Nieuwe Mini Countryman vanaf 32.900 euro

0

De Countryman was al de meest praktische Mini en de tweede generatie wordt nog een stuk functioneler. Het nieuwe model heeft een 7,5 centimeter langere wielbasis, zijn carrosserielengte is met maar liefst 20 centimeter toegenomen en de Countryman is ook 3 centimeter breder. De wielbasis groeide met 7,5 centimeter.

Mini Countryman 2017

Dat wordt al duidelijk bij de eerste aanblik. Het design is nog steeds heel vertrouwd en dankzij de vele bekende stylingtrekjes nog altijd ‘typisch’ Mini (zoiets heet ‘evolutie’), maar de Countryman ziet er minder gedrongen uit dan voordien. Het is dan ook een compleet nieuw ontwerp, waarmee Mini een vuist wil maken richting grotere SUV modellen als de Nissan Qashqai. De apart koplampen en de welvingen in de carrosserie zorgen tegelijkertijd voor een duidelijk onderscheid met de Clubman (en 5-deurs Hatch). Aan de achterkant zit de kentekenplaat voortaan in de achterklep, waardoor de Countryman hier juist meer lijkt op zijn kleinere broertjes. De flanken kenmerken zich door andere verhoudingen, meer geprofileerde lijnen en andere ‘uitstroomopening’ in de spatborden vóór.

Mini Countryman 2017 cockpit

De Mini Countryman was, tot aan de introductie van de tweede generatie Clubman, al de enige Mini waarin je echt met 4 volwassenen kon reizen en deze nieuwe generatie biedt nog een stuk meer zitcomfort. De achterbank kan over een afstand van 13 centimeter worden verschoven en ook de rugleuning laat zich verstellen. Door het volledig neerklappen van de achterzetels vergroot je het laadvolume van de koffer van 450 tot 1.309 liter. Dat laatste cijfer is een verbetering (in vergelijking met de oude Mini Countryman) van liefst 220 liter! Desgewenst kan de achterklep geleverd worden met elektrische bediening. Ook handig: de rand van de koffer kan à la de Range Rover als een soort picknicktafel naar buiten worden geklapt en dan als bankje voor 2 personen worden gebruikt.

Mini Countryman 2017 laadruimte

Er zal keuze zijn uit de Mini Countryman Cooper met 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor van 136 pk, de Cooper S met een 2,0 liter 4 cilinder van 192 pk en Cooper D plus Cooper SD diesels met een 2,0 liter 4 cilinder motor van respectievelijk 150 of 190 pk. Die laatste is er alleen met een 8-trapsautomaat, voor de andere motoren start het aanbod met een handgeschakelde 6-bak. Ondanks de aanzienlijk grotere afmetingen, is het verbruik gedaald. De winst verschilt van motor tot motor, maar kan maximaal 1,4 liter per 100 kilometer bedragen. Ook de prestaties zijn beter dan bij de oude Countryman. Zo sprint de Cooper S met ALL4 vierwielaandrijving en Steptronic automaat in 7,2 seconden naar 100 km/u. Dat is bijna een seconde sneller dan voorheen.

Mini Countryman 2017 versnellingspook

De optionele ALL4 vierwielaandrijving is volgens Mini verbeterd. Via de optionele Mini Driving Modes kan men kiezen tussen 2 standen voor de Dynamic Damper Control of elektronisch gestuurde dempers. Er zijn ook nog Mid, Sport en Green modi voor onder meer de gaspedaalrespons en het schakelgedrag van de automaat.

Mini Countryman 2017 achterkant en zijflank

Maar het grote aandrijfnieuws is zonder twijfel de Cooper S E Countryman ALL4, de eerste stekkerhybride Mini. De deels elektrische SUV heeft dezelfde techniek als de BMW 225xe. Hij combineert dus een 1,5 liter 3 cilinder benzinekrachtbron (en een Steptronic 6-traps) automaat) met een elektrische motor. Samen zijn die goed voor 224 pk en 385 Nm. De actieradius op elektriciteit bedraagt 40 kilometer.

Mini Countryman 2017  voorkant

Mini belooft flitsende acceleraties, een elektrische topsnelheid van 125 km/u én de bekende rij dynamiek van het merk. Die is mede te danken aan het verlaagde zwaartepunt, want het accupakket bevindt zich onder de achterbank. De benzinemotor drijft de voorwielen aan, de elektrische collega de achterwielen. Het gemiddelde verbruik van deze variant bedraagt 2,1 liter per 100 kilometer, hetgeen een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer betekent.

Mini Countryman 2017 laadruimte

Voor het eerst kan je een Mini ook met een touch screen krijgen. Daarmee is het infotainment systeem weer helemaal up-to-date. Tegelijkertijd zijn de gadgets niet vergeten. Zo is de Mini Countryman tegen meerprijs te voorzien van een Country Timer die de terreinprestaties (tijdsduur, type ondergrond, etc.) bijhoudt. Op basis daarvan behaalt de bestuurder een score, die begint bij ‘Street Cruiser’ en eindigt bij ‘Cliff Champ’. De optionele sfeerverlichting zit niet langer alleen in het plafond en op de vloer, maar vormt voortaan ook de ring rond de centrale ‘klok’. Zelfs de sierstrip op het dashboard is uitgebreid voorzien van LED lampjes.

Mini Countryman 2017 achterbank

De Europese marktintroductie is voor februari 2017 voorzien. Van de vorige Countryman zijn ondertussen zo’n 540.000 exemplaren verkocht. Die liepen in het Oostenrijkse Graz bij Magna Steyr van de band. De nieuwe Mini Countryman 2017 ziet in het Nederlandse Born bij Nedcar het levenslicht. Dat is goed voor nog eens 1.200 extra banen in Born. Ter vergelijking, bij overname door VDL werkte er 1.500 mensen in de grootste autofabriek van Nederland, nu zijn dat er al circa 4.000. De fabriek heeft een maximale capaciteit van 200.000 auto’s per jaar.

Mini Countryman 2017

De minst dure Mini Countryman is de Cooper (32.900 euro). Daarna volgen de Cooper All4 (36.600 euro), de Cooper S (39.900 euro) en de Cooper S All4 (45.600 euro). De tarieven voor het dieselgamma zijn als volgt: Cooper D (37.500 euro), Cooper D All4 (42.500 euro), Cooper SD (44.500 euro) en Cooper SD All4 (48.500 euro).

Comments are closed.