Lexus gebruikt de autosalon van Parijs als podium voor de presentatie van haar jongste conceptstudie, de UX. Dat is opvallend omdat de meeste klanten van het Japanse premiummerk in de Verenigde Staten wonen. Daar wordt volgende maand óók een autotentoonstelling gehouden. Maar Lexus lijkt vooral te willen testen hoe de Europese consument op het ontwerp reageert. De UX is namelijk bedoeld als opvolger voor de CT.
Als alles volgens plan verloopt, dan zal de instapper van Lexus in de toekomst geen hatchback meer zijn, maar een cross-over. Dat is geheel volgens de laatste mode. Althans, sinds Nissan bewees dat je in de middenklasse (C segment) geen conventionele hatchback nodig hebt om een deuntje mee te blazen. Voor Fiat een reden om de Bravo óók te vervangen door een cross-over, de 500X.
Lexus zit qua designfilosofie momenteel in een barokke periode. De luxedochter van Toyota wordt in de verkoopstatistieken compleet overschaduwd door de Duitse premiummerken. Opvallen is dus het devies, en dat zullen we weten ook. Sommigen zullen liever spreken van ‘shockeren’. Maar net zoals voor Bekende Nederlanders geldt dat het belangrijker is dat er over jou gepraat wordt, dan hoe, zo beoogt ook Lexus met deze UX de tongen los te maken. En dat lukt uitstekend. De merkkarakteristieke, zogeheten Spindle Grille moet er voor zorgen dat het ontwerp desondanks goed herkenbaar is als Lexus.
Niet alleen de buitenkant, maar ook het interieur van de UX kan bestempeld worden als een eclectisch allegaartje. Je kan het evenwel net zo goed futuristisch noemen, want de compacte cross-over zit barstensvol nieuwe technologie. Zo is er de 3D Human Machine Interface die holografische menu’s projecteert. Het bolvormige, doorzichtige instrumentarium lijkt daardoor te zweven. Camera’s die de achteruitkijkspiegels overbodig moeten maken zijn minder onrealistisch, aangezien die technologie er al aan begint te komen, voor zover daar de juridische mogelijkheden voor zijn. De ruiten zijn zelfdimmend en traditionele dashboardknopjes zijn vervangen door ‘elektrostatische’ exemplaren.
De in het Europese designcentrum van Lexus ontworpen UX is 4,4 meter lang. Daarmee is hij een klasse kleiner dan de 4,63 meter lange NX. Het hoogteverschil bedraagt 13 centimeter (1,52 meter versus 1,65 meter). In productievorm gaat de UX concurreren met modellen als de Audi Q3, de Infiniti QX30 en de nog te introduceren Volvo XC40. De verwachting is dat de Japanners nog een kleine 2 jaar nodig zullen hebben om de meest extreme stijlkenmerken (lees: scherpe kantjes) uit het ontwerp te schaven. De productieversie zal genetisch nauw verwant zijn aan de Toyota C-HR en alleen in (stekker)hybride vorm worden aangeboden. Dit betekent een 1,8 liter 4 cilinder motor als basisunit.