Mercedes betreedt pick-up segment

0

Das Haus waagt zich aan een pick-up. De Mercedes X klasse wil het beste van twee werelden combineren. Je kan deze Duitser beschouwen als een fotomodel in bouwvakkerhemd. Of aan een bouwvakker in designkleding.

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016

De X klasse is technisch nauw verwant aan de Nissan Navara en dus ook aan de Renault Alaskan. Maar Mercedes vult het concept wel wat stijlvoller in, want in Stuttgart heeft men het dan ook over de eerste premium pick-up ter wereld. Concerntopman Dieter Zetsche licht het model als volgt toe: “met de X klasse hebben we één van de laatste hiaten in ons modellengamma opgevuld”. Dat betekent dus dat er na de A, B, C, CLA, CLS, E, G, GLC, GLE, GLS, S, SL, SLC, AMG GT, V en de Smart nog steeds ruimte is voor nieuwe niches …

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016

De productie-uitvoering van de X klasse (de exemplaren op de foto’s zijn conceptversies) wordt eind 2017 verwacht. Mercedes plant 2 varianten: naast de ruigere Powerful Adventurer (de gele) denken de Duitsers dat er ook een afzetmarkt is voor de chiquere Stylish Explorer (de witte). Het lijkt erop dat Mercedes met de productieversie van de X klasse een gelijksoortig onderscheid gaat maken als bij de V klasse en de Vito.

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016
De Powerful Adventurer versie is primair bedoeld voor de in de inleiding genoemde bouwvakker. Dat kan je zien aan onder meer de extra royale grondspeling en de gigantische terreinbanden, robuuste bodem beschermplaten, zwart beschermplastic voor de carrosserie en de elektrische lier. In deze uitvoering is de X klasse liefst 1,9 meter hoog. Het interieur wordt gekenmerkt door glanzend zwart leer en carbondetails.

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016

Bij de Stylish Explorer variant is de premiumachtergrond van Mercedes goed zichtbaar. In deze uitvoering beschikt de pick-up over uitrustingdetails die we kennen van luxueuze SUV modellen. Zo komen we in het interieur bruin en wit nappaleer tegen. Op het dashboard vinden we een los infotainment display dat zich middels een touch pad laat bedienen. Ondanks het feit dat deze uitvoering eerder bestemd is voor het in de inleiding genoemde fotomodel, is ook deze X klasse geen mietje, getuige de stevige power dome op de motorkap en de prominente wielkasten die plek kunnen bieden aan 22-inch wielen. De Stylish Explorer is volgens Mercedes vrijwel klaar om in productie te gaan.

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016

Mercedes meldt nog niet met welke motoren en transmissies de X klasse leverbaar wordt, maar laat wel alvast weten dat de pick-up onder andere geleverd zal worden met een oliegestookte V6 van eigen makelij en met 4Matic vierwielaandrijving. Voor de viercilinder motoren zal een beroep worden gedaan op Nissan. Het laadvermogen bedraagt 1,1 ton en het trekgewicht is 3,5 ton.

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016

Mercedes wil zich met de X klasse vooral richten op de Zuid-Amerikaanse, Zuid-Afrikaanse, Australische en Europese markt. Voor Europa, Australië en Zuid-Afrika zal de pick-up bij Nissan in Barcelona worden geproduceerd. De Zuid-Amerikaanse versie ziet een jaar later, in Argentinië bij Renault, het levenslicht. Ondanks dat de productie dus wordt uitbesteed, zijn alle zichtbare delen van Mercedes zelf, aldus ontwikkelingsbaas Stephan Manger. Zo worden in het interieur allerlei onderdelen van de C en V klasse gebruikt.

Mercedes-Benz - The Concept / Artipelag / Stockholm 2016

Mercedes heeft geen plannen om de Amerikaanse markt te betreden met de X klasse. In vergelijking met de Chevrolet Silverado, Dodge Ram 1500 en Ford F-150 is de Duitser een flinke maat kleiner. De X klasse is wel een alternatief voor de Toyota Hi-Lux en de Volkswagen Amarok. Hij staat, zoals eigenlijk alle pick-ups, op een ladderchassis. Prijzen zullen, uiteraard, pas in een later stadium bekend worden gemaakt.

Reageren is niet mogelijk.