder meer de Fiat 500X ineens omhoog schiet. Dat is nogal verdacht, want de officiële test duurt 20 minuten. Na het ontdekken van de sjoemelsoftware bij Volkswagen is dit zogeheten tijdsvenster het brutaalste voorbeeld van uitstoot wegmoffelen tot nu toe.

Maar Wester is net zo brutaal. Hij ontkent glashard systemen uit of aan te zetten. De R&D spreekt liever van “moduleren”. En nu is Fiat, om alles te verbeteren, bezig met het “reïtereren van de kalibratie”, zo laat Wester weten. Europarlementariërs worden chagrijnig van deze woordspelletjes. Wester zegt niet te weten hoeveel meer stikstofoxiden de 500X uitstoot na 22 minuten, alleen dat het “binnen wettelijke grenzen” zou zijn.

De speciale onderzoekscommissie van het Europese parlement is niet onder de indruk. Die heeft feilloos door dat Wester met “binnen wettelijke grenzen” de 20 minuten van de test bedoeld. Als hem gevraagd wordt wat er daarna gebeurt, zwijgt Wester. Een parlementslid reageert daarop met “Ik spreek geen Spaans of Arabisch, hoor”.

De groene lobbygroep T&E weet inmiddels genoeg. Die heeft Fiat bovenaan de lijst geplaatst van ‘vieze autofabrikanten’. De reden: de Italiaanse modellen overschrijden de norm gemiddeld 15 keer. De Nederlandse RDW lijkt de vondst van de Duitse keuringsdienst KBA te bevestigen.

Reageren is niet mogelijk.