Mini kondigt stekkerhybride Countryman aan

0

Mini zal volgende maand op de autotentoonstelling van Los Angeles de nieuwe Countryman presenteren. Daarvan zijn nu een serie plaagfoto’s gemaakt. Het doel: maximale publiciteit genereren voor het feit dat de nieuwe Countryman ook leverbaar wordt in stekkerhybride uitvoering.

De deels elektrische Countryman krijgt dezelfde aandrijflijn als de BMW 225xe. Dit betekent dat een 136 pk sterke 1,5 liter driecilinder turbobenzine krachtbron assistentie krijgt van een achterin geplaatste, 88 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijke vermogen bedraagt 224 pk en aan koppel is er maximaal 385 Nm beschikbaar.

Mini Countryman plug-in hybride elektrisch

De BMW 225xe is daarmee in staat om 41 kilometer lang op louter elektriciteit te rijden, mits het accupakket helemaal volgeladen is uiteraard. De stekkerhybride Countryman krijgt een vergelijkbare actieradius. Net als bij de 225xe drijft de benzinemotor de voorwielen aan en de elektrische unit stuurt zijn trekkracht richting de achterwielen.

Indien er op louter elektriciteit wordt gereden, is de topsnelheid begrensd op 125 km/u. Hiervoor dient de ‘Auto eDrive’ modus geselecteerd te worden. Programmeert u ‘Max eDrive’, dan ligt de limiet bij 80 km/u. U kan ook opteren voor ‘Save eDrive’. In deze stand zal enkel de benzinemotor werkzaam zijn; de acculading wordt dan bewaard voor later, bijvoorbeeld als u in de binnenstad bent gearriveerd.

Mini Countryman plug-in hybride elektrisch

De stekkeraansluiting bevindt zich goed weggemoffeld in het linker voorscherm. Een leuk detail is de startknop: In een Mini kleurt die normaliter rood, maar niet in de stekkerhybride uitvoering van de Countryman. Daarin licht de knop oranje op. Eén van de redenen hiervoor is dat wanneer de auto wordt gestart, deze Countryman in de elektrische modus begint. Motorgeluid ontbreekt dus. De toerenteller is eveneens aangepast. Het instrument is vervangen door een zogeheten ‘power display’, waarmee de bestuurder wordt geïnformeerd over de capaciteit van bijvoorbeeld de accu.

Volgend jaar komt de nieuwe Countryman op de markt. De tweede generatie wordt 20 centimeter langer en zal zich meer dan het huidige model, waarvan de productie in het Oostenrijkse Graz inmiddels is gestaakt, gaan profileren als SUV. Daarmee wil Mini enerzijds interne concurrentie met de Clubman voorkomen en anderzijds een vuist maken richting C segment cross-overs.

Mini Countryman plug-in hybride elektrisch

Door de grotere maatvoering is er binnenin de nieuwe Countryman fors meer bewegingsvrijheid. De productie van het model zal in het Limburgse Born plaatsvinden. Mini garandeert net zo’n sportief rijgedrag als wij van de reguliere modellen van het merk gewend zijn. ‘Kart gevoel’ maakt dus onderdeel uit van de standaarduitrusting van de stekkerhybride Countryman.

Comments are closed.