Als je de 60 bent gepasseerd en misschien al de 70 begint te naderen, wil je jezelf niet meer opvouwen achter het stuur van een Ford Mustang, een Chevrolet Camaro of misschien zelfs een Porsche 911. Dan kies je een auto met een gemakkelijkere instap, liefst een SUV met zo’n lekker hoge zitpositie.
Deze (vergrijzing)trend heeft er toe geleid dat de verkopen van sportwagens in de Verenigde Staten de laatste tijd fors onder druk staan. Teken aan de wand is de beslissing van Ford eerder deze maand om de productie in de fabriek waar de Mustang van de band loopt een week stil te leggen.
Ford heeft de verkopen voor het ooit bij jonge mannen zo populaire model in de eerste 9 maanden van dit jaar met 9 procent zien dalen. Bij Chevrolet zijn voor de Camaro in dezelfde periode 14 procent minder orders binnengekomen.
“Als je 60plus bent, dan gaat comfort meer meetellen. Sportwagens zullen niet verdwijnen maar de markt wordt wel kleiner”, zegt Eric Noble van auto-adviseur CarLab in een vraaggesprek met Automobiel Management. Hij wijst er op dat de zogeheten ‘generatie X’, die nu tussen de 35 en 50 jaar oud is, kleiner is dan de babyboom generatie. En de jongeren die daarna komen hebben nauwelijks genoeg geld om een huis te kopen, laat staan dat zij zich een sportauto kunnen veroorloven.
Deze trend lijkt haaks te staan op de grote Europese vraag naar de Ford Mustang. Maar niet vergeten moet worden dat deze ‘muscle car’ lange tijd niet geleverd werd via het officiële kanaal. Goed vergelijkingsmateriaal is er dus niet. Mogelijk is er sprake van een inhaalvraag nu Ford de Mustang aan haar Europese gamma heeft toegevoegd. Dat de sportwagen leverbaar is met 4 cilinder motor verlaagt, ahum, de instapdrempel.
Merken die al langer sportwagens in Europa aanbieden, zien de belangstelling teruglopen. Voor de niet eens zo heel oude Audi TT is de afzet in Nederland in de eerste 9 maanden van dit jaar met ruim 40 procent gedaald. De verkopen van de BMW Z4 zijn vrijwel gehalveerd, de Jaguar F-type zit duidelijk in de min, de Nissan 370Z is van de verkoopradar verdwenen en het aantal orders voor zowel de Subaru BRZ als de Toyota GT86 is gehalveerd. Gelukkig bieden al deze merken SUV modellen aan.