Alfa Romeo staat op het punt om het licht op groen te zetten voor een SW uitvoering van de Giulia. Dat bericht branchevakblad Automotive News. Er zijn nog geen ontkenningen of bevestigingen over Sport Wagon van moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles.
Eind 2017 zou de Giulia SW al in de showroom moeten staan. Dat geeft Alfa Romeo ruim een jaar de tijd om de introductie en de productie voor te bereiden. Dat er in Europa veel belangstelling zal zijn voor een Sport Wagon versie is duidelijk. Immers, de Duitse premiummerken en Volvo doen uitstekende zaken met de combiuitvoeringen van hun D segment middenklassers.
In Italië, de thuismarkt van Alfa Romeo, kiest 62 procent van alle D segment kopers voor een stationwagon. Dat is een cijfer dat Fiat Chrysler Automobiles niet kan negeren als zij de Giulia een stevige positie wil laten veroveren voor in het segment dat momenteel door de Audi A4 en de BMW 3-serie gedomineerd wordt, noch de 42 procent als verkoopaandeel voor D segment stationwagons in Europa als geheel. Een Giulia SW past mooi in de lijn van eerdere combimodellen van Alfa Romeo. Van zowel 156 als 159 bracht het Italiaanse merk Sport Wagon varianten uit. Die kwamen overigens ook later dan de sedan op de markt.
Volgens Sergio Marchionne, de CEO van Fiat Chrysler Automobiles, is de belangstelling voor de Giulia boven verwachting. De verkoopdoelstelling voor het hele jaar is reeds bereikt. Dat kan het makkelijker maken om ook een businesscase te maken voor een SW versie. Eerder liet Alfa Romeo weten het bij een sedan te willen houden omdat een stationwagon tot te veel interne concurrentie zou leiden met de Stelvio (foto), de middelgrote SUV die op 16 november wordt onthuld op de autotentoonstelling van Los Angeles.
Alfa Romeo start binnenkort met de verkoop van de Giulia op de Amerikaanse markt. Daar zullen alleen de benzineversies worden aangeboden. Hetzelfde geldt voor China, waar de Italianen eind april of begin mei gaan aftrappen.