Het was een kwestie van tijd: Geely, het kapitaalkrachtige moederbedrijf van Volvo Cars en The Londen Taxi Company, heeft haar plannen voor een nieuw merk klaar. Het model dat de spits af bijt (een SUV; hoe kan het ook anders), zal spoedig aan de wereld worden voorgesteld. Autodealers die uitgekeken zijn op hun Westerse merk, dienen nu op het puntje van hun stoel te gaan zitten.
Op 20 oktober a.s. zal het nieuw automerk officieel in Europa worden gelanceerd. De naam: Lynk&Co. Met dit label wil Geely niet alleen maar auto’s gaan aanbieden. Het bedrijf wil een aanbieder worden van nieuwe aandrijflijnen, connectiviteit en andere technologieën. Doel is het terugdringen van uitstoot. Als andere autofabrikanten de techniek van Lynk&Co willen gaan kopen, dan zijn zij welkom.
Het alternatief van Geely voor initiatieven als Tesla, Faraday Future en Detroit Electric krijgt zijn thuisbasis in Göteborg, waar niet toevallig ook Volvo zetelt. Het is daarom niet ondenkbaar dat beide dochters van het Chinese conglomeraat veel techniek gaan delen.
Zoals gezegd vindt het debuut op de automarkt plaats met een SUV, net zoals bij de Chinese reïncarnatie van Borgward. Het model zal gebaseerd worden het CMA platform van Volvo, dat de Zweden zelf vanaf 2018 gaan gebruiken voor de XC40 en de opvolger(s) van de V40. Een elektrische uitvoering zal zeker deel uitmaken van het gamma.
Het design wordt overigens ook Europees, want Peter Horbury, bekend van Volvo modellen als de C30 tot en met de vorige generatie XC90, is momenteel druk bezig met het tekenen van de nieuwe auto. De verwachting is dat het model van Lynk&Co ook via autodeel diensten beschikbaar zal komen. Ook zal de auto, die overigens in China geproduceerd gaat worden, kunnen profiteren van de knowhow die Volvo inmiddels heeft op het gebied van (semi-) autonoom rijden.